VVS - vandforsyning

Min vandforsyning ind i huset er som det ses på billedet. Ved godt, at ½" ind til at starte med er lidt småt, men det bliver ikke ændret nu. Kommer i 32mm fra vandmåler udenfor, men bliver åbenbart samlet et sted i jorden og går videre i galvaniseret.

Mit spørgsmål går på, om jeg vil opleve en mærkbar forbedring i mit vandtryk (som jeg synes er lidt mangelfuldt), hvis jeg udskifter den 15mm pex-slange ved markering 2 (ca. 3m) med ½" galvaniseret.

Andre gode idéer modtages gerne. Det er planen på et tidspunkt at føre de 32mm direkte ind i huset, men da det ligger under sten-terrasse, bliver det ikke lige i denne tid og muligvis først til næste år, så vil gerne have en OK løsning indtil da.


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Min vandforsyning ind i huset er som det ses på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har en overgang fra Pel til jern i jorden, så er den med 99,99% sansynlighed lavet af en messingholdig legering.

Mit bud er at der umiddelbart efter denne overgang, i jorden, er en ret stor rustopbygning, (pga. galvaniske tæring) der blokerer jernrøret.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

kom lige til at tænke på noget: Det allerførste jeg ville gøre når jeg ser noget som dit er at tjekke at ventilen i vejen; altså stophanen før huset, er fuldt åben. Det er set før at nogen har haft den lukket i forbindelse med arbejde på strengen og har glemt at åbne den helt igen. Hvis du skal skifte din stikledning til f.eks 32 mm pel så kan det lade sig gøre at underbore den ind i huset :-)
JpS> Det kan du selvfølgelig godt have ret i. Som ASP foreslog, kan jeg jo prøve at se, hvor meget tryk, der er ved (3) eller (1). Der er dog væsentligt bedre tryk på vandhanen efter (4), end der er i resten af huset.

bazze> ham fra vandværket tjekkede trykket efter måleren og det var ok, så der er fint åbent der. Du har dog reddet min dag, hvis det er korrekt, at der kan skydes ind under huset direkte fra målerbrønden.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Hej - 

En lille kommentar til bemærkningen om, at trykket er checket efter måleren - men er det gjort med forbrug på rørstrengen ?  Hvis der ikke er forbrug på strengen, mener jeg ikke man kan bruge en trykmåling til noget fornuftigt, idet et tryk vil blive opbygget selv med en meget lille passage i rørene - men det opbyggede tryk vil forsvinde så snart der er forbrug, hvis forbruget er større end gennemløbet i en eventuel forsnævring i røret.

M.v.h.

det er klart...et tryk kan måles gennem et hul som et sugerør eller mindre..det er osse vandmængde der tæller.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis