udskiftning af bremserør

hey...
jeg ville høre om der er nogen som kan hjælpe med en lille guide til udskiftning af det langs gående bremserør på en renault megane 1.4 1997.
jeg har været til syn med bilen og der blev konstateret at jeg skulle skifte det langs gående bremserør. jeg er meget finger nem og har lidt forstand på biler men har aldrig skiftet bremserør før.
håber der er nogen som kan hjælpe mig
mvh kim
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så vanskeligt, men skift alle rørene, når du alligevel er igang, og skift evt. også slangerne. Køb et sæt ved Høyer eller T Hansen.
Det kan være lidt vanskeligt at skille ad, men WD40 kan være en god hjælp.
Af med alle rør, og på med de nye, og sørg for at alle samlinger er helt tætte, men pas samtidig på, ikke at spænde dem for hårdt. Hvis du spænder for hårdt, kan du risikere at røret kører med omløberen rundt, og det er ikke så sundt. Det er vigtigt at have noget ordentligt værktøj. Et par svensknøgler er ikke det optimale.
Når alle rør er skiftet, skal bremserne luftes ud. Til det skal man være to.
Start med at løsne alle udluftningsskruerne, de sidder på hver kaliber, og de sidder som regel rigtig godt fast, og spænd dem så let til igen. Skift dem, hvis de beskadiges. Så fylder du væske i beholderen, og så er det bare igang.
Selve udluftningen foregår på den måde, at en person skal pumpe 3-4 gange på bremsepedalen, og så træde hårdt på den, og blive ved med at træde, mens en anden person løsner udluftningsskruen, så luft og væske sprøjter ud, og bremsepedalen synker til bunds. Det kan blive et værre svineri, hvis der ikke noget at samle væsken op i. Spænd skruen igen, og gentag hele proceduren til der ikke er mere luft, og der kun kommer væske ud. Dette skal gøres ved alle hjul, og i den rigtige rækkefølge. Først det hjul længst væk fra beholderen, typisk højre baghjul. Herefter det der er næstlængst væk, typisk venstre baghjul, og så fremdeles. Væskestanden i beholderen kontrolleres jævnligt under forløbet, den må ikke løbe tør!

God fornøjelse, og afsæt en hel lørdag til det ...
Og min mening er at det er spild af tid/penge at skifte alle de rør der intet fejler,synsmanden har sagt god for det virvar af rør der er monteret i maskinrummet så hvorfor dog pille ved dem?
René
Tjae, hvis vognen skulle leve i yderligere 20 år kunne det måske være en ide at skifte alle rør, men det skal den næppe!
Reparer ikke noget, der ikke fejler noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tjaah... Andy er da inde på lidt af det rigtige men, men, men der mangler en del !

WD40 må ikke komme ind i det hydrauliske system da det ødelægger de tætningsringe der sidder i kalibre og hjulcyllindre, ligeledes tåler bremseslangerne heller ikke olieprodukter, hverken indvendigt eller udvendigt.
Det skyldes at det er noget specielt gummi disse ting er lavet af, fordi bremsevæske IKKE er mineralsk olie.

Det allerførste Du gør, inden Du overhovedet begynder at skille noget ad, er at sætte en træpind ell. lign. i klemme mellem førersæde og bremsepedal. Når bremsepedalen er trådt ned, er der nemlig lukket fra bremsevæskebeholderen og ud til hjulene, således at beholderen ikke kan løbe tom, mens Du skifter rør og evt. slanger.

Så til det med at lufte ud: Der er ingen som helst grundt til at træde pedalen HÅRDT ned som Andy beskriver, og der er da SLET ingen grund til at spule hjulkasser og undervogn til med bremsevæske...
Sådan her gøres det af proffesionelle mekanikere.

I skal være 2 til det (man KAN gøre det alene, men så skal man altså have lidt mere erfaring end Du har!).

Start med at finde noget klar slange der passer lige ind over udluftningsskruen og en tom ½-liters colaflaske, eller hvis Du har ALT for mange penge: køb en rigtig bremseudlufter (F.eks: Harald-nyborg.dk katalog nr: 4432. Pris 299 kr. PS Du skal ikke bruge trykluft-funktionen på denne type udlufter til noget som helst, men den er smart at samle væsken op med).

Sæt slangen ind over udluftningsskruen og lad slangen stikke ned i flasken, dog skal slangen bøje i en 10 cm høj bue opad regnet fra udluftningsskruens spids, inden den begynder at pege nedad mod flasken, så kan Du se i slangen om der kommer luftbobler ud når væsken løber igennem slangen.

Én person sidder og træder på pedalen, han pumper 3-5 gange på pedalen, STILLE OG ROLIGT- IKKE HÅRDT ELLER HURIGT, hvis I pumper løs på pedalen i en fart som når kaniner dyrker sex, kan I rissikere at væsken i bilens bremsevæskebeholder begynder at skumme, derfor: stille og roligt. Ved det sidste af de 3-5 pump, holder han pedalen nede og giver signal til Dig om at der er: "tryk på".
(Pedalen vil ikke efter de 3-5 pump føles fast at træde på som normalt, da der jo nu er luft i systemet, der vil dog nok alligevel kunne mærkes en lille smule tryk).

Så åbner Du luftskruen ved et hjul imens Du siger: "åben", Din makker træder pedalen i bund og MEGET VIGTIGT: HOLDER PEDALEN NEDE, hvorefter han siger: "i bund", det er Dit stikord til at lukke udluftningsskruen, pedalen skal holdes nede imens Du lukker udluftningsskruen, ellers rissikerer Du at suge luft baglæns ind i systemet via luftskruen.

Når Du så har lukket skruen og sagt: "lukket", må Din makker igen slippe pedalen, pumpe tryk på... og sådan kører I indtil der ikke er mere luft i bremsevæsken ved dét hjul.

Altså:
Mand i bil: Pumper stille og roligt 3-5 gange i pedalen, 5. gang holder han pedalen nede og siger : "TRYK PÅ !"

Mand ved hjul: løsner udluftningsskruen, lader væsken strømme ud, pedalen synker i bund og holdes i bund, mand i bil siger: "I BUND !" mand i bil holder stadig pedalen nedtrådt.

Mand ved hjul: lukker udluftningsskruen og siger derefter: "LUKKET !"

Mand i bil: Må nu slippe pedalen og pumpe tryk på systemet igen.

HUSK som Andy så rigtigt nævner: Hele tiden at holde øje med at bremsevæskebeholderen ikke løber tør, ellers bliver Du jo aldrig færdig med at lufte ud.
Desuden har Andy fuldsændig ret i at Du starter med det hjul længst væk fra beholderen og derefter det næstlængst fra behoderen o.s.v.

Når Du så er færdig med hele det her forvirrende scenarie af luftskruer, udluftningsteknikker, colaflasker m.v. Tørrer Du alle tidligere åbnede eller adskilte dele i det hydrauliske system af med en ren klud, og beder Din makker i billen om at pumpe tryk på pedalen og træde så hårdt han kan, og HOLDE det hårde tryk.
Imens går Du rundt med en lampe og tjekker alle samlinger og luftskruer i systemet.
Der må naturligvis ikke dryppe, løbe, eller på anden måde fugte med bremsevæske noget sted fra, for så har Du ikke spændt det ordentligt sammen.
Desuden skal pedalen være hård og fast at træde på, det må ikke føles som at træde på en ballon, så er der luft i systemet. Endviddere må pedalen ikke synke nedad, for så er der jo altså en utæthed et sted.

Et lille tip til de små udluftningsskruer, ganske rigtigt som Andy siger: De sidder garranteret godt og grundigt rustet fast. Forsøg IKKE at løsne dem med en gaffelnøgle ! De er så små, (typisk 6-12 mm på sekskkanten) at Du nemt laver dem runde med en gaffelnøgle, brug i stedet ring-enden af nøglen, eller endnu bedre: en 6-kantet top og dertilhørende topnøgle.
Nogle gange kan det, hvis luftskruen sidder meget hårdt fast, være en god idé lige at SPÆNDE skruen et lillebitte "nøk" (ikke ret meget måske 20-30 vinkelgrader) først og derpå løsne den. Det lyder lidt ulogisk at spænde en allerede rigeligt spændt skrue endnu mere, men det virker og det er et godt trick.

Og læs s for Hel.... lige hvad ALB69 og ktm skriver´, det der med at skifte noget ud, bar e for at skifte ud, det holder IKKE en meter

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

Annonce
De her kopperrør ? De er lidt svære at helt efterligne de bøninger der er på de originale rør, Hvordan reagerer synhallen på de lidt bløde former ? Skal kobberrørne overflade behandles når de er installeret, maling textyl ?
Du kan uden problemer få synet bremserør med lidt mere rustikt udseende.
Der står ikke noget sted i loven, at det skal være smukt, men derimod funktionelt.
Pas meget på, at intet kan rager i noget under kørsel. Husk at visse komponenter ændrer stilling, når bilen står på hjulene, og så skal alt stadig gå fri, også ved fuldt styreudsalg på forhjulene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan nogle gange være nødvendigt,  med extra holdere da kobberrør, er en del blødere end de orginale stålrør. Skru omløberne så langt ind med fingrene som muligt, de kan nemt få skævt fat.
Det er udmærket at give de nye rør, en gang textyl eller lignende.

Nu kender jeg ikke din bil, men jeg har lige skiftet de to langsgående rør, til bagerste bremser, på min gamle Corolla, det var da lidt besværligt, benzintanken skulle ned, og ude i motorrummet skulle der også afmonteres lidt for at kunne komme til.
Ikke svært, men lidt tidskrævende.
mvh jens
Hvis du lige som jeg køber din bremserør hos thansen, så check for gud skyld at gevindene er den rigtige størrelse.

På vw er der 2 forslellige størrelser på samme bil. Jeg fik et sæt hvor jeg for sent opdagede at den ene omløber var med lille gevind, hvor der skulle sidde et stort. Heldigvis er der en far i barnets klasse der arbejder på er stor værksted, han havde et prof Facon sæt som klarede det i motorrummet, der var ikk meget plads at arbejde på.

Jeg ved godt at nogen vil skrive at man skal holde sig fra de færdige sæt, men hvis man vil selv, er det en branche der er lidt dyr at starte op hvis det kun er en enkelt gang man skal købe udstyret / rør på metermål.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også