Elradiator eller olieradiator?

Vi er ved at lave et lille badeværelse i stalden og skal have installeret varme. Der er ingen form for varmekilde i stalden i forvejen, så vi overvejer at sætte en elradiator eller olieradiator op. Men vi er i tvivl om, hvilken en vi skal vælge. Hvilken radiator er mest effektiv og økonomisk?

Hilsen Henriette

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kører begge på strøm, så energimæssigt er der ingen forskel. En "ren" elradiator er lidt hurtigere. I olieradiatoren opvarmes olie langsommere, og holder varmen længere tid. Olieradiatoren kommer nok ikke til at lufte af brændt støv. Husk elvarme er dyrk!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Tak for dit svar. Ved godt de begge kører på strøm, og at elvarme er dyrt :-) Men det er umiddelbart det eneste alternativ til et lille badeværelse på 4 kvm. Så det er et spørgsmål om temperament, om man vælger det ene eller det andet? Elradiatoren er lidt mindre i tykkelsen, så den fylder selvfølgelig ikke så meget på væggen.

Hilsen Henriette

 

Hej Hentriette.

Uhadada, det er der sikkert lige så mange meninger om som der er gråspurve.

Jeg mener at en olie fyldt elradiator er den mest økonomiske i drift. Men for at gøre den endnu mere økonomisk har jeg haft et kontakt ur imellem, forstået på den måde at det er ganske udnødvendigt at radiatoren står og buldre der ud af døgnet rundt.

Med et mekanisk kontakt ur kan du eks. stille den til at tænde og slukke 15 minutter hver time eller du kan stille det til at tænde en halv time inden i normalt går i bad, her vil det dog være tilrådeligt at den også tænder et par gange i løbet af døgnet så temperaturen ikke bliver alt for lav i rummet.

 

V.h.  Håndværkeren

Skrevet af Juncher den 10-02-2009 15:41
Hej.

Tak for dit svar. Ved godt de begge kører på strøm, og at elvarme er dyrt :-) Men det er umiddelbart det eneste alternativ til et lille badeværelse på 4 kvm. Så det er et spørgsmål om temperament, om man vælger det ene eller det andet? Elradiatoren er lidt mindre i tykkelsen, så den fylder selvfølgelig ikke så meget på væggen.

Hilsen Henriette
Hej igen Henriette.
Du kan sagtens få en olie radiator der ikke fylder mere end en almindelig radiator, ja rent faktisk er den tyndere.

Hej Håndværkeren.

Uhadada, det er der sikkert lige så mange meninger om som der er gråspurve.


Ja, det tænkte jeg nok :-) Du skal have tak for dit svar. Det med kontakt uret lyder som en god idé. Det vil jeg lige undersøge lidt nærmere.

Hilsen Henriette

 

Annonce
Skrevet af Karste Jepsen den 10-02-2009 15:32
De kører begge på strøm, så energimæssigt er der ingen forskel. En "ren" elradiator er lidt hurtigere. I olieradiatoren opvarmes olie langsommere, og holder varmen længere tid. Olieradiatoren kommer nok ikke til at lufte af brændt støv. Husk elvarme er dyrk!

Det er ikke min erfaring!.. oliefyldte radiatorer er i min erfaring en del billigere i drift, og varmen føles behageligere.. måske er det psykisk, men sådan føler vi.

Men det er bare min personlige erfaring.. andre kan sikkert ha oplevet andet.

 

_______________

Henrik

Hej Jern Henrik.

Min erfaring med de olie fyldte er ret god, jeg har to 450 w. olie radiatorer i et uisoleret lofts rum (mit Skrædderi) på 18 m2. det tager 3 timer at varme det op fra iskold til ca. 18 grader.

Tak for jeres input. Vi har købt en almindelig elradiator fra Zibro på 650W med timer. Den skal varme 4 kvm op. Vi har indstillet den til 15 grader, og det er rigtig fint.

Hilsen Henriette

 

15 grader i badeværelset, så skal det gå stærkt 
haha.. ja 15 grader.. så går det stærkt.. men seføli også en efektiv måde at spare energi på

 

_______________

Henrik

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis