Tjaah... Andy er da inde på lidt af det rigtige men, men, men der mangler en del !
WD40 må ikke komme ind i det hydrauliske system da det ødelægger de tætningsringe der sidder i kalibre og hjulcyllindre, ligeledes tåler bremseslangerne heller ikke olieprodukter, hverken indvendigt eller udvendigt.
Det skyldes at det er noget specielt gummi disse ting er lavet af, fordi bremsevæske IKKE er mineralsk olie.
Det allerførste Du gør, inden Du overhovedet begynder at skille noget ad, er at sætte en træpind ell. lign. i klemme mellem førersæde og bremsepedal. Når bremsepedalen er trådt ned, er der nemlig lukket fra bremsevæskebeholderen og ud til hjulene, således at beholderen ikke kan løbe tom, mens Du skifter rør og evt. slanger.
Så til det med at lufte ud: Der er ingen som helst grundt til at træde pedalen HÅRDT ned som Andy beskriver, og der er da SLET ingen grund til at spule hjulkasser og undervogn til med bremsevæske...
Sådan her gøres det af proffesionelle mekanikere.
I skal være 2 til det (man KAN gøre det alene, men så skal man altså have lidt mere erfaring end Du har!).
Start med at finde noget klar slange der passer lige ind over udluftningsskruen og en tom ½-liters colaflaske, eller hvis Du har ALT for mange penge: køb en rigtig bremseudlufter (F.eks: Harald-nyborg.dk katalog nr: 4432. Pris 299 kr. PS Du skal ikke bruge trykluft-funktionen på denne type udlufter til noget som helst, men den er smart at samle væsken op med).
Sæt slangen ind over udluftningsskruen og lad slangen stikke ned i flasken, dog skal slangen bøje i en 10 cm høj bue opad regnet fra udluftningsskruens spids, inden den begynder at pege nedad mod flasken, så kan Du se i slangen om der kommer luftbobler ud når væsken løber igennem slangen.
Én person sidder og træder på pedalen, han pumper 3-5 gange på pedalen, STILLE OG ROLIGT- IKKE HÅRDT ELLER HURIGT, hvis I pumper løs på pedalen i en fart som når kaniner dyrker sex, kan I rissikere at væsken i bilens bremsevæskebeholder begynder at skumme, derfor: stille og roligt. Ved det sidste af de 3-5 pump, holder han pedalen nede og giver signal til Dig om at der er: "tryk på".
(Pedalen vil ikke efter de 3-5 pump føles fast at træde på som normalt, da der jo nu er luft i systemet, der vil dog nok alligevel kunne mærkes en lille smule tryk).
Så åbner Du luftskruen ved et hjul imens Du siger: "åben", Din makker træder pedalen i bund og MEGET VIGTIGT: HOLDER PEDALEN NEDE, hvorefter han siger: "i bund", det er Dit stikord til at lukke udluftningsskruen, pedalen skal holdes nede imens Du lukker udluftningsskruen, ellers rissikerer Du at suge luft baglæns ind i systemet via luftskruen.
Når Du så har lukket skruen og sagt: "lukket", må Din makker igen slippe pedalen, pumpe tryk på... og sådan kører I indtil der ikke er mere luft i bremsevæsken ved dét hjul.
Altså:
Mand i bil: Pumper stille og roligt 3-5 gange i pedalen, 5. gang holder han pedalen nede og siger : "TRYK PÅ !"
Mand ved hjul: løsner udluftningsskruen, lader væsken strømme ud, pedalen synker i bund og holdes i bund, mand i bil siger: "I BUND !" mand i bil holder stadig pedalen nedtrådt.
Mand ved hjul: lukker udluftningsskruen og siger derefter: "LUKKET !"
Mand i bil: Må nu slippe pedalen og pumpe tryk på systemet igen.
HUSK som Andy så rigtigt nævner: Hele tiden at holde øje med at bremsevæskebeholderen ikke løber tør, ellers bliver Du jo aldrig færdig med at lufte ud.
Desuden har Andy fuldsændig ret i at Du starter med det hjul længst væk fra beholderen og derefter det næstlængst fra behoderen o.s.v.
Når Du så er færdig med hele det her forvirrende scenarie af luftskruer, udluftningsteknikker, colaflasker m.v. Tørrer Du alle tidligere åbnede eller adskilte dele i det hydrauliske system af med en ren klud, og beder Din makker i billen om at pumpe tryk på pedalen og træde så hårdt han kan, og HOLDE det hårde tryk.
Imens går Du rundt med en lampe og tjekker alle samlinger og luftskruer i systemet.
Der må naturligvis ikke dryppe, løbe, eller på anden måde fugte med bremsevæske noget sted fra, for så har Du ikke spændt det ordentligt sammen.
Desuden skal pedalen være hård og fast at træde på, det må ikke føles som at træde på en ballon, så er der luft i systemet. Endviddere må pedalen ikke synke nedad, for så er der jo altså en utæthed et sted.
Et lille tip til de små udluftningsskruer, ganske rigtigt som Andy siger: De sidder garranteret godt og grundigt rustet fast. Forsøg IKKE at løsne dem med en gaffelnøgle ! De er så små, (typisk 6-12 mm på sekskkanten) at Du nemt laver dem runde med en gaffelnøgle, brug i stedet ring-enden af nøglen, eller endnu bedre: en 6-kantet top og dertilhørende topnøgle.
Nogle gange kan det, hvis luftskruen sidder meget hårdt fast, være en god idé lige at SPÆNDE skruen et lillebitte "nøk" (ikke ret meget måske 20-30 vinkelgrader) først og derpå løsne den. Det lyder lidt ulogisk at spænde en allerede rigeligt spændt skrue endnu mere, men det virker og det er et godt trick.
Og læs s for Hel.... lige hvad ALB69 og ktm skriver´, det der med at skifte noget ud, bar e for at skifte ud, det holder IKKE en meter