Kinesisk velkomst...

Hej alle.

Inden så længe flytter der vistnok en kinesisk familie ind i vores 'række' (bor i rækkehus ).

Tidligere, når der flyttede nye ind, har vi været forbi med 'brød og salt' for at byde de nye velkomne. Ved ikke, hvor mange, der kender den tradition, men den er faldet i god jord, når vi har gjort det.

Spørgsmålet er, om kinesere har samme tradition, bare med ris måske? Vi vil gerne byde dem velkomne, men har ikke lyst til at fornærme dem eller træde dem over tæerne i et forsøg på at være imødekommende

Er der nogen herinde, der ved, hvordan deres traditioner er?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Albino, jeg har lige sendt en mail til Kina vedr. deres evt. skikke. i den forbindelse. Det er nok noget med the, og for alm. kinesere er der ikke meget at slå om sig med, men vi plejer at få lagkage, som ses herunder, når vi ankommer, og de elsker vores chokolade.
Goddag og farvel  udtales nii hav.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@Lynæs:

Tusind tak. Vi er spændte på at høre det fra hestens mule. Mere autentisk kan det nok ikke blive.

Og den ser godt nok lækker ud, den lagkage

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Men vender du så ikke rundt på landenes traditioner.

Nu ved jeg ikke om den med det usaltede brød og salt er en Dansk tradition. Men vil det ikke være mest korekt at byde dem vekommen med det, frem for deres egen tradition.

- og give dem en bette forklaring med på vejen. Undlad dog de hvide blomster, men brug i stedet feks. rødt til indpakning/bånd. De vil under alle omstændigheder blive glade for at blive budt velkomne.
Hvis jeg flyttede til Kina ville jeg hade at blive budt velkommen med leverpostej og røde pølser :D - Så hellere byde dem velkommen efter dansk model og dermed behandle dem som en del af det danske samfund og ikke som "gæster" hvis skikke man akavet prøvet at efterligne.
Annonce
Efter mine erfaringer gjort på stedet, er der såmænd ikke de store forskelle, som sagt har vi fået lagkage et par steder, men der var vi også indbudt på forhånd, det generelle var deres the, som jeg så absolut IKKE kan drikke, men man kan da slippe. Venlighed og imødekommenhed er nok her, som der, det der tæller. Man behøver ikke at efterligne, men det ikke det samme vi opfatter som passende i alle situationer, men jeg er sikker på at de opfatter venlighed, som venlighed. Vi mailer ihvertfald stadig med kinesere vi stødte tilfældigt på, og som kunne engelsk. De er akkurat lige så uforstående over for vores levevis, som vi er for deres, det er næsten umuligt at forklare hvad et alderdomshjem er, i Kina passer næste generation deres gamle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi passede jo også vore ældre, men det er efterhånden 150 år siden det var på "mode" nu lever vi i et koldt forbruger samfund, hvor din nærmeste er dig selv.
Tilbagemeldinger siger at byde på mad er traditionen ved sådan en lejlighed, men ikke noget bestemt, eller ikke noget bestemt, og Kina er stort, så der er nok variationer, iøvrigt er jeg enig i at gøre det på "dansk".

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mine erfaringer med kinesere er gennem en kammerat, som lige er vendt hjem efter godt 4 år i Kinesien. Hvis det drejer som om normalt velbegavede kinesere, er de ret åbne over for vestlig levevis, uden selvfølgelig at ville kaste deres egne normer over bord.
Ved indledningen til dette nu overståede ret lange samarbejde, havde han en delegation på besøg i sit eget hjem og beværtede dem på dansk, hvilket de var positivt imponerede over, erfarede han senere.
De går selv meget op i festlighed med bespisning. At de så spiser og serverer meget anderledes mad end vi er vant til, afholder dem ikke fra at prøve vore skikke og vaner.
Og lige netop, Kina er så stort og mangefacetteret, at der ikke kan gives endegyldige regler for hvordan "man" skal gøre, blot man opfører sig naturligt og høfligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis