Generator eller dynamo?

Min kære svoger ringede den anden dag og stillede mig et spørgsmål. Det er der mange der gør, men den her havde jeg alligevel ikke regnet med...
"Hvad er forskellen på en generator og en dynamo"?

Han havde ringet for at bestille en generator til en traktor. Og sælgeren sagde at det altså var en dynamo han skulle bruge!

Og når jeg så er gammel elektriker, må jeg jo vide sådan noget...

Det gør jeg så åbenbart ikke helt, for jeg måtte lige bladre tilbage i hukommelsen og tænke rigtig meget igennem!! (De ting man ikke bruger dagligt, bliver jo flyttet længere og længere ud på lageret...)

Senere fandt jeg denne: http://ing.dk/debat/13106

Så er der nogen her der kan give en rigtig god forklaring som jeg kan videresende til ham?

pft.
Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Min kære svoger ringede den anden dag og stillede... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej folkens
Jeg faldt over disse 2009 indlæg tilfældig.
Og jeg er enig med det meste, men vil gerne tilføje:
At begge maskiner frembringer el ved at roterer et spole imellem magnet poler, eller roterer et magnet felt indenfor spole.
Og vi kan godt huske, det der med sinus kurven, hvordan spænding stiger og falder i relation til spolen og polens indbyrdes forhold
Opbygning af disse to maskiner er givetvis Meget! forskellige, men ind i maskinerne, der må spænding rende op og ned, og det er kun et spørgsmål om hvordan mand fisker jævnstrøm ud af maskinerne, med kommutator eller diode.
Viste du at et 12v alternator kan give oppe omkring 140v vis ikke der er styring på roter magnet felt.
Godt ny år 2010-2011
En vexelstrømsgeneratot, er  3 polet, det stabilisere jo spændingen, men det er jo ikke det flotteste jævnstrøm, der kommer ud...

Hvis den er tilsluttet et batteri, mener jeg nu ikke spændingen kan komme op på 140 volt...
(men er det helt uden belastning, lyder det sansynligt, dog rister man nok dioderne)Men nu er spændingsregulatoren jo indbygget (ellers skal den være gammel)
Så skal der være en fejl, og udelukkende på selvmagniteseringen, og uden belastning.

Hvordan det ser ud fra en jævnstrøms dynamo, ved jeg ikke rigtig, men der er jo mange poler, på ankeret, som laver strømmen (og spænding), så måske er det ikke så ringe enda (kunne dog have mistanke, om ikke ubetydelige spidsspændinger)

godt nytår herfra

mvh jens

Det kunne være interessante at se ocilloscope visninger, af det der kommer ud af dynamoen.
I alternator er elektronik herre over det (dc udgang) hvor flot det bliver.
Der er mange segmenter der fange lige toppen af cyklus,i dynamoen, og det er det der kommer ud.
Og vekselstrøm (reversering, plus og minus kommer ikke ud), men dybest set er det, det samme elektro magnetisk funktion
der forgår.
Frembragt på samme måde (rotation osv. osv. )i begge maskiner.
Det jeg mente var,at grund princippet (kernen) er det samme i begge maskiner, det er kun tilføjelse af diverse teknik der få maskinerne til at være betragtet som AC eller DC.
Måden el er frembragt går tilbage til opfinderen
Det med 140v har jeg læst i noget elektromekanisk undervisnings materialer, lange siden.
Denne slags ubrugelige oplysning mand samle i livet.
Mvh tony
På engelsk opererer man ofte med betegnelsen "generator" om det, vi på dansk beskriver som dynamo.
En vekselstrømgenerator beskrives ofte som "alternator" på engelsk.
Muligvis kan det afføde lidt forvirring!

Med venlig hilsen
ktm

Min forståelse er at en generator styret af dens magnetiserings strøm hvor en dynamo kun arbejder med permanente magneter

Jacob
Annonce
Ja det er nok noget bil slang.

I gamle dage blev det kaldt for en dynamo i en bil, den med anker, som leverede strømmen, og feltspoler til magnitiseringen.

Så kom vekselsstrømsgeneratoren som den så flot blev kaldt, da den dukkede op i bilerne, som vi så bare kalder for generatoren i dag.

mvh jens
Hej

Føler lige trang til en ny kommentar til  nævnte ting i denne tråd -
@ jacob antenne der anvendes IKKE permanente magneter i hverken generatorer eller dynamoer - begge typer bliver reguleret ved at ændre "magnetiserings strømmen" som på en dynamo er den stillestående del (feltspoler) men på en generator den roterende del (rotoren)

Til alle andre !

Begge typer producerer principielt velselspænding - på dynamoen laver man den om ved skiftevis at polvende de enkelte spoler på ankeret (roterende del) men på generatoren sender man spændingen gennem en samling dioder.

På generatoren udtager man ladespændingen fra den stillestående del og der er derfor ingen fare for stor gnistdannelse ved kullene som der er på en dynamo (det er det der begrænser omdrejningstallet på en dynamo) og derfor gearer man generatoren så den roterer meget hurtigere ved tomgang og opnår derved en højere ladestrøm allerede ved tomgang.

Hvis man måler omdrejninger direkte på den indgående aksel på både dynamo og generator opnås ca. den samme ladestrøm ved samme omdrjejningstal, men generatoren kan tåle at rotere meget hurtigere fordi der ikke opstår nogen lysbue ved kullene da de kun overfører en lille strøm til magnetisering (ca. 2 Amp)

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
"Antenne" mener nok en cykeldynamo, der er jo permanente magnet

mvh jens
Skrevet af je__ns på 07 jan 2011 19:34
"Antenne" mener nok en cykeldynamo, der er jo permanente magnet

mvh jens

Den gode gamle cykeldynamo... Ja det var før vi fik batterilygter -bortset fra Nefalygterne.
Men cykeldynamoen lavede vekselspænding -den havde en permanent magnet som rotor- så det var egentlig en generator, som min gamle fysiklærer pionterede for os poder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej igen
Ja en cykel dynamo er en generator - endda en enfaset uden ensretter fordi en lampe ikke kender forskel på jævn- og vekselspænding !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis