Salamanderfyr "bestemmer" selv temp?

Hej Alle...

Jeg har et gammelt salamanderfyr som jeg fyrer med koks i, men de sidste par dage er temperaturen faldet til fra 60 grader til 40 grader, det er næsten lige renset, og den låge som sørger for frisk luft, står fint åben. Der er vand på systemet og koksen gløder fint. Har oplevet det før, men der rensede jeg fyret helt, det er cirka en halv måned siden, skal det allerede renses igen?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du kommet til at lukke spjældet delvist i røgkassen bag på?
Det har jeg selv prøvet nogle gange. På min Salamander skal dette håndtag drejes med uret, for at åbne spjældet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det skal du nok regne med, jeg har boet i sådan en ejendom hvor der var en koksfyret keddel, ejeren rensede det hver lørdag formiddag.

Det var jo en af grundene til at oliefyret vandt så hurtigt frem i sin tid, der var stort set ikke noget arbejde ved det, men i vore dage hvor olie ikke er til at betale  må man så til gengæld lægge lidt mere arbejde i sin fyring.

Det var mit røgrør som var helt sodet til, så efter en grundig rengøring er temperaturen kommet op igen... Min tanke var faktisk at jeg ville til at fyre med olie, men er det alt for dyrt? Og hvad er det billigste at fyre med? Har et oliefyr, pillefyr og mit fastbrændselsfyr. Og så er der gas ført til huset, men ingen gasbrænder.
Fastbrændsel er helt klart billigst.
Olie og piller er der ikke så meget forskel på mere, bare arbejde med pillerne.
Dit røgrør kan du holde rimeligt frit ved at du en gang imellem smider et stykke zink plade ind i ovnen. Det er kun sådan et stykke fra en gammel tagrende du skal bruge, sådan ca. en strimmel på 1 cm. i breden. Du kan også købe zink pulver der giver samme efekt, det er dog noget dyre end bare at bruge et gammelt stykke zinktagrende. Men grunden til at dit røgrør soder til skyldes mange gange at fyret får for lidt luft og at de koks du fylder i er for våde.
Annonce
Okay, nogle der har erfaringer med gas, hvad det koster og få installeret gasfyret og hvad en vvs´er tager for at sætte det op? Selve gassen er ført til huset, men ikke noget fyr eller noget...
Gas prisen følger olie prisen, og så skal du aftage et bestem kvantum kubikmeter om året, d.v.s. selvom du ikke bruger det skal du betale for det. Så det er en dårlig løsning.
Tag du nu og sæt en pillebrænder på. Så er du ikke bundet af kontrakter om levering, der som hovedregel er til fordel for leverandøren.
Med piller kan du selv bestemme, hvem du vil handle med, (der er megastor forskel!!) og du kan pille brænderen af og gå i skoven og købe brændsel, hvis der går inflation i træpiller, eller du kan montere en oliebrænder, gasbrænder eller hvad pokker der kommer frem. Det jeg for alt i hele verden ikke vil, er at blive afhængig af en enkelt udbyder af energi, idet jeg har en skummel mistanke om, at sådanne monopoler sjældent er til fordel for forbrugeren, mig. Erfaringer mht dette er dyrekøbte for mange år siden med et sindssygt fjernvarmeværk.
Måske er jeg fejlinformeret, men så vil jeg da gerne retledes!! :)
Ved at stå frit mht valg af brændsel har du alle fordele.
Jeg ville ikke investere i et rigtigt gasanlæg. Det koster en lang, ond krig at installere og så er du i lommen på forsyningsselskabet, samt at det skal have en dyr vedligeholdelse, og er i mange tilfælde ikke uden kvaler.
Så hellere olie, hvis du er tilpas doven.
Jeg fyrer med træpiller og opvarmer 300 m2 middelisoleret bolig til ca. 22 grader, og 110 m2 tvivlsomt isoleret værksted til ca 16 grader for ca 20-24.000 i denne "vinter" + jeg hyggefyrer for lidt og ingenting i div. brændeovne så temperaturen ofte til konens ærgrelse ryger op på 25-27 grader i huset og 21-22 til min egen ærgrelse på værkstedet.!! :)


Med venlig hilsen
ktm

 

Okay, tak for svarene, kan godt ske det ender med fastbrændsel, træ eksempelvis. Det skulle jo også kunne lade sig gøre med det fyr jeg har ny... Tak for et godt svar!
Ja hold dig langt væk fra det gas. Er det i salamanteren du vil fyre med træ??
Hvis du vil fyre med træ vil jeg helt klart anbefale dig en gasogen kedel med akkutank. Det giver den bedste økonomi. ren forbrænding og ren kedel. osv osv
mvh
777
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis