Syning...foldeelastik

Hejsa.

Jeg er ved at sy en kjole i viscosejersey, og hvor der ved halsudskæringen skal der foldeelastik på, men når jeg syere det på, så bølger stoffet bagefter. Kjolen sidder fint uden foldeelastik, så jeg forstår det ikke. Er der nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Susan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Susan.

Problemet ligger i din trådspænding og trykfods tryk. Du skal løsne trådspændingen til 2 og trykfoden skal kun lige holde elastikken nede. Du kan også med fordel bruge en Teflon trykfod, har du ikke det kan du ved hjælp af et lille stykke papir der limes fast på undersiden af trykfoden få den til at virke på samme måde som en teflontrykfod. Det er nemmest med en af de her små etiketter du ved man kan klistre på hist og her.

V.h.  Håndværkeren

Hej Håndværkeren.

Mange tak for dit svar.

Kh.

Susan
hej
Du kan også sætte skotch tape under trykfoden.
Det gør jeg nogen gange.. og så bruger jeg en trepunktszigzag.
Som syer tre sting til højre og tre sting til venstre samtidig med den transporterer så det ligner en stor slags zigzag. bestående af 3 sting til hver side
Mvh maria
Skrevet af mamorten på 15 okt 2009 23:05
hej
Du kan også sætte skotch tape under trykfoden.
Det gør jeg nogen gange.. og så bruger jeg en trepunktszigzag.
Som syer tre sting til højre og tre sting til venstre samtidig med den transporterer så det ligner en stor slags zigzag. bestående af 3 sting til hver side
Mvh maria

Hej Maria.
 Grunden til at bruge en Teflon trykfod eller papir under trykfoden, ligger i at ved syning i kunsstoffer bliver trykfoden statisk. Det vil sige at den nærmest suger sig fast til stoffet som en magnet, det vil ikke ændre sig ved at bruge plast tape, hvorimod papir og teflon ikke bliver statisk.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis