VVS - vandforsyning

Min vandforsyning ind i huset er som det ses på billedet. Ved godt, at ½" ind til at starte med er lidt småt, men det bliver ikke ændret nu. Kommer i 32mm fra vandmåler udenfor, men bliver åbenbart samlet et sted i jorden og går videre i galvaniseret.

Mit spørgsmål går på, om jeg vil opleve en mærkbar forbedring i mit vandtryk (som jeg synes er lidt mangelfuldt), hvis jeg udskifter den 15mm pex-slange ved markering 2 (ca. 3m) med ½" galvaniseret.

Andre gode idéer modtages gerne. Det er planen på et tidspunkt at føre de 32mm direkte ind i huset, men da det ligger under sten-terrasse, bliver det ikke lige i denne tid og muligvis først til næste år, så vil gerne have en OK løsning indtil da.


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo prøve at afmontere PEX røret ved (3). Lad så vandet løbe for fuld tryk ned i en dunk, så kan du vurdere om der er tilstrækkelig gennemstømning.

Mvh. Asp
Idéen er for så vidt god nok - det er blot min viden, der er utilstrækkelig.... *G*

Jeg vil ikke kunne vurdere, hvorvidt trykket er tilstrækkeligt og har ikke nogen flowmåler.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Kan kun sige at jeg ser mange vandinstallationer dagligt da jeg arbejder med dette..og jeg har sjældent set mage til makværk.. hvis der er en samling i jord fra 32 mm til ½ tomme så er det med garanti lavet uautoriseret. Ingen ved sine fulde fem ville gå til ½ tomme allerede før indgang til hus.
Hvis du skulle prøve at få noget fornuftigt ud af det indtil du får det lavet ordentligt kunne du få vvs-manden til at sætte et nippelrør i t-stykket lige indenfor mur og her gå over i pex 18, alternativt 15, med en muffe-pexsamling så du undgår at tabe mere tryk som en nippel-pexsamling ville forårsage. Altså bruge et nippelrør og en pexovergang med muffe.
Og selvf skal du ha en autoriseret til at lave det.
Håber du får styr på det og jeg tror du vil opleve et kraftigt forbedret vandtryk når du får 32 mm hele vejen ind :-)
Du behøver ingen flowmåler. Du kan sagtens vurdere, om den mængde vand der strømmer ud ved (3) er større end den som kommer fra f.eks køkkenarmaturet.
Det vil ikke hjælpe at udskifte PEX røret, hvis der samtidigt er tilkalkninger efter (3).

Men Bazze har ret det er noget fusk der er lavet, men det er jo en midlertidig løsning du søger.

Mvh. Asp



VVS'er kommer i morgen og udskifter (2) med 22mm PEX. Det indeholder samme mængde vand (0,2L / m) som ½" galvaniseret, så nu vil det ikke længere være min flaskehals. Giver en update efter installationen.

Er der i øvrigt nogen, der ligger inde med en PDF af DS 439 - Norm for vandinstallationer?

Kunne være interessant læsning tror jeg.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Så er PEX (2) udskiftet til 22mm, men det har desværre ikke givet nogen mærkbar forbedring. Flaskehalsen må ligge i (3) eller måske senere i systemet. Pokkers... :-(

Lovede jo lige en tilbagemelding.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

For mig at se ligger flaskehalsen da stadig i (1). Du kan lave de efterfølgende rør nok så store, men når du kun får 1/2 ind hjælper det jo ikke ret meget. Jeg får 3/4 ind og det synes jeg da faktisk heller ikke er voldsomt
Du har helt ret i, at (1) skal udskiftes. Ikke mindst fordi samlingen fra de 32mm efter min måler, er foretaget et sted under jorden mellem måler og hus. Det er dog ikke muligt nu.

Der er - trods alt - stadig mere hul igennem i ½" end 15mm kobber.

Ny update er, at dette kobberrør løber i vores skunk. Jeg har nu efterisoleret under denne skunk og har her til morgen konstateret, at der er en del af dette rør, der løber uisoleret i skunken (der efter isolering ikke modtager varme fra stueetagen og derved er blevet MEGET kold) med det resultat, at vandet er frosset i røret, så nu er jeg i gang med at isolere både rør og skunk.

Herligt med gamle huse, hvor de forrige ejere har lavet noget klamp!!! ;-)

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Ny update: en mand fra det lokale vandværk har nu været herude og tjekke installationen. Han så ikke noget problem i, at vores forsyning er ½" - egentlig heller i, at den fortsætter i 15mm kobber. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men det i sig selv burde ikke resultere i så dårligt tryk, som vi har (det tager lige under 7 sek at fylde et 1L mål, såfremt der ikke er andre haner åbne i huset).

Han mener, at fejlen må ligge et sted i vores samlinger i etageadskillelsen. Her fordeles vandet fra hovedforsyning til vandvarmer, toilet på 1. sal samt bryggers og køkken i stueetage. Stadigvæk i 15mm kobber.

Det lader til (igen) at blive et større projekt. Tænker lidt på, om der mon er nogen form for forsikring, der kan hives ind over her?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis