Male bøge-laminat-reol hvid

Hej Alle Lav det selv'ere!
Tak for et fedt forum!

Jeg skal til at male et gammelt reolsystem.
Det sådan noget, der ligner bøg, men som har spånplade indenunder.
Og nu vil jeg gerne have det hvidt..

Er der så ikke noget med, at man skal slibe overfladerne, før man maler?
Er der andre ting jeg skal huske?

Jeg regner med at bruge alm. træmaling, men jeg vil gerne undgå, at malingen kan komme til at skalle af, hvis man lige kører en negl hen over overfladen..

Er det måske bedre at bruge spraymaling? - Eller noget andet?


<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil male ovenpå laminaten, så har du flere muligheder. Du kan vælge en plastik maling da den nok vil hæfte godt. Du kan også som du selv er inde på slibe finishen lidt ru så malingen får bedre fat, så er det lidt ligegyldigt hvilken maling du bruger.
Du skal dog nok forberede dig på at du nok må ud og give min et par lag. Har du store problemer med at få det til at hæfte ved, kan du evt. lægge en smule grunder på inden du går igang.
Hvad enten du sprøjte maler ller ej, så hvis du gerne vil beskytte din maling så den ser lidt "industriel" ud, så kan du evt. lakere begefter. Min er faring er at det er nemt og hurtigt at gøre med en sprøjte/spray, men skal du slibe den helt glat, så skal du op i et ret tykt lag som er lettere at lægge på med rulle.

Du bør under alle omstændigheder skille reolen ad og male hver enkelt overflade når den ligger ned. Dette giver langt det flotteste resultat.
Aha.
Mange tak for svaret!
Jeg kan næsten ikke vente med at komme igang nu. :)

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

vi malede for nogen år siden en gammel ikea reol med den her maling: http://www.sigmastudio.dk/dk/produkter/index.cfm?fuseaction=default&fuse_documentcatalogue=viewdetail&assetmetaAssetmeta_x_nChildID=36803&assetmeta_nid=-1&document_nID=23555
Det er højglans og meget holdbar, hvis den for lov til at hærde (ca. en uges tid). Jeg tror jeg gav den 2 gange + en hæftegrunder.

Jeg brugte en god rulle, men det den står meget blank og uden striber, da malingen flyder utrolig godt sammen.

mvh
Jørgen
Det lyder lækkert - er dog ikke sikker på, at min tålmodighed rækker så langt. :)
men tak for tippet. :)

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
Hej.

Generelt er det en dårlig ide at male på laminat, har set det udført en del gange og har også selv prøvet ad. Resultat er stortset det samme hvergang, det er ikke særlig holdbart... Slet ikke med acryllak. Og man må gå ud fra at du skal havde ting stående på sådan et reol system, bøger, vaser o.lign. Det vil formentlig hurtigt komme nogle afslag.

Vil du gøre det alligevel, så skal du gøre det helt fra bunden af.

Vask alle dele godt af i grundrens, vask efter med rent vand. (rester fra sæbe og grundrens kan få maling til at skalle af)
Slib grundigt, evt med en plansliber/rystepudser med sandpapir korn 100-240.
Og derefter støv det af evt tør støv af med en fugtig klud.
Og i modsætning til hvad Twist siger, så SKAL du grunde det, ellers er dit arbejde spildt. Køb en god hæftegrunder.
Når grunderen er hærdet op, kan du evt lige slibe det blidt med sandpapir korn 240, hvis der skulle være kommet lidt støvkorn i da du har grundet.
Derefter lakere du det minimum to gange med en acryllak. Evt køb Sigmas lak, den er godt nok ekstrem svær at male med men den bliver meget hård i overfladen hvis du giver den lov til at hærde ordentlig op.

Når du har lakeret sidste gang, så lad det stå og hærde igennem nogle uger inden du tager det i brug. Så er chancen for at der ikke kommer afslag bedre.

Og det vil nok være en ide at rulle malingen på, med en ordentlig lakrulle.

Twist, jeg kunne egentlig godt tænke mig at hører hvad dit erhverv egentlig er???

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Betyder dette, at jeg skal grunde med en hvid grunder - og så "behøver"jeg ikke male ovenpå? Blot skal jeg lakere to gange?
Det er godt nok ærgerligt, at det sådan skal tørre op, jeg har kun min lille lejlighed at opbavere det i, og hvis jeg skal skille det ad og tage bidder af gangen, så tager det da et år, før jeg er færdig med hele reolen.. :(

Men jeg kan forstå, at man ikke kan få det hele: hurtigt resultat, flot resultat og effektivt resultat... :)

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
Altså grunderen kan du bare købe i hvid:) Den har samme konsistens som færdiglakken, men den går ind og hvad skal man sige.... - ligesom sætter nogle "hager" fast i træet som en færdiglak ikke gør. Grundmaling er også mat. Grundmalingen er hærdet nok til at du kan male over ½-1 døgn efter.
Når jeg snakker lak, så er det ikke sådan en gennemsigtig en, det jeg kalder lak er det der hedder Acrylmaling og som er skabt til sådan noget. Den fåes helt op til glans 90. F.eks er dine paneler og dørkarme nok også malet med lak/acrylmaling, dog nok i glans 40.

Du kan godt male det selvom det er samlet, men der kommer nok lidt lettere løbere på det:)

Hvis ting skal gøres ordentligt, så tager det tid:) Husk, du skal kun gøre arbejdet 1 gang, men du skal se på det tusindvis af gange.
Det er altid sjovt at kunne gøre det hele færdig på meget kort tid og se resultat, det er så til gengæld ikke så sjovt når der er gået en uge og malingen begynder at skalle af. Hvis man gør det ordentligt, giver det jo også en god følelse i kroppen lang tid efter, at man ved man har gjort
det ordentligt og kan nyde resultat af det, selvom det er kedeligt når det står på:)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
@jacko: Hvor får du det fra at jeg siger man IKKE skal bruge en grunder ?

@madambond: Jeg ville aldrig drømme om at male en reol i samlet stand. Det er selvfølgeligt dit valg, men du risikerer at den går fra hinanden når du flytter rundt på den, og du undgår HELT løbere ved at lægge dit emne ned, og du får en god garanti for at din maling flyder ordentligt sammen. Du sparer måske nogle timers/dages arbejde ved at male en samlet reol, og det tager jo en del plads og tid at lægge en hel reol ned og male den (evt. på begge sider, og måske to gange, så i hvertfald 4 dage) men for os autodidakte, så er det vel ikke timelønnen der er væsentlig, men resultatet, og det bliver altså ret så pænt hvis du lægger dine ting ned når du maler dem, ihvertfald hvis du ikke er überprof.
Ok, det kan også være at jeg bare er for hård ved mine IKEA reoler, de holder nemlig normalt ikke til at man flytter rundt på dem i samlet stand.
Ja ja...
Vi får at se, om det er djævlen eller englen der ender på min skulder om et par dage, når det bliver aktuelt..
Men I skal i hvert fald have mange, mange tak for jeres indput, der har givet mig en del grundviden - og noget at tænke over... :)

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
Du skal dog nok forberede dig på at du nok må ud og give min et par lag. Har du store problemer med at få det til at hæfte ved, kan du evt. lægge en smule grunder på inden du går igang.


Du skriver "evt lægge en smule grunder på"..... Hvilket indikere at du mener det måske ikke er nødvendigt at bruge grundmaling.

Hvad er din proffesion forøvrigt Twist???

Jeg er enig med dig i, at det altid er bedst at skille tingene ad. Men kan sagtens se problemet, hvis hun bor i en lille lejlighed.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også