Dimensionering af INP/IPE overligger

Hej!

Jeg har to portåbninger med en spænvidde på hver 2,4 m.

Jeg er ved at prøve, at finde ud af hvilken dimension overliggeren i de to åbninger skal være, både for at kunne bære taget, samt for at overholde sikkerghedskravene for bæreevnen.

Jeg forventer at bruge enten, en INP eller, IPE- profil som overligger.

Taget er en let konstruktion, dvs:
 
Ståltag med tagstensprofil.

Lægter for hver 35 cm.

Spær: gitter, med dimmensionen 50 x 125, og en spændvidde på 8,5 m

Der kommer til at hvile to spær på overliggeren i hver åbning, med en variation i afstanden til de bærende i  vægge i hver side af åbningen på ml. 55-80 cm.

Er der nogen som kan svare på hvilken dimension bjælkerne/overliggeren skal have? Jeg har selv en ide der hedder INP 140

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at have regnet på det.. så vil jeg sige INP160 bare for at være sikker, eller HE-B 180 som jeg mener er lidt billiger.

 

Mvh

 


<p>Peter Madsen</p>

INP er ikke det mest gængse i dag, det er IPE. HEB180 er heller ikke billigere end INP160 eller IPE160, det afregnes altsammen efter vægt - HEB180 vejer 51,2 kg/m og INP160 vejer 17,9 kg/m.

Hvor stor er hældningen på taget?

Hej Carsten

Ja.., det er jo noget af en vægtforskel der er tale om. IPE kontra HEB.

Taghældningen er på 30 grader.

Mvh.
ja den skal du endeligt ikke dele med os andre... ;)
Sad lige og tænkte det samme..:)
Haha.. ok! jeg har fået en til at beregne overliggeren, jeg vender tilbage med en dimension. Får jeg flere fif kommer det med.
Ok! så kom der endelig en dimension på overliggeren. Det blev en IPE 160 på 3m. så der er noget at ligge af/støtte med ude i siderne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis