Skrivebord i sort MDF

Jeg pønser på at lave et langt skrivebord i gennemfarvet sort MDF ca. 30 mm.
Jeg vil lakere det bagefter for at forstærke overfladen - hvilken lak skal jeg bruge? Skal det bare være mat gulvlak eller skal det være blank?

Kanterne på pladen kan jo godt være lidt sårbare, men jeg synes at det ødelægger en del og skulle til at sætte en liste eller lignende på... Er der nogen her der har erfaringer med blot at affase kanten og bruge det sådan? Kommer der let hakker i kanten?

Hvor er det billigst at købe sort MDF?

På forhånd tak for hjælpen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke lak du skal bruge kommer jo and på hvilken finis du vil have, men prøv at gå i en farvehandel og snak med dem. De har måske nogle prøver der viser forskellen.

Du kan godt bare affase kanten, eller også bruge en overfræser og få en flot profil på kanterne.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Må gå ud fra at sådan et skrivebord vil være udsat for hård slitage, så ved sgu ikke hvor godt en lak vil holde på det. Kan man overhovedet købe sort MDF?? Nu ved jeg ikke om du endeligt har afgjort at det skal være MDF plade. Men ellers så kan du i diverse byggemarked somregel købe forskellige former for bordplade i forskellige farver lavet til hård slitage og hvor kanter osv er afrundet. Har selv brugt den løsning...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Du kan evt lakere bordpladen med noget polyuretan lak, det bruger vi der, hvor jeg arbejder som sprøjtelaker når overfladen skal være med slidstærk.
Eller hvis pengepungen intet fejler, kunne man købe en glasplade, som havde samme mål, såm man lagde ovenpå...

Men jeg tror nu godt at lakken vil kunne holde. Jo flere lag desto stærkere er lakken jo. Du skal nok bare sørge for at bruge en muse-måtte...

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
Annonce
Det kan sagtens lade sig gøre, jeg gav 650 kr for en 244x122 gennemfarvet sort mdf 25 mm. Jeg har brugt mat lak, som giver fladen en mere tør glas, og får mdf'en til at fremstå mere sort, end hvis man brugte en blank lak.
I det nyeste "Gør Det Selv" blad er der en "opskrift" på, hvordan du kan lave et skrivebord af en MDF plade. De har brugt en sort MDF i eksemplet.
Skrevet af Mr Calle den 16-02-2009 18:28
I det nyeste "Gør Det Selv" blad er der en "opskrift" på, hvordan du kan lave et skrivebord af en MDF plade. De har brugt en sort MDF i eksemplet.


Det var også dette jeg lige skulle til at fortælle.
De lakerer det desuden ikke, de efterbehandler det med møbelvoks.

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis