Båndsav saver skævt

Hejsa

Jeg har købt en lille, billig båndsav af mærket Kinzo til noget træarbejde. Den tager vældig godt fat i træet, også i tykke stykker men jeg kan ikke fat den til at save lige. Når klingen tager, kører den straks ud i en bue, hvilket gør den enormt svær at styre og arbejdet bliver noget mere besværligt.

Hvad kan der være galt? Jeg har læst lidt rundt på forskellige fora og mener at have fulgt de instrukser, der står der, som f.eks. at sætte guideblokkene så tæt på klingen som muligt eller at klingen skal ligge midt på hjulene. Kan det være noget med at klingen ikke er ordentligt spændt? Hvor hårdt spændt skal en båndsavsklinge egentligt være? Der har også været foreslået at købe en ny og bedre klinge, men nu vil jeg gerne lige se, om det er et justerings spørgsmål.
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klingen skal være godt stram, men det kan også være at en billig maskine gi'r sig ved belastning. Men det er klart at, en god klinge med udlægget i orden ikke belaster maskinen så meget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg prøver at stramme den lidt op igen og hvad der sker. Nu har jeg så også observeret, at guideblokkene var noget juks, lavet af ikke særligt solidt plastik, der allerede er knækket. Nu laver jeg nogle nye af træ, og måske virker de lidt bedre.
Nå, nu har jeg prøvet at stramme klingen op, så meget jeg nu kan og har fået nye guideblokke på, men den saver stadig skævt. Det er ikke sådan, at klingen bare saver konsekvent i en skarpere indgangsvinkel end 90 grader men at klingen vender sig, når den kommer i kontakt med træet og begynder at save i en bue, og det er næsten muligt at styre træet, så man kan ramme en lige linie.

Er klingen stadig for slap? Hvor tæt på klingen skal guideblokkene egentlig gå? Er der andet, jeg kan se på, der kan forbedre maskinen?
Nu har jeg ikke selv en båndsav (endnu) men på dette sted ser det ud til at de har mange gode råd om det samme problem som dit.

WS
Ud fra den tråd lader det til at være et spændingsproblem og/eller behov for en ny og bedre klinge med færre tænder.
Annonce
Der kan ofte være problemer med de små hobby båndsave, p.g.a. klingens brede er den svær at styre. Din klinge skal være spændt så du kan spille på den. Det kan også have noget med båndhastigheden at gøre at den skære skævt og hvor hårdt du trykker emnet mod klingen.
På de store proff. båndsave er der i dag en viser der viser trykket i kg. på klingen. Da jeg var i lære i sin tid  var der ikke den slags finuligheder, der spændte vi til klingen spillede en klar lyd og i en bestemt tone.
De små båndsave er heller ikke særligt stive i stellet så de kan godt give sig, hvilket ikke fremmer sagen.

V.h.  Håndværkeren
Okay, jeg vil fortsætte med at prøve at få spændt klingen op. Det at den skal kunne spille en tone, har jeg også set andre steder, men det eneste jeg kan få klingen til at sige, er BOINK. Kan en ny, god klinge gøre en forskel? F.eks. Timber Wolf's, som reklameres med, skulle kunne køre på lavere spændinger?

Nu er jeg ikke lige klar over hvilken maskine det er du har, men de kan altså blive for billige, jeg har tidligere i mange år brugt en fra Onkel Harald, der var ganske god til små opgaver.

Se den her: www.harald-nyborg.dk  hvor du søger på nr. 79104

Den jeg brugte var nu af et andet mærke men de ligner hinanden meget.

Okay, det kan være, jeg så i fremtiden må spare op til en større model, men jeg prøver i mellemtiden at skifte til en anden klinge. Det er rigtigt nok en billig maskine, men det er trods alt ikke så meget ekstra, det koster.

Den maskine, du henviser til, kunne den lave finerplader ud af et stykke træ på ca. 8 cm tykkelse?
Nu kender jeg ikke så meget til de små båndsave, men jeg formoder klingerne er tandspidshærdede og smides væk, når de er blevet sløve?
Da jeg arbejdede i et maskinsnedkeri sleb man klingerne op og lagde dem ud selv.
Jeg har været ude for, når jeg købte en ny klinge til min egen båndsav, at denne var lagt ud fra fabrikken med hver anden tand til hver anden side, som man jo ofte gør. Men så kan den have svært ved at skære sig fri "i midten", med det resultat at den drejer til siden, og af og til slingrer fra side til side.
En bedre udlægning er "en til den ene side, lad to være, en til den anden side."
Så det man gør ved omtalte nye klinge er, at man "lader en tand være til den ene side, klemmer to tænder så de ikke er så meget lagt ud, lader en være til den anden side"

Men ellers er det selvfølgelig meget vigtigt at styrene er indstillet rigtigt.
En slidt klinge vil også køre skævt, især ved for hårdt tryk.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis