Varmelegme til kasse af plademateriale

Hej!

Jeg vil brygge vin, men kan ikke få den rette temperatur nede i kælderen - som er det eneste sted jeg må brygge for kæresten

Jeg tænker på at bygge en trækasse af plademateriale (spånplade ell. mdf) som kan indeholde min plastik vinballon. Kassen vil jeg isolere, og forsyne med et varmelegeme + evt. termostat. Men jeg ved ikke rigtig hvordan man for fat i sådan et varmelegeme - eller i en termostat, for den sags skyld.

Er der nogen der kan pege mig i en god retning? Også gerne markere, hvis idéen er helt hul i hovedet, og en anden løsning er bedre...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, nu bor vi jo ikke i hverken Norge eller Sverige. Men man kan vel lige så godt forberede sig...

Hvilken temperatur ønsker du at holde. Og hvad er temperaturen i kælderen, og er den konstant?

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Prøv at gå på biblioteket og find nogle af de ældre bøger om vinbrygning, der er gerne vist eks. på hvordan man kan lave varmekasser til gæringsballonen.
Nogle af dem er med hø som isolering og så en el-pære til opvarmning. Kan nok tilpasses med en mere moderne isolering.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Opvarmningen kunne jo ske med et varmelegeme til vandseng, det er beregnet til at holde væske på 20 - 30 grader.
 
Fandt lige et (eller rettere to) i Den Blå Avis

Så er der til både rød- og hvidvinen

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Agentorange.

Tjah jeg høre nu ikke meget agent 007 her, snarere noget der lyder som Tøf Tøf Tøf
Men du kan da godt lave sådan en kasse, det ville dog være nemmere om du fandt et lille skab e.l. så du havde nemmere ved at komme til balonnen. Hvis du så laver et ristværk 15 cm. over bunden som balonnen kan stå på, er du godt på vej. Så skal du have noget sølvpapir / alucraft i bunden og en fatning til en elpærer. Så må du prøve dig frem med styrken på pæren for at holde mindst 21 grader i skabet, der skal faktisk ikke så meget til, start med en 25 w. (det skal være den gammeldags elpære, ikke en spare pære)
Husk at pæren ikke må ligge i bunden, men skal monteres i en lille holder så den er mindst 5 cm. fra bunden.
Der findes godt nok sådan nogle små varmelegemer som bruges i elskabe udendørs, men den billigeste løsning på sigt, vil være den med pæren.

Hej igen.

Tak for hurtig og god respons! Det er en ret god idé med en ganske alm. pære - den vil jeg arbejde videre med. Har dog i dag netop set på en varmemåtte til terrarier (20w, 130 kr.), som også virker lovende som varmelegeme.

Vedr. isolering - jeg er helt med på at gøre det billigt og økologisk. Hvis ikke lige hø - så tænkte jeg evt. på aviser? Men virker aviser overhovedet særligt godt som iso-materiale?

Var slet ikke klar over at der i vin-litteraturen var stof om sådanne varmekasser - jeg undersøger sagen.

Og ved nærmere eftertanke tror jeg at jeg går bort fra termostaten - det er lidt for high tech .

Vedr. kælderrummet: Det er ikke voldsomt godt isoleret, temp. varierer noget. Det er sådan et meget typisk rum i bunden af et lejlighedskompleks.

Annonce

Sådan lige !

Papir i sig selv har ingen isolerings værdi, men hvis du eks tager enkelt stykker som du krøller sammen vil det hav en isolerings evne. Du kan bruge noget ganske almindeligt flamingo plade, det har en meget høj isolerings evne. Du kan købe det som plader i forskellige tykkelser, og en 2 cm. tyk vil være rigeligt til din kasse.

... god idé med flamingo. Det undersøger jeg nærmere.

Og så bare fordi jeg er nysgerrig: Hvordan kan det egentlig være at man skal krølle aviser/papir for at få isoleringsevne?

Krøllet avis papir giver små luftlommer, og det er dem der er isolerende.

Men i "gamle dage" var vi mange der tog en Søndags udgave ind under jakken når vi kørte knallert/motorcykkel. Det var ikke så meget det at den kunne isolerer men den stoppede vinden helt i at nå ind på huden.

Jeg har selv overvejet hvordan det kunne laves og har overvejet at isolere gærballonen med en lamelmåtte og stikke en stavformet akvarievarmer med termostat gennen hætten øverst. Den vil kunne holde brygget på den rette temperatur og har som sagt en indbygget termostat.
Kommentar modtages gerne.
Baadsen
Jeg tror, der bliver for varmt lige omkring varmelegemet, så du risikerer at slå gæren ihjel. I et akvarium er der jo lidt cirkulation enten fra pumpe, luftsten eller bare fiskenes bevægelse.

Et akvarievarmelegeme bliver let 50 - 60 grader varmt på overfladen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis