Motor til shunt ventil

Hej

Jeg satte en Baxi solo innova op i sommers med 2000 l akkumulering. Det fungerer rigtigt godt, men jeg har en mindre problem som jeg godt kan tænke mig lidt sparring på.

Jeg har en esbe manuel shunt til at styre fremløbstemperaturen, men jeg er ikke helt tilfreds med den. Temperaturen i tankene kommer jo op på 90 grader og går ned på 60 inden at jeg fyrer op igen. Når tankene er fyldt op med 90 grader varmt vand, kommer fremløbstemberaturen på på 90 grader, selvom at returløbet fra huset er nede på ca. 40 grader. Først når ca. den nedereste 1/3 af tankene er nede i temperatur begynder fremløbstemperaturen at falde. Løsningen er selvfølgelig at skrue ned for shunten, men så kommer fremløbstemperaturen for hurtigt ned under 60 grader, hvilket ikke er optimalt når vi har radiatorer.

Jeg har overvejet at sætte en motor på shunten, men er det løsningen? Eller er der alternativer, der evt. er billigere?

Håber at der er nogen der har et godt forslag.

Hilsen
Jakob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
 Har lidt forskellige tegninger over anlæg. Du kan benytte en watts ventil så du lukker returvand i fremløbet. Det vil også lave mindre forstyrrelse i lagdelingen.
 mvh
777 
Hej Riis80.

Prøv at se dette link www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=45 jeg tror den er løsningen på dit problem. Hvis du sætter føleren fra shuntautomatikken i et rum( et hvor radiatorkapasiteten er lille) hvor du skifter termostatren ud med en manuel ventil. Så vil shunten regulere fremløbet så dette rum har den temp som du har indstillet til (altid lavest fremløb i forhold til udetemp) alle de andre rum har radiatortermostat og vil regulere som vanligt. Det vil være godt med en selvregulerende cirkulationspumpe. Det kræver selfølgelig at shunten kan hente vand fra forskellige nivauer i tanken.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis