Køleboks

Jeg overvejer at købe en køleboks på ca. 25 liter til båden - Men er lidt
bange for strømforbruget. Jeg har set en "Batteri-vagt" til 384 kr.!! som
automatisk kobler køleboksen fra ved 11,3 V og til igen ved 12,8 V. Er der
nogen, der har erfaringer med sådan en dims.
Er der nogle kølebokse, som gruppen kan anbefale som gode = fornuftigt lidt
strømforbrug.

Jørgen Holmgaard
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen

Vi har en køleboks i ca. den størrelsse du nævner der. Den er ikke koblet
til batterierne men til 230 volt landstik. Samtidig har vi 3 køeleelementer
(fryses ned i fryser) med.

Dette system (der kan virke lidt som dobbelt-konfekt) har den fordel at vi
ikke er afhængige af nogle batterier til at køle de nødvendige madvare - det
klare et stik til land, når vi ligger i havn. samtidig kan fryseelementerne
fryses ned.
Vi kan også godt lide at ligge for svaj, og her bruger vi fryse elementerne
som kan fryses for ca. 5 kr. per element i enhver isbar/grill ell. lign. I
nogle havne står der en fryser til samme formål der kan benyttes gratis.

Og så skal vi ikke køre så meget med motoren for at holde batterierne
friske.

venlig hilsen

Michael Pedersen

Hej Jørgen
Jeg har for to år siden anskaffet en iglo køleboks, ikke til brug i båd,
men i bilen. Da jeg ikke ønsker at komme i den situation ikke at kunne
starte motoren på grund af et fladt batteri, er den tilkoblet således at
den kun kan køre når motoren går. Hvis jeg holder stille i længere tid
(natten over) forsynes den med strøm fra et lille bærbart batteri som uden
problemer kan trække den i 7-9 timer.Et sådent bærbart apperat koster
omkring 400 kr (Bilka blandt campingudstyr) og den kan lades både fra
netstik med 230 v eller fra et 12 v udtag i bilen. Fordelen ved Iglo er at
den er utrolig godt isoleret så selv om den er uden strøm nogle timer,
hæves temperaturen ikke ret meget. "Forstærker" man den yderligere med et
nedfrosset køleelment er der slet ingen problemer. Jeg har også set
Batterivagten men synes ikke jeg har brug for den som jeg har indrettet
mig.
venlig hilsen Lars

Hej Jørgen
Jeg har for to år siden anskaffet en iglo køleboks, ikke til brug i båd,
men i bilen. Da jeg ikke ønsker at komme i den situation ikke at kunne
starte motoren på grund af et fladt batteri, er den tilkoblet således at
den kun kan køre når motoren går. Hvis jeg holder stille i længere tid
(natten over) forsynes den med strøm fra et lille bærbart batteri som uden
problemer kan trække den i 7-9 timer.Et sådent bærbart apperat koster
omkring 400 kr (Bilka blandt campingudstyr) og den kan lades både fra
netstik med 230 v eller fra et 12 v udtag i bilen. Fordelen ved Iglo er at
den er utrolig godt isoleret så selv om den er uden strøm nogle timer,
hæves temperaturen ikke ret meget. "Forstærker" man den yderligere med et
nedfrosset køleelment er der slet ingen problemer. Jeg har også set
Batterivagten men synes ikke jeg har brug for den som jeg har indrettet
mig.
venlig hilsen Lars

Hej Jørgen
Jeg har for to år siden anskaffet en iglo køleboks, ikke til brug i båd,
men i bilen. Da jeg ikke ønsker at komme i den situation ikke at kunne
starte motoren på grund af et fladt batteri, er den tilkoblet således at
den kun kan køre når motoren går. Hvis jeg holder stille i længere tid
(natten over) forsynes den med strøm fra et lille bærbart batteri som uden
problemer kan trække den i 7-9 timer.Et sådent bærbart apperat koster
omkring 400 kr (Bilka blandt campingudstyr) og den kan lades både fra
netstik med 230 v eller fra et 12 v udtag i bilen. Fordelen ved Iglo er at
den er utrolig godt isoleret så selv om den er uden strøm nogle timer,
hæves temperaturen ikke ret meget. "Forstærker" man den yderligere med et
nedfrosset køleelment er der slet ingen problemer. Jeg har også set
Batterivagten men synes ikke jeg har brug for den som jeg har indrettet
mig.
venlig hilsen Lars

Hej Jørgen
Jeg har for to år siden anskaffet en iglo køleboks, ikke til brug i båd,
men i bilen. Da jeg ikke ønsker at komme i den situation ikke at kunne
starte motoren på grund af et fladt batteri, er den tilkoblet således at
den kun kan køre når motoren går. Hvis jeg holder stille i længere tid
(natten over) forsynes den med strøm fra et lille bærbart batteri som uden
problemer kan trække den i 7-9 timer.Et sådent bærbart apperat koster
omkring 400 kr (Bilka blandt campingudstyr) og den kan lades både fra
netstik med 230 v eller fra et 12 v udtag i bilen. Fordelen ved Iglo er at
den er utrolig godt isoleret så selv om den er uden strøm nogle timer,
hæves temperaturen ikke ret meget. "Forstærker" man den yderligere med et
nedfrosset køleelment er der slet ingen problemer. Jeg har også set
Batterivagten men synes ikke jeg har brug for den som jeg har indrettet
mig.
venlig hilsen Lars

Hej Jørgen
Jeg har for to år siden anskaffet en iglo køleboks, ikke til brug i båd,
men i bilen. Da jeg ikke ønsker at komme i den situation ikke at kunne
starte motoren på grund af et fladt batteri, er den tilkoblet således at
den kun kan køre når motoren går. Hvis jeg holder stille i længere tid
(natten over) forsynes den med strøm fra et lille bærbart batteri som uden
problemer kan trække den i 7-9 timer.Et sådent bærbart apperat koster
omkring 400 kr (Bilka blandt campingudstyr) og den kan lades både fra
netstik med 230 v eller fra et 12 v udtag i bilen. Fordelen ved Iglo er at
den er utrolig godt isoleret så selv om den er uden strøm nogle timer,
hæves temperaturen ikke ret meget. "Forstærker" man den yderligere med et
nedfrosset køleelment er der slet ingen problemer. Jeg har også set
Batterivagten men synes ikke jeg har brug for den som jeg har indrettet
mig.
venlig hilsen Lars

Hej Jørgen,
Du skal købe en rigtig køleboks med kompressor,
Jeg har selv haft en af disse så bokse man også bruger i bilen, de bruger
alt for meget strøm og er ret ueffektive.
Jeg har købt en rigtig hos Kjøller i Rovsinggade 82 2200 københavn, jeg kan
godt anbefale firmaet, super vejledning og service.
Et rigtigt kompressor skab er selvfølgelig lidt dyrer men du får langt mere
glæde af det.
Jeg har selv valgt et 35l til 5900 Kr. model 1405, men de har mange
muligheder, du kan også selv bygge dem ind i et skab eller noget.

Allan Koch

Batterivagen er en OK ide, men spørgsmålet er om du har brug for den. De
køleskabe eleer frysere der bruger mindst strøm er udstyret med Danfoss
BD35F kompressor. Den er virkelig mere effektiv end selv andre kompressorer.
Det forudsætter selvfølgelig at boksen er godt isoleret og helst også at
boksen åbnes i toppen så den kolde luft ikke "falder ud" når lågen lukkes
op.

BD35F kompressoren er udstyret med batterivagt fra fabrikken. Batterivagten
skal tilpasses den type batteri der anvendes, dvs. indstiling af spændinger
for start og stop. BD35F's batterivagt indstilles ved at kortslutte to
spadestik på styringen med en ohmsk modstand der svarer til en bestemt
spænding. Kompressorens omdrejningstal kan indstilles på samme måde.

Der samtidigt vigtigt, at kølesystemet kan komme af med varmen ved så kold
en temperatur som muligt. Jo koldere, jo mindre strymforbrug. Vandkølet
giver mindst stømforbrug, luftkølet et større, der er afhængig af hvor
meget og hvor kold luft der blæses over kondensatoren.

Isoterm laver et system til at indstallere i afløbet på køkkenvasken, det er
det ypperste vandkølingssystem jeg kender.

Altså vælg kompressor hvis du kan, De nye Danfoss BD35F (eller BD50F til
store kølebokse) bruger ca. 20% mindre strøm end andre kompressorer på
markedet og de gamle Danfoss kompressorer BD2,5F og BD3F.

Jeg har ingen forbindelse med de nævnte firmaer, men jeg har udviklet
kølesystemer på en fryser fabrik i 5 år.

Med venlig hilsen

Peter Ring

Det du skal gøre er at købe et kompressor køleskab, det fås fra ca. 3000 kr.

Køleskabet skal være forsynet med "CoolDown" CoolDown er et system der gør at køleskabet køler HELT ned, mens enten motoren kører eller båden er tilsluttet landstrøm.

Dernæst skal du købe dig et solpanel på ca. 55w.

Køb dig et par gode forbrugsbatterier, på ca 75 Ah.

Når du så er i land, eller motoren kører, så bliver køleskabet kølet ned til ca. 1 grad.

Når du så sejler ud, og ligger over i en bugt, så vedligeholder solpanelerne køleskabets temperatur på ca. 4-6 grader.
Om natten hvor der ikke noget lys er, så klarer batterierne driften på køleskabet.

Så skulle du være dækket ind, og investeringen er ca. 6000,-, men så har du også solpanelerne, og når man først har solpaneler, så behøver man næsten aldrig at bruge landstrøm

Med venlig hilsen
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis