Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
107 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kig meget nøje på konstruktionen af det gamle tag og fotografer meget ivrigt. Nu er det >13 år siden jeg lavede mit tag og vil ikke påtage mig at huske alle trin og arbejdsgange.
Dengang, før Internettet, var brochurer fra fabrikanter af relevante materialer vældig nyttige, men nu vil du garanteret kunne finde meget på Internettet.
Mit store held var, at jeg engang ved et tidligere byggeri, hjalp jeg tømreren med arbejdet og lurede ham en masse fiduser af.
Men en ting er meget, meget vigtigt!!!! Brug snore, mange snore og meget stramme snore i hele tagets længde for at rette det op, så du ikke indbygger lunker. Der er ikke noget mere ynkeligt at se et hus med svaj i rygningen :( :(

Inden du begynder, kør da rundt og se på 5-600 tage svarende til det, du ønsker at lave og se, hvordan du slet ikke skal gøre. Stop bilen når du kigger. Jeg var ved at køre i grøften adskillige gange når jeg sad og gloede efter tagarbejde. Der findes rigtig mange, rigtig dårligt udførte tage med allehånde sløje detaljer.

En kvist skal være med saddeltag og ikke blot en løfte flig af det eksisterende tag. Jeg mener man har ret til at afbrænde et hus med et sådant grimt tag på en kvist!! :)
Det er en betydelig fordel at udføre tagarbejde i tørvejr.
Når du skal lægge tegl på ved skotrenderne, er det nyttigt at have rigeligt med Stesolid ved hånden og hold kritiserende kvinder på lang afstand! :)
Mål og tegn, tegl for tegl, øverste og nederste række tegls placering ud 2-3 gange, før du giver dig ud i "no point of return".
Begge sider på taget skal begynde og slutte 112% ud for hinanden og ikke som sønnens 6 mio. kr. dyre hus i en fint område, 2-3 cm forskudt. Det kan godt være at andre ikke ser noget sådant, men jeg gør, hver gang jeg ser på det hus.

Med venlig hilsen
ktm

 

Allerførst vil jeg bede dig overveje om det er en vingetegl du brænder for, da der findes rigtig mange andre tegltyper med betydelig større tæthed og styrke.
Personligt ville jeg vælge en falstagsten både på grund af udseendet, men også grundet kvaliteteten.

Dernæst ville jeg vælge et undertag af masonitetypen som minimum, hvis det ikke skal være et helt fast undertag med brædder og tagpap eller lignende.

Derefter fremskaffer du TEGL 36 som er bibelen indenfor tegltage og læser den grundigt sammen med monteringsvejledningerne fra de forskellige leverandører, hvor leverandørens forskrifter normalt går frem for TEGL 36.

Download TEGL 36 her:

http://www.wienerberger.dk/servlet/Satellite?pagename=Wienerberger/WBArticle/ArticleStandard05&cid=1138724799185&sl=wb_dk_home_da&lpi=1132852252817 

Hvis du kan lave klar til isolering indefra først, kan det være en stor fordel at isolere udefra, men dampspærren må ikke være monteret mens du piller det gamle tag af, da du sikkert taber noget en gang i mellem.

Husk at skotrenderne skal være den undersænkede type som anvist i TEGL 36.

Det kunne også være en ide at fremskaffe TRÆ 51 fra Træinformation (Træbranchens Oplysningsråd) som omhandler lægtningsregler, som er skærpet meget de senere år.
Ja, Orla har jeg nævnt de fleste gode kilder til det, og helt enige med ham om at falstagsten ville være et bedre valg,
og der er faktisk tagsten der ligner de gamle vingetegl lidt.

Bla. Monier´s hollander og Nortegl er bygget meget lid profilet af vingeteglet.

http://www.monier.dk/produkter/vore-produkter/productcategory/tegltag.html

Hvis valget dog bliver vingetegl så er det vigtigt med et godt undertag, altså Huntonit undertag eller fast undertag i brædder og tagpap.
Banevarer holder ikke særligt længe under et vingetegl.

Ellers den generelle rækkefølge er her. ( som jeg ville lave det )

Nedrivning af gammel tagbeklædning, stern, vindskeder, tagrender og lægter
Evt. opretning af tagfladen
Opbygning af skotrende
Opbygning af vindplader og tagfod
Udlægning af undertaget
Monterint af klemlister
Montering af lægter
Opmærkning af tegl
Montering af evt. sternbrædder og vindskeder
Montering af evt. topplanke / toplægte
Opsætning af rendejern og fodblik
Ilægning af velux vinduer + montering af evt. færdigkviste
Montering af skotrendefod + fuglegitter
Oplægning af tegl + rygning

Hvis det først er til foråret du skal lave taget, så vil du måske have glæde af den webside jeg er ved at sætte op, nemlig en side der handler om tagarbejde generelt.

Der vil komme en masse informationer og guides derinde til hvordan man kan gribe tingene an, både hvis man laver det selv, men også hvis man hyrer håndværkere til det, for tro mig mange tømrer laver faktisk stadig de gamle skotrender også selvom der benyttes undertag, og nogle af de firmar reklamere som Tageksperter, Tagmand, Tagpartner, Tagtømrer osv.. på deres biler.

Og som KTM har bemærket er der rigtigt mange dårligt udførte tage derude,
også selvom en del af dem faktisk er udført af fagfolk, med denne side, vil det måske være muligt at give den alm. borger så meget indblik i hvordan taget opbygges, at de allerede ved udarbejdning af en beskrivelse af projektet, kan få gjort klart hvilken løsninger der skal vælges, og står bedre for at kunne pointere evt. fejl og mangler som skal udbedres mens taget laves.

www.tag-arbejde.dk hedder domænet og er først lige lagt op i går aftes, så er meget BETA lige pt...

Den er dog ikke nået langt endnu, har kun brugt et par timer på den pt...
Men du kan de løbende holde øje med den, der kommer sikkert noget på den du kan bruge.

Har nogen ris-ros eller gode forslag og kilder til siden, så modtages de selvfølgelig gerne.
Hej og mange tak for de gode svar!!!

Jeg har tegl 36 og har også læst den grundigt igennem flere gange.
Har også lagt Jacobi Z2 dobbeltmulde (Det var dog en gammel sten købt brugt fra en herregård).

Det er til foråret, så jeg følger spændt med på din hjemmeside: Tag-arbejde.dk!

Vil I anbefale, at man tager hele det gamle tag ned, før opretning?
Jeg vil nogen gange skulle holde en eller 2 dages pause i arbejdet, og vil helst undgå at skulle stå med presseninger til hele taget hver aften..

Det nuværende tag er desværre fuget med pu-skum på undersiden, så det bliver nok en sej omgang at rive fra hinanden..

Tak for råd om tegl! Har selv tænkt på nortegl, som også skulle være lettere at lægge.
Jeg har også mulighed for at købe brugte tegl fra 1921 (se billede). Det er de samme, som jeg har på mit hus nu. - Er dog fristet af at købe en 'tag-pakke' fra Monier, så jeg får alt på en gang.

Jeg havde tænkt at bruge Tyvek undertag og Tyvek sd2 dampspærre. Har I kommentarer til dette? Er Huntonit en bedre løsning, selv om det er under falstagsten (nortegl)?

Vil Nortegl se for store ud til et tag på et hus på 8x8 meter med 50 grader hældning?

Taget skal bygges ind i en brandkam. Inddækningen er nu en mørtelinddækning. Jeg synes, det er kønnere end zink, og havde tænkt at trække undertaget ind i falsen i muren og så mørtle ovenpå. Hvad siger I om det?

Monier har en skorstens-inddækning, har I brugt den?

Koludabyg: I din liste er der ikke isolering, forskalling og dampspærre, men det kommer vel umiddelbart før udlægning af undertag?
Skrevet af sælbyggårn den 21-02-2009 11:08
Er engoberede tegl stærkere end natur?


Ja, holder længere pga. den overflade behandling de har fået ( lakering )
Natur teglene patinere hurtigt, og men får mos og alger på taget.
Det holder på fugten, hvilken nedsætter levetiden, dette slipper du mere eller mindre for 
med et engoberet tegltag.
 
Skrevet af sælbyggårn den 21-02-2009 11:03
Hej og mange tak for de gode svar!!!

Jeg har tegl 36 og har også læst den grundigt igennem flere gange.
Har også lagt Jacobi Z2 dobbeltmulde (Det var dog en gammel sten købt brugt fra en herregård).

Det er til foråret, så jeg følger spændt med på din hjemmeside: Tag-arbejde.dk!

Vil I anbefale, at man tager hele det gamle tag ned, før opretning?
Jeg vil nogen gange skulle holde en eller 2 dages pause i arbejdet, og vil helst undgå at skulle stå med presseninger til hele taget hver aften..

Jamen, så er du jo efterhånden godt klædt på til den tagrenovering.

Den skulle gerne hurtigt have de vigtigt ting på siden, og vil så løbende bliver udvidet med mere information.

Generelt ja, det er meget nemmere at udføre opretningen af en gang, altså med snore hele tagfladen igennem,
specielt når taget kun er 8 meter langt og ca. 5 meter tagflade, havde det været 50 meter, havde det nok været oplagt at dele det op af et par gange.

Men kan godt laves af flere gange alligevel, du starter så bare med en opretningen ude i den ende side, og sætter snoren helt ned i den anden gavl, samme afstand under spærene, så har du denne snor til opretningen af underkanten af alle spærene i stedet for... smart ikk´...<img

Men 8 x 5 meter er ikke meget, ville helt klart tage det hele af så, og bruge de par presseninger til afdækning, de kan jo bare smides over rygningen når der arbejdes.

Er det hele skummet sammen, kan det med fordel pilles ned både indvendigt og udvendigt fra, kan godt skubbes presse udaf i flager, så går det generelt hurtigere.

Tak for råd om tegl! Har selv tænkt på nortegl, som også skulle være lettere at lægge.
Jeg har også mulighed for at købe brugte tegl fra 1921 (se billede). Det er de samme, som jeg har på mit hus nu. - Er dog fristet af at købe en 'tag-pakke' fra Monier, så jeg får alt på en gang.

Jeg havde tænkt at bruge Tyvek undertag og Tyvek sd2 dampspærre. Har I kommentarer til dette? Er Huntonit en bedre løsning, selv om det er under falstagsten (nortegl)?

Vil Nortegl se for store ud til et tag på et hus på 8x8 meter med 50 grader hældning?
Nortegl er et flot tegl, og kan klart anbefales herfra.
Generelt er alle falstegl rimelige lette og ligge.

Brugte tegl også endda fra 1921 ville jeg kun bruge som vejlfyld.
Skal det være billigt, så heller købe nogle billigere tegl, det er jo kun ca. 80 m2 tag vi snakker om.

Tyvek undertag findes vist i flere kvaliteter også, men har da brugt Tyvek i min lærertid, og er af OK kvalitet.

Jeg bruger mere eller mindre kun Huntonit undertag fordi jeg personligt mener det prismæssigt og holdbarhed mæssigt,
er det bedste produkt på markedet, kun overgået af tagpap undertag, som er væsentligt dyrere, men eneste
der er mere holdbart.

Nortegl tror jeg ville passe fint på det hus, med ellers kom med et billede, så kan jeg da lige se om jeg ville anbefale det.
Eller komme med andet forslag til tegl.

Taget skal bygges ind i en brandkam. Inddækningen er nu en mørtelinddækning. Jeg synes, det er kønnere end zink, og havde tænkt at trække undertaget ind i falsen i muren og så mørtle ovenpå. Hvad siger I om det?

Monier har en skorstens-inddækning, har I brugt den?

At udføre indækningen med mørtel igen, er helt okay.
Afslutningen med undertaget til væggen skal dog udføres som undertags producenten forskriver,
det står normalt beskrevet i læggevejledningen.

Nej, har endnu ikke brugt den fra monier, men bruger deres wakaflex, og zinkløskanter.
Men er det samme som deres løsning, og syntes generelt det er en flot løsning.

Koludabyg: I din liste er der ikke isolering, forskalling og dampspærre, men det kommer vel umiddelbart før udlægning af undertag?

He he, derfor jeg skrev sådan ville jeg gøre..
Jeg er lidt speciel hvad det angår.
Jeg laver normalt først damspærren når jeg ved at ingen bryder den, dvs. efter undertaget er lagt.
Så er jeg sikker på ingen træder den i stykker, og at isoleringen ikke bliver våd ved oplægningen hvis det bliver regnvejr.

Men de fleste smider dampspærre og forskallingen op først, så de kan isolerer udvendigt fra imens undertaget ligges.
Jeg foretrækker bare at gå indenfor og lave det bagefter, så er der også arbejde på pladsen, hvis det skulle blive regnvejr, eller der kommer byger mens vi lægter eller ligger tegl.


He he, derfor jeg skrev sådan ville jeg gøre..
Jeg er lidt speciel hvad det angår.
Jeg laver normalt først damspærren når jeg ved at ingen bryder den, dvs. efter undertaget er lagt.
Så er jeg sikker på ingen træder den i stykker, og at isoleringen ikke bliver våd ved oplægningen hvis det bliver regnvejr.

Men de fleste smider dampspærre og forskallingen op først, så de kan isolerer udvendigt fra imens undertaget ligges.
Jeg foretrækker bare at gå indenfor og lave det bagefter, så er der også arbejde på pladsen, hvis det skulle blive regnvejr, eller der kommer byger mens vi lægter eller ligger tegl.


Jeg har selv tænkt det samme. Så det kan godt være, det også bliver sådan, jeg gør det.

Men kan godt laves af flere gange alligevel, du starter så bare med en opretningen ude i den ende side, og sætter snoren helt ned i den anden gavl, samme afstand under spærene, så har du denne snor til opretningen af underkanten af alle spærene i stedet for... smart ikk´...;)
JO!

Huset er et række-byhus fra 1920'erne og jeg har lige set, at teglene ligger i samme rytme på tagene, så jeg tror måske nortegl vil komme til at se lidt mærkelige ud, - at de vil bryde rytmen.

Koramic laver en der hedder OVH vingefalstagsten, som nok passer bedre.
Jeg gør det altid sådan, så meget sværer er det heller ikke, hvis man isolere dem samtidigt med man sætter damspærre og forskallingen op.

OVH fra Weinerberger ville også være et godt valg ja.
Har du nogen ide om levetiden på et huntonit undertag?
Huntonit er vel det eneste faste undertag, der er diffusionsåbent? Jeg ville gerne spare cm til ventilering, hvis muligt..

Er det ikke lidt vanskeligere at afslutte ved inddækninger og skotrender ved fast undertag?

Hvad forstår du ved vindplader?

Har kigget på billderne af renovering på jeres hjemmeside, det ser rigtig godt ud!
Der er yderligere 97 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis