Søgelænder

Mine søgelænder er i en sørgelig forfatning. De ser stærke nok ud, men er
med tiden lavet med al mulig forskellig "fittings" og er i forsk. wire
tykkelser. Der hvor jeg (og de forrige ejere) sætter faldene fast når de
ikke bruges er plastikken væk og wiren slidt. Jeg overvejer derfor at skifte
dem alle ud.

Hvad er det bedste valg. Plastovertrukket wire eller det der hedder
"Parafilline" ??

Sidst nævnte ser ud til, at man selv kan lave "riggerarbejdet", altså
montere terminalerne, men kan man også det på alm plastovertrukket wire ??

Hvilken tykkelse wire synes I passer bedst til en 29 fods båd ??

--
Bjarke M. Christensen
MAXI87 - DEN41 - Julene http://MAXImalt.dk

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Nå ja, og så kunne jeg egentligt også godt tænke mig at høre jeres holdning
til "det lille stykke snor" i søgelænderen. Er det af reel værdi. Er det
nogensinde nogen der har reddet nogen ved at skære den over og kunne man
ikke lige så godt bare sætte en stikbolt med et øje, så man kunne hive
stikbolten ud ??
(Man skal selvfølgelig lige tage splitten ud, men det tager jo ikke læneger
tid end at finde kniven der ligger og roder et eller andet sted ....)

Hvis man kan argumentere for snore, har jeg set nogen der har det i den
øverste wire, men ikke i den nederste. Giver det ikke kun fornuft at have
den i den nederste. Man kan jo ikke hive en våd MOB og over sådan en wire,
men man kan vel godt hive MOB'en op ind under den øverste ??

I min båd er det også lavet på de forreste søgelænder (altså oppe på
dækket). Det kan jeg simpelthen ikke indse hvad det skal bruges til. Man kan
jo ikke stå deroppe og hive en MOB op. Man har jo ikke ordenligt fodfæste og
ikke noget at hejse med....

Kommentarer udebedes !

På forhånd tak
/Bjarke


Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Skift det ud med rustfri stålwire og sæt plastrør omkring.
Det er det der holder i det lange løb,plastrørene skal fornyes
engang imellem,men det er en minimal udgift.
Det med snoren er for at bryde de galvaniske strømme,dem gør du
klogt i at bevare.
Med sejlerhilsen Hans.

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Hvad er fordelen? Hvor opstår strømmene?

--
Simon Pape

Nørre Allé 75, vær. 344 Mail: [email protected]
2100 København Ø. Tlf.: 8232 0344
ICQ : 33084482 Mob.: 2672 0344
Annonce
Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Det har også en anden, vigtig betydning; Når du har snor (lidseline) i ved
agterst kan du gi' det kniven, hvis du skal hale gasten ind igen - det kan
være svært, hvis du skal ha' ham over plankeværket i vådt tøj.
--
Venlig hilsen
Svenn.
Husk at fortælle ungerne om sejlsportens glæder..

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Yes, men vil du så ikke helst kappe den nederste og hive ham ind under den
øverste ??

Bjarke

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Strømmen opstår pga. at der er forskellige metaller ,først i wiren og
dernæst i scepterne. Det sker selvfølgelig ikke hvis man ikke bruger
stål i wiren.
Hans.

Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Hvordan opstør strøm af ingenting? Er det noget ion-ting?
--
Simon Pape

Nørre Allé 75, vær. 344 Mail: [email protected]
2100 København Ø. Tlf.: 8232 0344
ICQ : 33084482 Mob.: 2672 0344
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Ja - det kan du godt sige. Det er en form for elektrokemisk korrision af det
mindst ædle metal. Det er det samme "fænomen", der kan ske med en
aluminiumsmast i vintersæsonen, hvor der kan opstå punkttæring de steder,
hvor dine stag/vanter rører masten, eller når du sætter tærezink i nærheden
af din skrue el. lign.

Mikael

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Hej

Det kaldes galvanisk tæring. Det er fek.s også derfor der er
retningslinjer for i hvilken rækkefølge du montere VVS installationer i
dit badeværelse. (Jeg mener at det skal være jern og så kobber - hvis man
gør det omvendt tæres jernet op på kort tid)

Mvh Jens

(der lige vil se om han kan finde tabellen i sin gamle mappe)
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Det er jern, derefter kobber. Kobberionerne må ikke komme med vandet i
jernrørene.

--
Simon Pape

Nørre Allé 75, vær. 344 Mail: [email protected]
2100 København Ø. Tlf.: 8232 0344
ICQ : 33084482 Mob.: 2672 0344
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Maxi 77 - råd om trimning
    Lav-Båd (2 svar)
  2. Binde fendere til søgelænderet...
    Lav-Båd (10 svar)
  3. U-profil i PVC
    Lav-Båd (3 svar)
  4. Bundskruen i S-drevet
    Lav-Båd (8 svar)
  5. Wire fald til storsejl.
    Lav-Båd (10 svar)
  6. Opretning at bukkede Wire
    Lav-Båd (1 svar)
  7. nimbus 26 havkryser
    Lav-Båd (4 svar)
  8. Butyl-tape
    Lav-Båd (5 svar)
  9. Vedligeholdelse af stålwire
    Værktøj og maskiner (9 svar)
  10. Wire i bom på Granada 23
    Lav-Båd (5 svar)

Populært lige nu

  1. Belastning på 3g1,5 og 5g1,5 til bil lader.
    Belysning (læst 603 gange)
  2. Plæneklipper har ujævn motorgang
    Lav-Have (læst 82226 gange)
  3. Arbejdsbord plade
    Værktøj og maskiner (læst 244 gange)
  4. Opel vectra 1,8 benzin 2004 fiskekutter lyd.
    Lav-Bil (læst 520 gange)
  5. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 7067 gange)
  6. Hvad er det her?
    Værktøj og maskiner (læst 242 gange)
  7. Strøm i garage
    Belysning (læst 163 gange)
  8. Hvordan fjerner man humlebier ?
    Lav-Have (læst 72115 gange)
  9. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 9673 gange)
  10. Robotplæneklipper
    Lav-Have (læst 12048 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis