Spørgsmål i forbindelse med efterisolering af tag

Vi har efterisoleret alle vægge med 95mm isolering og ønsker nu også at få efterisoleret taget da der kun er 95mm i idag og tagpappen er moden til udskiftning.

Spærene bliver båret af 2 gennemgående limtræs bjælker (der har engang været græs på taget). Der er så selvfølgelig loft til kip.

Vil det en ok fremgangsmåde at fjerne alt det gamle tagmateriale så kun spærene er tilbage.

Jeg vil derefter save de gamle spær/udhæng af inde ved topremmen lægge 145mm spærtræ direkte ovenpå de gamle spær og fastgøre dem med (hul)sømplader til de gamle spær.
Det nye spærtræ skal selvfølgelig være langt nok til at fungere som det nye (men nu lidt højere) udhæng.

Nogle kommetarer - er det en ok løsning.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er en fornufig løsning.
Jeg ville dog smide 195 mm spærtræ på, eller 245 mm spætræ hvis det skal være en ventileret konstruktion igen, altså hvis der skal tagpap på igen.
Hej Koluda
Fin hjemmeside du har dig, det ser godt ud.

Hvor meget isolering er der typisk i taget på nye sommerhuse?
Hvordan er det med tilladelser, skal efterisolering af taget anmeldes hvis jeg bruger samme materialer som der lå før.

Der skal tagpap på igen, kan du hjælpe mig med en beskrivelse af opbygningen ved 195mm spærtræ.
Takker...:)

Okay, det er et sommerhus.

Er det ikke opvarmet hele året, så er der vist stadig ingen krav til isoleringen.

Men er det kun opvarmet når i bruger det, så ville jeg nok nøjes med de 195 mm påforing ja.

Altså hvis det bare skal hæves engang, så laver du det bare som du selv foreskriver, nemlig montere dem oven på de gamle spær, og forbinder dem med sømplader, der en på hver side i top og bund, også et par stykker på midten hvor de sidder forskudt på hver side.

I udhænget ville jeg dog nok skærer den ned til halv størrelse, enten som skråt snit / kile, eller på langs at tømmret, så den ikke syner så meget i udhænget.

Det gamle skærer du selvfølgelig af inde bag ved beklædningen.
Jeg bor i sommerhuset hele året (på livstidsdispensation), så kan se at det nok godt kan betale sig at gå op i 245 mm når vi nu er igang. Så lige at eks. Trelleborg har 400mm i tag som minimum!

Jeg er med på hvad der skal gøres ved de gl. spær og hvordan de nye skal fastgøres, men hvad med resten af konstruktionen ved tagpap tag.
Jeg forhøjer spærret med 245 mm og hvad så derfra? Skal der være undertag, ventalitation, og er 18mm OSB eller brædder at foretrække.
Der er 100 cm mellem spærrene.
Skal der pap på igen, så er skal der ikke være undertag nej.
Men der skal laves 5-7 cm luft mellem pladerne og isoleringen.

Brædder er billigst, men 100cm C/C afstand på spærene er for meget til en 18mm plade,
den vil sikkert komme til at hænge på midten, mindst 22 mm krydsfiner skal der til.

Evt. kan du lægte taget, også lægge pladerne på, denne giver også en fornuftig mulighed for ventilation.

Ellers ville jeg benytte fer og not brædder til det, mon ikke du kan finde nogle billige 28-32mm rupløjet til det, de koster ca. 80,- m2 i en billig kvalitet, bliver bla. brugt til staldlofter osv.
Annonce
Hvilket materiale vil du anbefale. Er det bedst at bruge plader eller brædder og hvordan er det med finer kontra osb plader? Fordele og ulemper ved noget frem for noget andet?

Et andet spørgsmål: Kan jeg benytte 245mm spærtræ og lægge plader/brædder direkte på det hvis jeg efterisolerer med 195mm. Der vil jo så være 50mm luft.
Jeg ville vælge brædderne, så kan du også vælge at lave udhæng med synlige spær, passer sikkert godt på huset.

Der er tit problemer med skimmelsvamp på bagsiden af pladerne, det er slet ikke så udbredt når det er brædder, fordi de bedre kan smide fugten, det har pladerne tit et problem med.

Ja, 195 mm isolering er helt fint hvis du benytter 245 mm spærtræ.
Men har du allerede 50 mm luft som det er nu, får du jo plades til 245 mm isolering.
Der er kun 23mm ventilation pt.
Opbygningen af det gl. tag er:
tagpap
18mm hv. tagbrædder
23mm ventilation
vindtæt pap
125mm isolation (troede kun der var 95mm).

-Hvad skal jeg erstatte det vindtætte pap med (hvis noget)?
-Rupløjede brædder kan jeg ikke finde nogen steder online. Kaldes de noget andet? Er det bare 32x100 fyr/gran med fer og not?

Fandt dette skema på Trelleborgs hjemmeside: Der ser det da ud til at 25mm er nok?
Materiale Bearbejdning Tykkelse efter
rupløjning
[mm]
Spændvidde [mm]

Reduceret spændvidde
ved Flyverstød [mm]

Fyr og Gran Rupløjede 17 800 600

Rupløjede 21 900 700

Rupløjede 23 1000 800

Rupløjede 25 1200 1000

Jeg takker mange gange for hjælpen indtil videre :-)
Vindpap kan du godt bruge igen, vil forhindre at ventilationen trækker varmen ud i toppen af isoleringen.

Rupløjede brædder burde du kunne finde hos trælasten.
Men ja, det er gran brædder med jer og not.
Tykkelsen er tit opgivet i de dimensioner de havde før høvlingen, derfor jeg skrev 28-32 mm.
Men 25mm er nok ja, hvis du kan finde dem.

28-32 mm ved jeg at flere ligger inde med, da de bruges til bla. staldlofter også..
Goddag.

Hvis du skal have et tilbud på isolering og tagdækning kan jeg kontaktes på
Tlf: 20 67 45 50
eller min mail [email protected]

Venlig Hilsen
LEJTagdækning
v/Lars Emil Johansen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis