Generator eller dynamo?

Min kære svoger ringede den anden dag og stillede mig et spørgsmål. Det er der mange der gør, men den her havde jeg alligevel ikke regnet med...
"Hvad er forskellen på en generator og en dynamo"?

Han havde ringet for at bestille en generator til en traktor. Og sælgeren sagde at det altså var en dynamo han skulle bruge!

Og når jeg så er gammel elektriker, må jeg jo vide sådan noget...

Det gør jeg så åbenbart ikke helt, for jeg måtte lige bladre tilbage i hukommelsen og tænke rigtig meget igennem!! (De ting man ikke bruger dagligt, bliver jo flyttet længere og længere ud på lageret...)

Senere fandt jeg denne: http://ing.dk/debat/13106

Så er der nogen her der kan give en rigtig god forklaring som jeg kan videresende til ham?

pft.
Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man bruger dagens terminologi, så er en generator leveringsdygtig i vekselstrøm, mens en dynamo leverer jævn. For at lade på en akumulator, skal generatorens strøm først ensrettes. En dynamo har til forskel fra en gen. et krafigt anker hvis konstruktion ikke tillader for mange omdr. da inertien vil få den til at splittes ad. Ved ikke om det var det du ville vide.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej.

Som Lynæs skriver, så mener jeg også at en generator laver vekselstrøm, og en dynamo laver jævnstrøm.
Hvor stor forskel der er i opbygning osv, vil jeg lade andre kloge mennesker svare på.. :-)

 

Mvh
Sømanden

jeg mener den ene er med ensretter.?

ellers er konstroktionen er den samme.!!!?

men jeg mener at de begge to "køre" med 3000 omdreninger i min.

Konstruktionen er rigtig meget forskellig. Har ikke en disse med hinanden at gøre-

En dynamo er en fortidig indretning, der afgiver jævnstrøm og som arbejder via et udvendigt, elektromekanisk laderelæ. Begynder så småt at lade omkring 1000-1500 MOTORomdrejninger, og kan ikke tåle ubegrænsede omdrejninger, før hele lortet eksploderer.

En generator afgiver vekselstrøm, som omformes til jævnstrøm. Der er i dag som oftest indbygget laderelæ. En generator begynder at afgive god strømstyrke ved ca 1000 MOTOomdrejninger og kan tåle langt flere omdrejninger end en dynamo og kan yde langt mere ift størrelsen, og ved lavere omdrejninger.

Der er formodentlig ingen, der længere producerer dynamoer til alm. brug.

Med venlig hilsen
ktm

 

Takker for svar.

Jeg har også googlet det. Men synes altid gerne jeg vil spørge herinde også ;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce

Hejsa fra en autoelektrikker

Den store forskel på en dynamo og en generator er:

På dynamoen laves ladestrømmen i Ankeret (den del som kører rundt ) og tages ud her fra ved hjælp af en kummontator og et kulsæt.(begrænset strøm belastning)

På en generator fremstilles strømmen i en Stator (den faste del ) og den kan derfor produsere en meget større strømstyrke da der ikke er nogen overførsel fra nogen roterende dele.

Hilsen Polobjørn  


"AUTOELEKTRIKEREN"
Godt svar Polo B. :-)

Det er da til at forstå!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Svar fra en elektromekaniker. Polobjørn har helt ret, men en anden fordel ved generatoren er at den kan arbejde ved højere omdrejningstal fordi strømmen ikke skal ud gennem kul som vil "hoppe" på kommutatoren. Hilsen Aksel
Og så findes der også en dynastarter. Den sad bl.a. i de gamle biler som Prinz 4L .. når man startede motoren smed man strøm ind i "dynamoen" som sad direkte på krumtappen. Dvs at lyden fra starteren var der ikke.. Motoren begyndte bare at dreje rundt.
Når man så slap nøglen slog et relæ over vupti så havde man en dynamo og fik strøm tilbage i batteriet. Jeg havde sådan en bil og den skulle ved de helt store service have drejet ankret ned (tror jeg det hed) fordi kul lavede en dybt spor i ankret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Prinz 4L!!! man kan jo blive helt nostalgisk. På mange måder en fremragende bil, langt sjovere end f.eks. dens samtidige WV type 1, men i guder, hvor de dog rustede.
Det var dog ikke morsomt, når denne dynastarter lavede vrøvl :-(
Der var ikke mange, der gad røre ved den, når bilerne blev nogle få år gamle og endnu færre anede noget reelt om det.
Jeg har haft 2 af dem omkring 1970, og de tvang mig til at tage livtag med svejsning i gamle biler for første gang, uagtet de ikke var særlig gamle!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis