Trække pex slange i tomrør?

Hej

Jeg har søgt efter det herinde, men har ikke fundet noget jeg kan bruge. Jeg er igang med at lave gulvvarme i noget af huset bl.a. en fordelingsgang på ca 10m. Mit spørsgmål er så om det er muligt at ligge et tomrør 34/28 ned imellem flamingoen og frem til værelserne og på et senere tidspunkt trække disse gulvvarmeslanger frem til rummene? Det vil være i en rimelig lige linie pånær et meget svagt sving ved værelserne. Det nærmeste rum kræver 5m og det fjernste rum kræver ca 10m tomrør i hver retning(frem/retur)

Håber I kan hjælpe mig med lidt erfaring, da jeg nødig vil drage mine egne erfaringer lige med dette projekt :-)

Mvh Lars
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Træk 110 mm kloakrør imellem flamingoen det er billigt og kan holde trykket fra betonen, og det er nemt at trække igennem skal du trække imellem flere rum sa kan du ligge en snor eller ledning du bare kan trække i når du går igang en dag
Eller fortsæt som du er igang. Jeg har gjort det samme. Jeg spidsede pex røret til sidst med en hobbykniv og puttede noget sulfo ned i røret så gled det nemmere. Jeg havde ca. 7 meter og nogle 90 graders knæk inden for en meter (giver vel en dia. på 2 meter.....)

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hejsa

Jeg gjorde noget lignende da jeg lavede gulvvarme i min kælder. Der har jeg fået sat shunt+fordeler op i det der er blevet til vaskerum, og trukket tomrør til 3 andre rum. Som du (måske) kan se på billedet har jeg isoleret mine rør.

mvh
Jørgen

Det var perfekt, jeg var bare i tvivl om det var teori at få det igennem rørene. Brugte I også 34/28 tomrør? Jeg havde planer om at lave det helt nøjagtigt som jc har lavet det..at isolere det med rørskåle for at undgå varme udstråler alt for meget i de forkerte rum. Jeg går udfra at rørene ikke sådan lige kollapser pga betonen, men man skal nok passe på hvor man træder.

Jeg troede faktisk ikke det kunne lade sig gøre at der var knæk på rørene, men en radius på 1m er selvfølgelig også en hel del.

Jeg må se af at få indkøbt noget tomrør.
Rørene kollapser ikke sådan lige. Og jeg brugte også 34/28 tomrør, og ved bøjningerne hvor alle rørene bliver samlet, brugte jeg faktisk bukkefix, for ikke lave knæk på rørene.

Det har fungeret fint indtil videre, hvor ét enkelt rum mere har fået gulvvarme. Jeg købte tomrør, rørskåle og bukkefix ved http://www.vvs-grossisten.dk i sin tid, det var det billigste jeg kunne finde.

mvh
Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis