måling af restfugtighed i træ

Hej alle.

Jeg er igang med at kløve træ som lige er skovet, til kommende efteråret/vinter.
Jeg ligger det i brændeskur og det hele, og jeg kender også visse ting man kan gøre for at tjekke om træet er tørt nok, men hvor køber man/lejer sådan et apperat til at måle restfugtighed i træ? den skal max være på 18 % ?
Når vi nu kommer hen til hvor man skal til at bruge træet.
Jeg læser mange steder, når man når til september, så skal man ligge sit træ indendøre??? Jeg har da ikke plads nogle steder til at ligge 4-5 meter træ indenfor. ER det nødvendigt, eller kan man ikke bare hænge eb pressening ned for træet, når vi når til den tid?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et andet nøgle spørgsmål:
Har hørt at nyskovet træ nærmest skal skyldes med vand, altså stå i regnvejr, for at syren kommer ud, så skulle det tørre hurtigere?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Kan du ikke prøve med en af de billige, 100-200 kr, fugtighedsmålere, der findes i handelen rundt omkring?
Jeg havde på et tidspunkt en campingvogn, der havde en fugtskade. Jeg købte en af disse fugtmålere og prøvede med den i vognen, og fandt at den reagerede voldsomt, der hvor fugtskaden var.
Så testede jeg den ved at måle på træværk inde i huset, hvor jeg med sikkerhed vidste at det var knastørt. Der viste den en meget lav værdi. Så udtørrede jeg skaden og reparerede fejlen og over tid svandt fugten ind til ca. samme værdi som det træværk jeg brugte som måleværdi/benchmark.
Jeg vil mene, at du skulle kunne bruge samme fremgangsmåde med dit brænde.

Jeg har selv sørget for at holde brænde oventørt, og har ikke haft problemer med fugt, selv om jeg aldrig har orket at bære det indendørs før den endelig brug.
Lav et interimistisk tag af f.eks. nogle gamle tagplader på et skelet. Pas dog på at lortet ikke flyver væk ved den første blæst! :) Sørg for at lave fald væk fra eksisterende bygninger eller andet, det ikke holder af vand.

Med venlig hilsen
ktm

 

det ser sådan ud, dog med en tilsvarende side som den der er der :) er det okay?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Og med paller for at holde det nederste brænde fri af jordfugtigheden!!
Jamen det er perfekt! Det er noget mere fancy, end det jeg kunne svinge mig op til.
Du skal ikke nødvendigvis stræbe efter at lukke det til i siderne. Jo flere vægge, jo mindre luft til brændet.
Det bedste ville være, om du havde kapacitet til at huse 2 års brændselsforbrug, så det ville være helt "oset" af, når det skulle bruges.
Men at komme heldt ned på 18% fugt, er nok lidt optimistisk. :)

Med venlig hilsen
ktm

 

det vi skover nu bliver brugt til næste sæson og når det har ligget inde en dag og vi måler fugtigheden på det er den mellem 10-20 alt efter om det er "triller" eller flækket, så du fyrer bare løs, måleren køber du i harald skrald til 100 kr ca den er fin og giver et hint.
Det betyder ikke det store om det bliver vasket eller ej, det er mere af hensyn til "duften" mens det tører. Bare husk flækket brænde tører hurtigere. om det regner lidt på det betyder intet det skal bare ikke ligge i direkte vand.
Annonce
Må det godt regne på det brænde som ligger til tørre? for det gør det nogle gange, når vinder står ind mod det?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hvor lang tid det skal tørre afhænger også af hvilken træsort det er.
Egetræ skal lagre i 2 år, andet løvtræ og nåletræ er hvis man gør som de andre i tråden skriver brugbart efter 1 år.
Normalt fælder man sit træ om vinteren, kløver det bagefter og lader det ligge i det fri indtil Sankt Hans, så kører man det ind eller overdækker det med presenning så det holdes tørt og så er det klar til efteråret, medmindre det er eg altså.
Hvis du følger den opskrift har du ikke behov for nogen fugtmåler himstragims.

Hilsen ame

Der sker ikke noget ved at det regner lidt på det, så længe der er overdækket og det blot er lidt slagregn en gang imellem
SKAL det ligge i det fri indtil skt hans? for det jeg lige har skovet her i januar, har jeg kløvet og stablet i mit brændeskur nu... må man det?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

daugaard:

Nu ved jeg ikke hvad du bruger af træ, men jeg bruger bøg og ask. Jeg gør også som dig da jeg ikke gider bøvle alt for meget med det undervejs i forløbet. Jeg har aldrig haft problemer med at det ikke var tørt
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis