Gulvvarme / støbning ??

Hej Alle Kanon god side.

Jeg er ved at støbe gulv inc.l. varme osv.
Mit fyr er placeret på mit værksted ca. 25 m.
fra huset. her har forige ejer ført frem & tilbage løb. i 5 1/4 " galv. rørene er særdeles sunde. Men er naturligvis ført ind under det gamle trægulv, som jeg nu har fjernet for at kunne støbe nyt gulv.
Må / kan jeg bare støbe dem nede ??
Jeg har tænkt mig at pakke dem ind i "rørskåle & gaffa" Er dette godt nok ?
Mvh Jan A.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja..

Hvad må man og hvad må man ikke ???

Jeg mener at det kan være ganske OK at støbe rør ned, så ved man hvor de er og man ved også at de ikke holder evigt !!!

Men hvorlænge de holder afhænger sikker meget at dels jorden/betonen de er gravet/støbt ned i og ikke mindst hvor agresivt vandet er...

Sådan har man jo gjort "altid" så hvorfor ike blive ved.

Men det er helt sikkert godt at isolere den inde de graves/støbes ned...

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 25-11-2001).]

MVH Njord
Hej
-diskussionen omkring støbning eller ej omkring rørene - er jo nok langt hen ad vejen et spm. om hvor langt du selv planlægger ud i fremtiden - idet rørene jo uden tvivl på et eller andet tidspunkt vil skulle udskiftes. Personligt "holder jeg meget af" pexrør - rør i rør, der jo har den store fordel at det vandførende rør altid kan udskiftes (undgå derfor for mange bøjninger)uden at skulle "pille en masse fra hinanden".
Nok om det - det som egentlig foranledigede mig til at reagere på dit indlæg er, at du anfører at de nuværende rør er galvaniserede - hvilket får mine "gør-det-selv-alarmklokker" til at ringe. Mig bekendt er det p.g.a. risikoen for galvanisk-tærring, ikke særlig "smart" at udføre dele af centralvarmeinstallation i galvaniserede rør - idet du risikerer at andre dele af installationen meget hurtigt bliver "ædt op" !!. Så hvis denne antagelse holder vand - der er formentlig nogle fagfolk der kan be-eller afkræfte dette - så vil mit råd være at skifte disse rør ud med nye pexrør.

JanP
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej JanP

Det lyder helt rigtigt. En god bekendt satte vores el-vandvarmer op, og havde ikke mere rør, så han satte nogle få cm. sammen med det øvrige system. Dvs. kobber mod galvaniseret, og skulle lave det om, når han fik fat i den rigtige "stump". Vi glemte det begge.

Det er vel 3-4 år siden, og nu SKAL det laves rigtigt, for røret ved sammenføringen af de 2 materialer er lige ved at forsvinde i ætsning.
Det er en effektiv "killer".

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Kombinationen af galvaniserede rør og kobberrør er kun en "killer" når der er tale om brugsvvand, hvor der hele tiden bliver tilført nyt vand.

I et centralvarmeanlæg, hvor vandet cirkuleres, vil vandet blive mættet med jern, tæringen vil derfor være betydeligt langsommere.

For brugsvand er det kombinationen kobberrør efterfulgt at galvaniseret rør (i vandretningen) der giver tæring, hvorimod den omvendte rækkefølge skulle være ufarlig.

Imidlertid hælder jeg nok til den mening at galvaniserede rør ikke hører til i en installation, hvor de kun kan udskiftes ved et meget stort indgreb.

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 29-11-2001).]
I et centralvarme anlæg er det i praksis ligegyldig om man bruger sorte eller galv.rør
det er nok mere et økonomisk spørgsmål. galv er en del dyre!!
med hensyn til isolerringen er det ikke ligegyldigt eller bare en "god" ide som en skriver!! der er flere faktorer, men de væsenlige er: for det første at holde betonen
og rørerne adskilte,da de 2 matrialer ikke kan arbejde sammen,(det er før set at betonen har "skruet" rørerne fra hianden, for det andet at undgå kondens, det får rørerne til at ruste væk meget hurtiger end man forestiller sig, for det 3, at isolere rørerne pga. varmetabet, og varmepåvirkningen
af andre matrialer, dette kunne være brugsvandrør eller hvad med den varme som trænger op gennem gulvet, måske lige der hvor man ikke ønsker det (hvad nu hvis det var lige der hvor man hvade plads til øllene!!
så var der nogle der skrev om kobberrør i et centralvarmeanlæg og mente at det var ligemeget!! det forlænger ihvertifald ikke levetiden, da man efterfylder et anlæg med jævne mellemrum, og det er meget vigtig at huske at bruge messingfitings imellem kobbert og jernet, som fagmand er man næsten gået væk brugen af kobber i centralvarmeanlæg. bliktuden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis