Fra blyholdig til blyfri benzin...

Hej LDS'ere.

Jeg har en gammel Alfa 75 3.0 v6 fra '88 som kører på blyholdig benzin. Hvilket i realiteten bare gør at jeg tilsætter et additiv når jeg tanker.

Er der nogen der har nogle erfaringer med at overgå til blyfri benzin? Hovrdan og hvorledes kan dette eventuel lade sig gøre?
jeg er lidt i tvivl om hvad blyindholdet gør, er det bare supplerende smøring?

På forhånd tak,

Simon Nauta

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
også giver kølene effekt på ventilsæderne i top stykket.

og med den kan sagtens ombygges til blyfri med hårdmetalsæder.!!!
Simon, jeg ville i dit sted søge langt mere kvalificeret råd, før du laver om på din gøren og laden.
Af bitter erfaring ved jeg at det er lidt mere end rasende dyrt at reparere på din fine V6.
Ventilerne koster en lille bondegård hver især. De er natriumkølede, eller hvad det nu hedder, eller det var de i hvert fald tidligere. En meget fin konstruktion.
Jeg ville i dit sted søge råd f.eks. via Alfaklubben
Husk for alt i verden at skifte tandrem i god tid, før noget går galt!! Har prøvet en sprængt rem på sådan en V6, dog en 2,5!! :(


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.

Ja var også min plan at søge råd på alfaklubbens hjemmeside, har bestemt ikke tænkt mig at kaste mig ud i ventil-skift lige med det samme, det var mere et spørgsmål af nysgerrighed.. Men tak da.
Ja - tandremmen... Den bliver skiftet til sommer når den kommer på hjul igen, bare sådan for en sikkerheds skyld, det ville sgu være ærgerligt at havarere motoren

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Glæder mig.
Det er nu nok ikke ventilerne, der har det værst, men derimod sæderne, men da det er alutoppe, er det med løse sæder, som højst sandsynligt er beregnet til blyfri, idet en sådan vogn med meget stor sansynlighed har været eksporteret til USA og især CA, hvor man længe før gik væk fra bly i benzinen.
Alle Jaguarer, som godt kan sammenlignes lidt med din motorkonstruktion, har siden 1967 være godkendt til blyfri pga CAs regulativer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ok det vidste jeg ikke. Men ja det er faktisk "americana" modellen, men mener nu ikke det betyder andet end lidt sikkerhed såsom andre kofangere og sådan.. Ja har også ladet mig fortælle at nogle motorer uden problemer kan overgå til blyfri benzin, det er så åbenbart pga ventilsæderne. Regner snart med at melde mig ind i alfaklubben, der må også kunne opstøves eksperter, hehe.
Jeg takker for info!

Af ren nysgerrighed, har du stadig din alfa?

Mvh Simon Nauta

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Nej, det var så ikke min, men min lillebroders, men jeg fik "fornøjelsen" af at lave den, hvorved jeg stiftede kendskab til reservedelspriserne!!
Det var netop tandremmen, der knækkede og tog alle ventiler med sig, men "nøjedes" så med det. Stempler og krummer tog heldigvis ikke skade.
Desværre havde rusten sit sikre tag i karrossen, så den er ikke mere. Det var en ret ukendt model, en 4-dørs sedan, der vist nok kun hed 2.5 som modelbetegnelse. En ret lækker og meget velkørende vogn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Regner snart med at melde mig ind i alfaklubben, der må også kunne opstøves eksperter, hehe.

Mvh Simon Nauta

Det kan da kun gå for langsomt,se du bare at komme ind i varmen,for sølle 350Kr.i årligt kontingent får du eksperter i hobetal og danmarks fedeste klub blad.
www.alfaklub.dk
6504
René
Blyet i benzinen er først og fremmest tilsat for at opnå højere oktantal!

En sideeffekt er så, at Ethylenbly (som det hedder) viser sig at smøre ventilsæderne idet der afsættes nogle belægninger på især udstødningsventilerne,som jo også er de der er hårdest belastet.

Hvis en bil skal køre blyfrit skal sæderne være af den hårde type - hvis det er et støbejernstopstykke skal der fræses ud og presses hærdede sæder i mens alu topstykker har dette allerede. De er som regel robuste nok,men det bør checkes.

Så er der det med det lavere oktantal - hvis det forholdersig sådan. Hvis bilen er til f.eks. 96 oktan blyholdig er der næppe det store i at kørepå 95 blyfri ud over det med sæderne.

Hvis bilen imildertid er til 98 oktan eller det der er højere, skal tændingen justeres tillavere / senere tænding.
Formålet meddet højere oktantal er at modvirke motorbankning. Bankning opstår ved højere kompressionsforhold og tidlig/høj tænding. Alt dette er for at højne ydelsen. Bankning sker når  flammefronten i cylinderen skifter karakter fra jævn forbrænding til ekplosionslignende forbrænding. Den voldsomme trykstigning iver den metalliske bankelyd og betyder hårde belastninger på plejlstangs- og hovedlejer.
Den lavere tænding betyder lavere ydelse og i ekstreme tilfælde kan man ikke løse problemet blot medlavere tænding (racermotorerne).

I den konkrete sag ville jeg også liiige checke med Alfa-klubben - og måske Alfa Romeo. Du kan ikke være den eneste i verden med den tanke.

VH

Dykker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis