Hvordan kan jeg måle udbyttet på Jordvarmeanlæg

Jeg har et gammel Jordvarme anlæg Vølund Q700/2 på 8 kw , jeg overvejer at få det byttet til et nyrere modernet anlæg.

Hvordan måler jeg hvor meget jeg får ud af anlæget ??? HAr en Elmåler på anlægget men har brug for at måle varmen jeg får ud af det.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart tror jeg vi er ovre i eksempelvis at sætte en fjv. måler på, og dermed kan udlæse hvor meget energi (varme) der produceres, samt derefter udregne en udnyttelsesværdi iforhold til hvor meget strøm som er brugt.
http://www.zaehleronlineshop.de/index.php
Her kan du købe nye og brugte varme målere til formålet. Varme måleren har to sensorer, en sensor til udgang og en til retur.
En brugt elmåler kan erhverves til billige penge på : http://powershoppen.sydenergi.dk/Shop/info.htm?search=elm%C3%A5ler&articleid=1010000000000


mvh johnia

Er det ikke bare alm Kw måler ??? der får jeg jo ikke målt det varme den laver
Den varme du producerer udregnes jo også i Kw. Alt hvad angår energi kan angives i Kw.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er slet ikke med....jeg må jo skal måle fremløb temp. og retur temp. ????? og ud fra det af regne det ud i KW og derved dele det med mit forbrug ???

Jeg skal kan måle og registrer det forskel på fremløb med retur løb
Annonce
eksempelvis en fjv. måler, måler på fremløb temperatur samt retur temperatur (og mener endda også der er en flowmåler, der hvor måleren sidder fast. Den udregner hvor meget energi der er brugt, i kW
Hej Urup..
Det er som stenkrog skriver.. Du skal måle frem og retur, samt flow.. så får du den afgivne effekt (sekundær) og når du så har din strøm måling den primær.. Kan du bruge det til noget.. Men sekundær effekten vil være forskellig alt efter behov.. Men en fjernvarme måler vil være det du skal bruge..

Mvh Jan J
Det lyder rigtig fint.....kan man på en billig måde gøre det sådan !!!!!

Fremløb temp måler
Returløb temp måler

lade anlæget køre 1 time og regne flowet ud fra bar i røret
Du kan ikk måle flowet udfra trykket....Du skal bruge en flowmåler...

HVIS jeg var dig, ville jeg ringe til dit lokale energi center, eksempelvis her i Randers, Har vi forsyningsselskabet EnergiRanders, hvor der er en afdeling ved navn "energicenteret", de kommer ud og besøger dig og regner på tingene for dig...De kan med garanti hjælpe dig...
Er det gratis med deres rådgivning ???

Kan man købe en fjv. måler brugt/billig et sted ?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis