brændeovn i garagen

hej må jeg sætte en brændeovn op i garagen, og hvor finder jeg en billig stål skorsten den skal bare gå ud af vægen og op.
håber i kan hjælpe på forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en sådan, godkendt af skorstensfejeren.
Du skal overholde nogle regler om afstand til brændbare materialer. Det gav mig nogle få, men let løste problemer.
I dit sted ville jeg høre skorstensfejeren, før jeg gik i gang.
Jeg har en ny og ubrugt stump på 1 meter stålskorsten til lige netop det formål du beskriver. Jeg fik ikke bruge for det, da det alligevel var muligt for mig at komme igennem taget med en stålskorsten oven på.
Den kan erhverves til rimelige summer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja husk skorstensfejerens godkendelse.

På min vej til arbejde gik en lds'er og lavede et rigtig flot bindinsværk hus istand. Han byggede også garage i samme stil.

Jeg tænkte en dag "den skorsten han har sat op der, til lidt varme i garagen er sgu da ikke lovlig, sluttede 10 cm. over tagfod".

Huset det er der ikke mere, og forsikring er der intet af pga. dumhed, kunne jeg læse på tvangsauktioner.dk

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tja. Brændeovn i garagen er rart hvis man arbejder meget derude. Omvendt, så er reglerne omkring brandbare materialer sådan udformet at du stort set skal tømme garagen for ALT før din skorstensfejer må godkende brændeovnen. At du så bagefter flytter tingene tilbage er naturligvis dit eget ansvar. Du skal dog være meget obs på at have eks. serieforbundne røgmeldere så du kan gå fra ovnen, plus du skal holde god afstand til den etc. I langt de fleste tilfælde vil du være bedre tjent med en varmepumpe eller en solarventil (der er masser af gode tråde om hvrodan du selv bygger sadan en lige her på forum) i stedet. Men det ER muligt af få godkendt en brændeovn i garagen, det er som andre også har nævnt bare ikke altid så smart som det lyder.
Var det ikke nemmere med en varmepumpe?
Den erhverves jo til en yderst billig pris for tiden og du kan tænde den 10 minutter før du ska arbejde derude så blir der dejlig varmt og der er ingen risiko for at det hele brænder ned :)
Annonce
tror montøren skal bruge 1-1.5 time på montage af varmepumpe. Det er vel hvad du skal bruge på at lave hul til skorstenen... Så er der skorstensfejeren, montere ovn, træ (købe/save/kløve/stable, hvis du ikke har i forvejen), tænde op, rengøring...
Jeg har for nyligt talt med vores skorstensfejer om præcis det samme. Han nævnte, at du jo skal være i rummet for at fyre op med en brændeovn (hvis ikke du benytter en pille-model). Medmindre du opholder dig rigtig meget derude, vil du derfor få store temp udsving, som ikke er gavnlige for dine ting.

En varmepumpe kan du derimod sætte til en konstant temperatur, hvorved du ikke skal varme vægge osv. hver eneste gang, men holder en "grundvarme".

Kører selv pt. med gas-brænder, som er en lige så skidt løsning (måske endda værre pga den fugtighed, den afgiver i varmen), men skal have varmepumpe op, når økonomien tillader det. Den skal så holde ca. 16-18 grader konstant herude, som jeg synes er en behagelig arbejdstemperatur.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

takker for alle svarene.

vil ik ha varme pumpe da jeg har rigtig meget gratis pind som jeg fyrre med, så det var for at få gratis varme derude, har også en fin lille slyngel stue der ude med bar osv. men vil da lige give skorstensfejeren et kald. på forhånd tak alle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis