Luft i cirklulations pumpe

Har prøvet at poste dette problem andre steder, uden at få svar, så prøver mit helt her.

Hejsa. Har en gammel Vølund kombi fyr, hvor jeg fyrer både med piller og brænde, det virker egentligt meget godt. Mit problem er at hver eneste gang jeg for systemet op på omkring 60 grader, så kommer der luft i cirkulations pumpen. Netop af den grund fik jeg for nyligt flyttet pumpen fra at sidde vandret til at komme op på røret bagved og sidder dermed lodret. Jeg har åben expansion på systemet, og jeg kan mindst een gang om dagen slukke for cirkulations pumpen, og dermed høre luften fise op i ekspansions beholderen med en tydelig klukken. Hvor kommer al den luft fra? Mit tryk er stabilt på omkring 1,2 bar. Hov, har også demonteret den sommer/vinter funktion netop for at den ikke skulle stå og holde på lidt luft.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg læser det sidder pumpen på returen. Og kan dermed ikke få det til at hænge sammen med at luften fiser op i ekspansionsbeholderen og ud i det fri.
Jeg tror mere på det er den samme luft, som står i en lomme et eller andet sted, som bliver trukket ned i pumpen. Har du eventuelt en varmeslange til at holde din ekspansion frostfri, som trænger til at blive luftet ud?

Mvh. Asp
Desværre nej. Det er fremløbet den sidder på, og røret kommer ud fra toppen af kedlen samt pilen på pumpen peger opad. Og har ingen varmeslange eller noget sluttet til udover varmestrengen der løber rundt i huset samt ekspansions beholderen. Den er svær at greje.
Ikke den nemmeste løsning, - men flyt pumpen over på returen, så er problemet løst.
Kender en, der også har en ældre Vølund kombi, med præcis det samme problem, og det blev løst ved at flytte pumpen.

Måske passer dit termometer ikke helt, så fyret er varmere end du tror. Hvis flowet er lavt kan den godt frembringe luftbobler (tæt på at koge) selvom termometeret ikke er over 80 grader.
også min erfaring at pumpen sidder bedst på returen med meget lavere temperatur, det er vist også bedst for pumpen.
mvh.
Erik
Damn, det var det jeg havde en lille mistanke om, suk, heldighvis er det ikke så besværligt at bytte de to ud da rørene er ens. Til djaydjay kan jeg sige at temp passer, har haft digital udlæsning på mine rør, og den kommer ikke over 62 grader, og det er dæleme ikke højt. Og alligevel for den luft et eller andet sted fra.
Mærkeligt med den keddel.
Annonce
Efter din beskrivelse af dit anlæg, har du fælles fremløb og ekspansionsledning, det er ikke hensigtsmæssigt. Det bedste er at ekspansionsledningen sidder helt i toppen af kedlen og virker som udluftning og som trykafleder hvis kedlen kommer i kog. Fremløbet kan så med fordel føres bag ud af kedlen. Jeg er lige ved at tro loven foreskriver separat ekspansiosledning af minimum 3/4" rør.
Hænger det sådan sammen?

Mvh. Asp
Nej, jeg har fem rør der går op til loftet. 2 til varmt brugsvand. 1 frem og 1 returløb, og som det sidste rør der går op på loftet går direkte til den åbne ekspansion. Alligevel klukker det i ekspansions beholderen når jeg stopper pumpen, men altså kun når der er luft i pumpen.
Nu er jeg tømt for ideer omkring hvad der kan være galt og ser ikke ande vej, end at flytte cirkulationspumpen som Djaydjay og Esthers Erik foreslår.

Mvh. Asp
Tjaaaa, må jeg så hellere gøre når det bliver lidt lunere, og jeg alligevel skal have flyttet et par rør. Men jeg har stadig den der (hvorn kan det lade sig gøre) fornemmelse i maven :-). Hvor for fyret sin luft fra? Kan det være at den faktisk småkoger lige der hvor eventuelt gløderne ligger, der er måske mere drøn på varmen meget koncentreret omkring hvor aske/brænderisten er?
Men i har været mig til stor hjælp alligevel, mange tak for det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis