strøm til ovn.

hejsa i mit nye indkøbt hus skulle jeg lige se om komfuret virkede. og det gjorde den ikke.ryggede så dyret ud og så at der slet ikke var nogen ledning koblet i mellem komfuret og strømdåsen.
så det skal jeg jo ha gjordt.

i strømdåsen i væggen bag har jeg 4 ledninger. sort, brun, blå, og en gul/grøn
det må vel være 2 facer sort og brun. jord som er gul/grøn og neutral  som er blå
har jeg ikke ret i det.

bag på komfuret har jeg nogen tilslutningere. diagrammet som plejer og sidde bag på er væk. og der står ikke noget i brugs anvisningen om tilslutninger.
der er 6 tilslutninger hvid,sort,rød,blå,blå,gul/grøn set fra højre af.
nu sidder der en lus mellem blå  og blå og en lus mellem sort og rød.

har jeg så ikke ret i hvis jeg kobler det til såen
sort fra udtaget til hvid
brun fra udtaget til sort og rød
blå fra udtaget til blå og blå
gul/grøn til gul/grøn

ved den tilslutning er der en fase til ovnen og 1 fase til de 2 faser til kogepladerne.

har jeg ikke ret i det?

komfuret er i øverigt et haka  gram ek 60-52hk

måler selvfølgelig om facer i strøm udtaget sidder på de ledninger og ikke er byttet rundt.

er der noget jeg skal gøre anderledes??


 do it youselv

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er der i aller højeste grad.

Du må overhovedet ikke rode med den indstalation, det skal der en autoriseret elindstalatør til. Din forsikring dækker intet hvis det går galt nu eller senere, så hold dig langt væk fra stærkstrøms indstalationerne.

Nu ved jeg ikke hvor længe siden det er at du overtog huset, men hvis det ikke er så længe siden skal du gøre ejendomsmægleren opmærksom på det. Det er sælgers ansvar at hvidevare fungere med mindre det er nævnt på salgsaftalen. De skal betale udgiften til at få et tilsvarende komfur.

/Thomas
hej
kender ganske udmærket regler. meget godt endag. med nu var det jo ikke love og regler jeg spørg efter.

og ved sælger er der ikke noget og hente. da de er gået konkurs.

 do it youselv

Men nu er det bare sådan at vi her på LDS. har en indforstået regel om at vi ikke vil hjælpe med ulovligheder. Det vil kunne bringe ejeren af LDS. i vanskeligheder og det er der ingen af os der ønsker.
det har jeg også den fulde forståelse på.
har haft en elektriker forbi i dag. og nu virker det. så skal jeg da ikke ha nyt komfur.


 do it youselv

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis