Bolig for dummies

Hej

Jeg overvejer, at købe hus og er 1. gangskøber, og så er jeg simpelthen ikke helt skarp i nogle ting, som jeg håber der er nogen, der kan give mig svar på:

1) Huset er ikke piloteret eller ekstrafunderet.....hvad betyder det?

2) Der er ikke dræn langs husets fundament (Der er ingen kælder); hvad kan det betyde forfundamentet? Og er det vigtigt, at der er dræn?
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er vist løbet ind i nogle standardpunkter i et standarddokument! :-)

Pilotering er normal kun noget man bruge ifm lavtliggende områder, f.eks. gamle moseområder. Kig på koterne på området. Hvis det er rimeligt højtliggende areal, er der i almindelighed ikke noget problem, hvis det ikke lige ligger i en dalsænkning.

Når der ikke er kælder plejer man ikke at beskæftige sig med omfangsdræn, men igen hvis det er i et gammelt moseområde eller opfyldt område, kan der spille andre faktorer ind, men så er vi ude i noget meget specielt.

Hvis der ikke er særlig alvorlige sætningsrevner i dit påtænkt nye hus, ville jeg ikke være særlig urolig.

Du kan evt høre på kommunen om områder er belastet af at være vandlidende eller sumpet.
Er det et lavtliggende og vandlidende område, vil det som oftest være plaget af myg og oversvømmelser, hvorfor du nok skal tænke dig om et par gange mere.

Har du en ældre GPS, vil den kunne fortælle dig, hvilken kote området har, hvis du ikke kan finde det på anden vis.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret! Det eneste, der ligger i nærheden er en kunstig anlagt sø, så ser ikke noget alarmerende i det, men vil lige tjekke kote-tallet for området!

Der er godt nok nogle sætningsrevner i husets ydervægge, samt på tagplader. Disse sidder ved en tilbygning der er blevet lavet på huset, så der skal jeg selvfølgelig være obs. Men er det ikke meget normalt, at tilbygninger kan sætte sig? 

Jo, det er nærmest naturgivent!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis