Gipsplader direkte på kældervæg

Hejsa

Vi er i gang med at renovere kælderen. I det ene rum er der mange buler på væggene, fordi tidligere ejer åbenbart ikke har kunnet finde ud af at pudse det pænt. Det sidder rigtig godt fast, så det tager en evighed at banke af

Kæresten har læst om et "klisterprodukt" som man bruger til at "lime" gipsplader direkte på væggene med. Det lyder jo meget smart, men er det nu også det? Kan der ikke sætte sig fugt bag gipspladerne? De vil jo være helt oppe imod væggen de steder, hvor væggen buler ud, og der vil være mellemrum mellem gipsplader og væg de steder, hvor væggene buler ind.

Hvad siger I?
Hejsa Vi er i gang med at renovere kælderen. I... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er nu super tilhænger af at lime gips på væggene i de gamle huse jeg har haft har jeg altid limet vådrums gips på væggene med flise klæb .vådrums gipsen er mere stiv og dejlig nem at bruge 12 klatter bag på vaterpas på og vupti snor lige vægge på en dag har nu haft det i 8 år der hvor jeg bor nu . aldrig haft problemmer . har dog aldrig prøvet i en kælder . man skal snart hos min søster men ja man skal først og fremmes være sikker på den er fugt fri
Det er vel ikke nok, at væggen er fugtfri nu. Man skal vel huske på, at det der sættes op skal tillade væggen at ånde, så der ikke opstår fugt bag det som sættes op.
om det er en god ide at lime gips direkte på en kældervæg, skal være usagt. Jeg har dog med stor succes gjort det i min stue, hvor jeg via montagelim og karmskruer med hoved, har sat gips på alle væggene... Her er der dog tale om "varme" vægge.
Hej

Havde det samme problem med mine gamle vægge nede i kælderen.
Rens dem godt af og lim derefter polystyren plader på dine vægge med fliseklæb, på den måde, retter du væggen op og tilsidst afslutter du med en GDS gipsplade.

MVH
Bmathi
Nu måtte jeg lige google, hvad polystyrenplader er.. tror nok det er flamingoplader :)

De tager desværre for meget plads af rummet, da de nok skal være ret brede. Men ellers tak for ideen :)

Hvad nu hvis vi sætter meget tynde forskallingsbrædder på inden gipspladerne, så muren har en smule luft, så den kan ånde?
Annonce
Jeps... Det er også det vi andre gør, altså forskalning. Men du kan nu sagtens få EPS (polystyren) i helt ned til 1cm. Virkningen heraf er så en kende begrænset...
Men som sagt. Hvis din væg/kælder er meget fugtig, så skal du nok tænke på at gøre noget ved fugten generelt.
Okay.. vi gør det uden polystyren.

Jamen væggen er altså slet ikke fugtig. Det har jeg heller ikke skrevet nogen steder. Det jeg skriver er, at jeg er bange for, at den bliver fugtig, hvis den bliver lukket inde.

Tak for svaret :)
Hej jannie,

Hvis du stadig er aktiv herinde....hvilken løsning endte i med, og hvordan er det gået her 7 år efter ??

Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også