Køl

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Boheme 630 der trænger til ny maling og lak.

Mit spørgsmål er om der er nogen problemer med at afmontere kølen (så jeg kan få båden ind i garagen)

Vil kølen selv falde af når jeg afmontere kølboltene, eller er den limet med epoxy?

På forhånd tak

Per

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvad sådan en køl vejer?? Du kan jo ikke bare løsne boltene og lade den falde.
Normalt står båden jo på kølen og bliver så støttet.
Jeg tror båden skal stå på kølen, så skal kølen løsnes og så løftes båden væk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kølen vejer 400kg.

Jeg havde tænkt mig at løfte båden med kran og så løsne kølboltene, men jeg ved jo ikke om den selv slipper, problemet kan jo også være at den fjerner bunden hvis det hele er limet sammen, båden er jo bygget i krydsfiner.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg må melde pas. Jeg ved ikke om der er noget lim mellem.. Kan ikke tro det men...
Alligevel skal du ikke bare lade kølen droppe.. den skal stå på kølen. Kølen skal være støttet så den ikke vælter og så løfter du båden væk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, du skal afstøtte kølen så den ikke vælter når du løfter i båden med kranen. Og jeg tror at kølen bliver hængende i boltene, den er sikkert sat i noget Sikaflex-lignende fugemasse, og det plejer at holde ret godt. Så kranen må løfte 1cm, og så må du med kniv eller sav forsøge at få fugen til at slippe!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Jeg kan på det kraftigste ikke godkende at du vil pille kølen af din båd. Du må bygge et "hus" omkring din båd som alle andre gør.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du lyder meget sikker på at det er en dårlig idé at afmontere kølen?

Der er ikke noget jeg hellere ville end bygge et arbejdstelt, men det er desværre ikke tilladt på min grund at have en båd stående.

Jeg ved bare at det er noget af et job at montere den rigtigt igen, og spænde boltene så den sidder fast uden at du ødelægger glasfiberen ved for stort et tryk på boltene.

Hvis du har slæbt din båd hjem til et sted hvor der ikke må stå både på ejendommen må du jo gøre som så mange andre, have den på en oplagrings plads. Hvad tror du vi andre gjorde før der blev plads til en båd der hjemme.

Tak for alle svarene.

Jeg har været en tur omkring værftet på havnen, de mener at det vil være fuldt forsvarligt at fjerne kølen.

Kølen skal klodses op -så den ikke vælter- derefter løftes båden et par centimeter og kølboltene afmonteres. Hvis kølen ikke selv slipper skal man skære med en kniv langs kanten og forsigtig banke trækiler ind i mellem. Dette skulle få kølen fri.

Når den skal på igen skal der naturligvis være spartlet med epoxy og så et ordentlig lag Sikaflex.

"Nogen" vælger jo, at sætte kølen ned i et hul - tænker bare, om du skulle overveje en værkstedsgrav i garagen (bare en "dybsindig" vinkel)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ikke en tosset idé, giver dog visse problemer med at flytte båden og få kranen ind i garagen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også