Gulvvarme virker ikke mere

Efter nylig installation af jordvarme i et hus med gulvvarme i badeværelset og radiatorer i badeværelset, kan vi ikke få vores gulvvarme til at virke igen.

Hvis radiatorerne er åbne kommer der ikke varmt vand ud til gulvvarmen. Hvis vi lukker radiatorerne kommer der fint med vand til gulvvarmen.

Der er luftet ud.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?


Med venlig hilsen

Claus Holm
Efter nylig installation af jordvarme i et hus med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fuldstændigt samme problem med min gulvvarme efter at jeg har skiftet fra oliefyr til vand/vand varmepumpe. Jeg skal også skrue meget ned for mine radiatorer for at "tvinge" vandet igennem gulvet. Så jeg hælder til at der måske skal en ekstra cirkulationspumpe på fremløbet til gulvet for at få noget mere flow. Men jeg følger spændt med i tråden:-)
Skrevet af golf1985 den 13-02-2009 15:29
efter hvad at jeg kan se så er der ikke lavet omløb med mindre at det sidder lægere nede i skabet. for de to rør man ser er fremløbet der kommer op ad gulvet(jernrøret) for at gå igennem termostaten og videre ned i gulvet igen (kobberrøret)
Hmm kom til og tænke hvad sker der hvis du lukker helt for radiatoren kommer der så varme i gulvet ??eller bliver det ved med at være kold og har du prøvet at give termostaten et lille slag på siden med en hammer og evt prøvet at rykke lidt i stiften der sidder på termostaten for at se om det er termostaten der har sat sig fast.
hvor høj en retur temptur kører du med på anlæget ??
Har du nogen mulighed for at kunne komme til returen og mærke på hvor varm den bliver ??
hvordan har du udluftet gulvvarmen ??for på billedet kan jeg ikke se nogen luftskrue

Der sidder en lille kasse nedenunder skabet og den har jeg lige åbnet. Det må så være returen der ligger nede i gulvet her. Billede er vedhæftet. Faktisk virker den varmere end fremløbet...

Der sidder en luftskrue på toppen af det jernrør der går til fremløbet. Det er en sådan skrue hvor man skal bruge en lille nøgle.

Hvis jeg skruer ned for radiatorerne kommer der varme til gulvet. Derfor mener jeg flowet til gulvet skal øges på én eller anden måde, da jeg jo ikke kan have lukkede radiatorer.

Returløbet, ved den udendørtemp. vi har nu, er ca. 37-41 grader hvilket jo nok er noget lavere end da jeg kørte med olie.

Med venlig hilsen

Claus Holm
hvis at dit retur rør er varmer end fremløbes røret så sidder termostaten på retur og vender forkert i følge pilen på termostaten (men om det har nogen betydnig ved jeg ikke)for det er sådan set okay at have termostaten til at sidde på retur.
hvis du er sikker på at pinden på termostaten ikke sidder fast og der er udluftet ordenligt kan jeg kun se en løsning på problemet og det er en ekstra pumpe på gulvvarme kredsen så der bliver et større flow igennem. Det er desværre et problem vi sommetider ser når at man skifter fra feks olie til jordvarme/luft vand anlæg hvor at temparaturen er noget laver end ved oliefyret anlæg. problemmet er at når man sænker temparaturen skal der mere vand igennem gulvvarmen for at få den samme varme som ved olie og det er så det man gør når at man skruer ned for radiatoren altså sænker flowet i radiatoren og øger det i gulvvarmmekredsen.
Men du kan lige prøve at se hvad at din pumpe er stillet på. den sidder inde ved kompressoren i bunden til venstre for kompressoren. der skal være en rød knap der på som har 3 indstillinger 1-2-3 den skal stå på 3

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af Claus Holm den 10-02-2009 11:16
Efter nylig installation af jordvarme i et hus med gulvvarme i badeværelset og radiatorer i badeværelset, kan vi ikke få vores gulvvarme til at virke igen.

Hvis radiatorerne er åbne kommer der ikke varmt vand ud til gulvvarmen. Hvis vi lukker radiatorerne kommer der fint med vand til gulvvarmen.

Der er luftet ud.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?

Den termostat du viser på billedet, er en returtermostat. For at vandets retning (flowet) er korrekt igennem den , skal vandet, der kommer fra gulvet, gå ind i den "møtrik" du kan se (det er den part der er vandret på billedet).

Men har du tænkt på, at du nu sansynligvis kører med en væsentlig lavere fremløbstemperatur? Dit oliefyr kørte jo nok omkring 55-65°, og gulvet var dejligt varmt. Nu ligger din fremløbstemperatur måske omkring 30°, og så vil gulvet ikke føles nært så varmt. Hvis du lukker for alle ander varmekilder på badeværelset, og kun kører med gulvvarmen i en uges tid, bliver der så koldt?

Tænk på, at de gulvvarmesystemer, der kører med separat pumpe, oftest kun kører med en temperatur på 25-35°. Og med din nye varmepumpe er du kommet ned på en tilsvarende temperatur. Så det kan sagtens tænkes at dit gulv kører med, men det føles bare ikke så varmt.

En anden ting er, at da vandet kun er omkring 30° er der ikke så meget energi i det. Derfor skal der mere vand til, for at bære den nødvendige mængde energi ind i gulvet (højere flow) end da vandet var 60°. Dette flow bliver begrænset af det lille hul der er i returtermostaten. Så måske var det en løsning helt at fjerne termostaten - men så mister du muligheden for at styre gulvet. Såfremt du vælger at gøre dette, kan du kun styre gulvet ved at regulere fremløbstemperaturen til hele anlægget, hvilket ikke er nogen optimal løsning.


" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Jeg har lige været fraværende fra tråden grundet ferie.

Også tak til JpS for input.

Det er korrekt at vi nu kører med en væsentlig lavere fremløbstemperatur og det er øjensynligt ikke nok til vores gulvvarme-system som er lavet i tynde kobberrør. Vi er derfor nødt til at prøve at øge flowet i gulvvarmen.

Jeg har talt med vores leverandør og de foreslår at montere en lille cirkulationpumpe som skal suge fra returen. De taler om en pumpe på 8 watt og det vil derfor ikke give den helt store ekstraudgift på elforbruget.

Er der nogen som kan bakke denne løsning op, eller lyder det ikke til at være løsningen.

Med venlig hilsen

Claus Holm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis