Indstilling af radiator med to termostater

Vi er lige flyttet ind i en ny lejlighed med fjernvarme. Der er to termostater på radiatoren, og jeg har fundet ud af, dels ved at prøve mig frem, og ved at læse lidt her, at den der sidder på fremløbet er styret af temperaturen i rummet, og den der sidder på returløbet er styret af vandtemperauren...

Godt, nu er mit spørgsmål så: Hvordan skal de to termostater stilles, så jeg får mest ud af min varme?

Og et lille tillægsspørgsmål: Hvordan tyder man den lille måler der sidder foran på alle radiatorerne?

Hilsen Kim
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der to thermostater på alle radiatorer i lejligheden ? hvis det kun er på den ene, vil jeg formode at den er til styring af gulvvarmen.

Det virker lidt sælsomt at sætte to thermostater på for at styre varmen, da den første jo lukker når temperaturen i rummet har nået den den temperatur den er indstillet til. Det vil den jo ikke kunne gøre hvis der på returløbet sidder en der lukker af for gennem strømning af det varme vand.

Fjernvarme værket er en forretning der "lever" af at sælge varmt vand, så de vil kun være interesseret i at sælge så meget som muligt til kunderne.

Med hensyn til de små målere der sidder på radiatorene, kan du få oplysning om dem ved at henvende dig til værket hvor du køber din varme.

 

V.h.  Håndværkeren

Ja, der sidder to på samtlige radiatorer i lejligheden...

Hmm, men hvad jeg umiddelbart selv er kommet frem til, er at indstille den nederste termostat så vandet er lunkent.. Men ved ikke om det er rigtig?

Det kommer vel også an på om man betaler "pr. liter" varmt vand man har haft gennem sit system, eller om man betaler efter hvor meget man har udnyttet varmen i vandet?

Umiddelbart mener jeg at det er det sidste.. Men jeg er som sagt helt ny på området, så jeg kan kun gætte...

Ja det er dit kalorie forbrug der beregnes ud fra, ikke mængden af vand du får igennem.

På den måde dine radiatorer så er opbygget med to thermostater, kan du så styre hvor hurtigt der skal blive varmt i rummet. Når den nederste står fuldt åben buldre det varme vand igennem ind til rumtemperaturen er nået. ved at lukke ned for den på afgangen vil der gå længere tid inden rummet har opnået den indstillede temperatur. Men dit kalorie forbrug vil tilsvarende stige, det virker sådan lidt bagvent vil jeg sige. Så jeg tænker på om der både er en måler enhed der måler din brugte vandmængde og en der måler kalorie forbruget. De små målere du har siddende på radiatorene, måler kalorie forbruget.

Okay, hmm, det ser ud til at være mere indviklet end som så.. Tror den sikre vej må være at ringe til viceværten og forhører sig, han må da kunne komme med en fornuftig forklaring på hvordan vores system er skruet sammen..
Men tak for hjælpen alligevel
Jeg er blevet nysgerrig, hvad sagde viceværten? Jeg har aldrig hørt eller set en tilsvarende "løsning".

Arneen

<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
Annonce
Svaret fra viceværten var:
Retur ventilen skal sikre at vandet ikke løber for varmt tilbage, og derefter anbefalede mig at stille dem nogenlunde ens..

Såh, det var vel næsten svaret? :)
indstilling på en fremløbsventil : http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vi31d201_RA2000.pdf

indstilling af returløbsventil : http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/2_FJVR%20brugervejledning.pdf
Hej KimArndt...
Dejligt at høre at nogen har "fattet" det.. de 2 termostater er lige det der burde være alle steder.!!!
Som du selv skriver er din fremløbs til rum/føl.. og din retur til vand/føl.. DE SKAL IKKE STÅ ENS... din retur skal sikkert stå mellem 1,5 og 2 og din fremløbs skal sikkert stå noget højere..
Jeg har justeret mine sådan.. luk helt op for fremløbs.. og juster retur så du på denne årstid har en temp i rummet du ønsker, det tager ca et døgns tid for at stabilisere sig, så skruer du din fremløbs ned til det punkt hvor du kan høre den reguler vandmængde, og så lidt op... så den faktisk ikke har indflydelse på vandmængde..
Din fremløbs vil reguler meget hurtig på temp ændring fx hvis solen skinder en dag i foråret, vil den lukke, hvorimod din retur vil fortsætte med at køre varme ind....alså vil du ikke bruge varme.. smart.

omvendt vil du når konen lufter ud, få en fuld åben fremløb.. Men din retur begrænser da den "kun" måler vandtemp...igen smart... ingenting der løber løbsk..

Håber du har forstået hvad jeg skriver... men det du har er kanon, og det eneste rigtige !!

Mvh Jan J
Ja, jeg har efterfølgende og tænkt det samme.. Det er jo især smart hvis man kommer hjem til en kold lejlighed, og så bare lukker fuldt op, for så "pisser" vandet lige i gennem radiatoren det første kvarter inden der bliver varmt omkring det..

Men ud over det, så lyder det rigtigt fornuftigt det du skriver.. Så det vil jeg da bestemt prøve..
Vi har også 2 termostater på vores radiatore, jeg var så heldig at der lå en oversigt om indstilling af den til returløb og der stod at den skulle stå mellem 2-3 så vi har sat vores på 2 på alle radiatore på tilbageløbet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis