Kort plotter/baerbar PC ?

Er der nogen der kan hjaelpe mig med beslutning omkring kortplotter/baerbard PC. Jeg har ingen erfaring med GPS, men har brugt Decca og papir kort de sidste 15 år, så jeg forståelse for den form for navigation.

Jeg står for at skulle koebe nyt navigation udstyr (ny båd) og kan ikke finde ud af om jeg skal koebe en kort plotter eller en simplere GPS sammen med min gamle baerbard (100 MHz, 486 med 16 MB ram Win98) alternativt en ny baerbard.

Fordelen ved en kort plotter er at den er lavet til formålet, den bruger ikke så meget stroem, den er nem at skrue ordentligt fast i baaden. Forholdsvis nem at integrere med andre produkter bl.a. selvstyrer. (Det skal loesningen kunne)

Til gengæld er skaermen ikke så stor som paa en baerbard og jeg ved endnu intet om kvaliteten af skaermen (TFT som paa en baerbard), er den lige så nem at bruge som et PC produkt ? Og så er der kortene, er de OK ? Jeg foretrækker CD baserede kort frem for indstiks kort, og det tror jeg ikke man endnu kan faa til nogen kort plotter. Hvad er prisen paa opdatering af kort ? og hvad er prisen paa nye kort.

Fordelen ved PC er den store skaerm, nemt burger interface + besparelsen ved at have en allerede. Desuden er den jo software maessigt også nemmere at opdatere. Tilgengaeld er der foelge ulemper: Er det nemt at oploade Waypoints/ruter fra et PC nagivationssystem til en GPS, hvilket produkt ?. Jeg går ikke udfra at det er svaert at download fra GPS til PC. Fastgoersle af PCen nogen med god erfaring? Stroem forbrug, samt det fact at en PC kan gaa ned, skal re-bootes etc. Hvilket software produkt, skal jeg valege er der nogen med erfaring og hvad er priserne.

Jeg kan desværre ikke vente til naeste aar med denne investering!

Artikler eller links der belyser emnet er meget velkommen.

Mvh,

Jakob

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har stor erfaring med sammenkobling af en AP MK8 GPS til en bærbar PC 120 mhz med Maptech Crusing Navigator og tyske skannede kort.

Det virker upåklageligt
Hej.

Du kan heller ikke kommer over det faktum, at en PC ikke så godt tåler fugt og vand.

En PC bruger strøm af helv... til.

Jeg har selv haft min Garmin 12 sat til min bærbar, og det virkede sådan set, men en bærbar er lidt klodset at sidde med i et cockpit med. (så der hart jeg droppet)

Desuden vil du skulle have dobbelt så mange kabler monteret ved den bærbare løsning.

Du siger at brugerinterfacet er nemmere på en PC end på en plotter, men det er ikke korrekt. På en kortplotter er der meget få knapper.

Du skal også huske på at, det er lidt svært at sidde med en mus, eller en eller anden pad, mens man sejler i rum sø, og hver gang der er noget der skal ændres (et waypoint el. lign), så er det ned i kahytten, for den tåler ikke vand, og så skal du stå og nørkle med en mus og et windows bruger interface.

Det er måske meget sjovt i starten, sådan at få nyt legetøj, men du vil blive meget træt af det.

En kortplotter kan du jo også slutte til din PC, så der har du begge muligheder.

Med venlig hilsen
ThomasB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis