Bordplade af træ med flisebelægning

Jeg vil lave en bordplade i badeværelset på 60x120 cm. Der skal fliser på men jeg er lidt i tvivl om dimensioneringen. Er der nogen der har erfaring (eller kvalificerede gæt) til tykkelse på bordplade, afstand mellem understøtning osv?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det var mig der skulle lave det ville jeg lave pladen i en MDF ( som er meget stærk ) 12 mm og så bruge flise lim til at sætte fliserne fast med

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Skal træet udenom males eller skal det være "råt"? Kan du give et lidt bedre forklaring på design? Skal der være skabe eller ben under, eller skal det op på en væg?


MDF er let at arbejde med, men stærkt kan man ikke kalde det. Mht. tykkelse kommer det meget an på designet, emn generelt synes jeg det ser tåbeligt ud med en tynd plade.
en normal bord plade er fra 28 mme til 35 mm og du kan både lave det på ben og man skabe men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener men jeg kan da godt prøve at hjælpe noget mere ( du spørger om det skal males ) man ka sætte en lille liste langs kanten af pladen ( men du kan jo også bruge en tykker plade ) og jov MDF er stærkt hvis du sammen liner men mange andre plader ( det eneste jeg eller kan sige du skal bruge er en vandfast krysfiner )


 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Det var mig der spurgte Stefangude om designet.

Mht. MDF selvfølgelig kan man lave det stærkere end normalt, men så kan man jo også lime plywood sammen, så bliver det endnu stærkere...... MDF er desuden let at lave mærker i og det kan ikke tåle fugt. Det bliver også mere besværligt at lægge fliser på en mdf, da den suger meget fugt til sig. Så bliver man nød til at prime den først.

Denne "diskussion" er dog lidt irrelevant så længe vi ikke ved hvad stefangude har tænkt sig.

Tak for buddene. Pladen skal "hænge frit". Den skal understøttes mellem en væk og et skab (altså i enderne). Det er svært at komme til at understøtte på midten, men det kan lade sig gøre (læs: jeg vil helst undgå det hvis det er muligt).

Pladen skal dækkes helt med fliser fra kant til kant og planen er at dække kantfladen med enten en liste eller en flisebort.

Der kommer vaskemaskine og tørretumbler under bordet men jeg ønsker ikke at pladen støtter på disse.

Annonce

undskyld min ligefremhed - men det er altså et temmelig umuligt projekt du har gang i. Jeg tvivler meget på at du kan få en varig og pæn løsning. Et spænd på 120 cm og en plade beklædt med fliser - no can do

Glem ALT om mdf-pladen. Den kan slet ikke holde til formålet. Er fin til at lave møbler, inddækninger og bl.a bla. men ikke til det her formål. Det eneste rigtige pladevalg er krydsfiner. den skal være tyk - meget tyk når du ikke understøtter på midten. Måske endda skrue og lime to plader sammen.

Problemet er blot at krydsfiner jo giversig i takt med luftfugtigheden - og den vil jeg svinge en del når du har en tørretumbler stående under pladen

så du skal ud og finde en særdeles fleksibel fliselim og i høj grad fuge. Du skal også være meget dygtig til at skære fliser hvis du skal få en pæn kan rundt langs pladen....

har du overvejet at købe en færdig bordplade til formålet?

Kunne man overveje at støbe den selv?

Hvis man laver en form og indstøber trådnet deri?

Det vil også løse opgaven med forkanten, da den vil kunne fremstå råt.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Den her er da lige til højrebenet. Du køber bare noget krydsfiner og limer det sammen til en plade på ca 50mm så burde den kunne holde sig selv i spændet. Maskinerne burde ikke have indvirkning på det. Alternativt kan du bruge en gulvspånplade eller to.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg siger ihvertfald tak de kloge ord. Man kan jo altid følge by og byg 200, for trægulve i badeværelser, men jeg skal jo ikke gå på det og har som nævnt ej heller plads til at understøtte for hver 30 cm.

Jeg tror ikke jeg kommer udenom at skulle understøtte ud fra jeres kommentarer. Jeg tror løsningen med 2 finerplader limet sammen evt. understøttet midtvejs af en vinkel eller en skrå afstivning fra plade til væg er en mulighed. Jeg overvejer også en ramme med en eller flere tværstivere, hvorpå pladen lægges. Hvis ikke konstruktionen virker solid kan den evt. understøttes midtpå.

Tak for hjælpen. Jeg poster resultatet når det er færdigt (hvilket sikkert bliver om et år med den hastighed jeg arbejder)

Stefan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også