Opligning af motor..

Er ved at montere en vp 2001 i min z16.. mit ? er nu .. hvor meget aksel skal være frit .. fra bagerste leje og til forside af skrue jeg vil mene at der skal være så lille afstand fra skrue til bagerste leje, altså at skruen skal sidde så tæt på lejet som mulig... er der en tommelfingerregel om dette..

 Der er fast leje.. og motor er fastmonteret til skrog.. med en flexkobling mellem gear og skruealsel..

Hald
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dybvad
Det var godt nok nogetaf en afstand. Hvis der sidder et vandsmurt ( gummi ) leje i stævnrøret skal der være ca 10 mm fra lejets yderste punkt til tærezinken. Det skal være den smalle type tærezink, da den maksimale afstand fra stævnrørsleje til skrue helst ikke må overstige 30 mm. Hvis det er et bronceleje kan man sætte skruen helt op til lejet.
Finn
Det er IKKE lejetypen i stævnrøret der er afgørende for afstanden fra stævnrør til skrue.

Der er motorens fundament der er afgørende.

En motor på elastiske motorophæng kan "vandre" en del ved skifte fra frem til bak i ekstreme situationer.

Har man så en flexibel kobling imellem gear og skrueaksel, så bliver vandringen endnu større.

Dette har jeg fra en motormand fra Aalborg der har arbejdet med marine motorer i 60 år.

Hans navn er Lindy og han ved bare alt, og jeg mener alt.
Hej Dybvad
Der har du nu ikke helt ret. Hvis det er et vandsmurt leje skal afstanden være mindst 10 mm for at vndet der bliver presset ind i lejet også kan komme ud, og det er temmelig meget vand der cirkulerer i lejet.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis