Emhætte blæser fugtig luft ud i hulmur

Hej

Jeg er blevet opmærksom på at vores emhætte, der er blevet monteret af den tidligere ejere, delvist blæser den fugtige luft ud i hulmuren, og delvist ud i det fri. Der er en rist ud i det fri, men der er også fri "adgang" ind i hulmuren.

Samtidigt er der heller ingen "kontra ventil" på emhætten så der driver konstant kold luft ned over komfuret og videre ned over gulvet.

Er ovenstående en gængs løsning, eller er der potentielle problemer jeg skal være opmærksom på?

Kan jeg stille den tidligere ejer til regnskab for evt problemer? (Der står intet om problemet i ejerskifte rapporten)

Arneen


<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg lige ser det er den installation ikke lovlig... Du vil kunne få problemer da, det vil kunne gøre hulmuren meget fugtigt, og på længere sigt vil det kunne skabe råd og svamp.

Jeg er dog ikke bekendt med lovkravene til den slags og tør ikke sige og du kan stille sælger til ansvar for dette..

Du bør føre et spyrorør med kontraventil på igennem hulmuren og derefter afslutte med rist udvendigt og med emhætte indv. :-)
Der findes færdige gennemføringer med gitter/lameller på ydersiden i plast. Den del af udluftningen, der går gennem væggen skal i hele sin længde være tæt, så fugt ikke kan afsættes i muren. dette gælder også for tørretumblere.
Pas iøvrigt på ikke at lade røret udmunde for tæt på udhæng/tagskæg, det er ikke smart at skulle reparere for råd og svamp i trækonstruktioner, fordi man ikke har tænkt sig om.
Overvej evt at sætte udluftningen som en hat på taget, hvis dette kan lade sig gøre. Gennemføringer i uopvarmede tagrum skal ubetinget isoleres, så vanddampen ikke kondenseres i røret og driver tilbage til dit køkken, Fugten skal væk - helt væk. Tag evt. en snak med en blikkenslager.

Hej Bamse82 & baadsen,

 

Tusinde tak for jeres svar.

 

Hilsen

Arneen


<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis