Leca vægge som bærende til 1 sal

Hejsa

Jeg er ved at sætte mit udhus i stand, som idag er indrettet som ½ stor åben hal og en ½ med en masse små rum med et baumadæk som loft/1 sal gulv.

Grundet ingen sokkel under indervægge og derfor et revnet baumadæk og sætningsskade brækker jeg alle de små rum ned og vil støbe nyt gulv og sokler til nye indervægge. Der skal så laves værksted(med fyr), vaskerum og et redskabsrum.

Som loft over de nye rum vil jeg lægge spærtræ i rette dimensioner til at lave et godt gulv på en 1 sal som kan en dag udnyttes til gildesal. Udhuset har vel en total højde på en 9 meter så der kan bliver et super fedt rum oppe med masser af plads....

Den halvdel som bliver lavet om er vel 9x11 meter cirka.

Spørgsmål 1 : Med henblik på at lave et gulv til gildesal mm, hvad kan jeg så lave mine nye indervægge i. Vil gerne blot murer dem op i leca blokke men er dette ok alene som bærende vægge ? Og hvilke dimensioner skal jeg så op i cirka ?
Og hvordan kan jeg bedst forankre spær træ i gavlende over redskabsrum/vaskerum ? Har tænkt på at bolte spærtræ fast langs gavlen og så ligger gulv spær i somsko på denne ??

Spørgsmål 2 : Det gamle baumedæk er vel armeret og forankret i ydervægge med jern i gennem hele bredden af dækket/bygningen. Det fjerner jeg jo og fjerner derved en stærk afstivning af bygningens ydervægge. Er det noget jeg skal bekymre mig om og forsøge at reetablere med mit nye spærtræs dæk ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Jeg er ved at sætte mit udhus i stand, som... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men , men kom lige i tanke om at du jo har bjækelaget liggende den anden vej.
Så ville jeg nok suplere forskallingen op med et par vindtrækbånd mellem forskallingen.
Men fuldlimes pladerne også på bjælkelaget og samlingerne er forskudt i felterne som der skal,
og forskallingen er forskudt på undersiden af bjælkelaget så vil jeg nok mene at det skal holde.
Fra væg til væg, eller rettere sagt mellem de 2 bjælker du bolter fast i væggene.

Montere beslag med strammere , så kan du nemt få den trukket op og gjort fast i de andre bjælker også.

Men hvis du montere spær træ hele vejen rundt som boltes til væggene, men jeg sagtens det kan undvære når det både er forskallet og der monteres plader på ovensiden af bjælkerne.

Du vil jo også overføre trækket til alle mellem læggende bjælker jo, som også er fastgjort i indervæggene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis