Tørretid ved understøbning

Jeg er påbegyndt understøbning af sokkel under ydermur og indermur i et kælderrum ifm isolering og støbning af nyt gulv.

Der skal tilføjes en 25-30cm, hvor jeg først støber op til 5cm under det eksisterende fundament med en ’tør’ 1:3:4 blanding. Hvor lang tid bør det tørre før jeg udfylder de sidste 5cm?

De sidste 5cm fylder jeg med en 1:4 blanding der blot er ’sand-våd’, og ligger en murpap ind for at reducere opstigende sokkelfugt. Igen, hvor lang tid bør det tørre før jeg kan grave næste bid på max 1m?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger portland basis cementen så har du den hurtigste styrkeudvikling
7 dage vil jeg sige...
Beton har en stigende styrkeudvikling, og den anses for at nå sin styrkeklaase efter 28 modenhedsdøgn.

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "tør". Du får en væsentlig svagere beton, hvis du ikke har nok vand i!!!
Du vil fint kunne støbe videre dagen efter, skulle jeg mene, hvis du gør det på normal vis, for der har du ikke noget at bruge styrken til - mht. de ekspanderende ved jeg ikke.

Du kan se styrkeudviklingsforløb på portland.dk.


Mvh.

Jan R.
Jan R. skriver:
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "tør". Du får en væsentlig svagere beton, hvis du ikke har nok vand i!!!

Det er ikke hele sandheden, en våd beton bliver væsentlig svagere end en "tør" beton.

En god beton har max. V/C forhold på 0,5, altså ½ l vand til et kg cement, man friste let til at hælde mere vand i da det så bliver lettere at fordele betonen, og det ser ud som om man kan undgå vibrering.

Jeg har som servicetekniker på betonblandeanlæg været ude for at en flisefabrik ikke kunne producere fordi der var rim i sandet, det gav mere vand end det de skulle bruge.
Hilsen Aksel

Med 'tør' mener jeg at den ikke flyder. Den er nærmest fast - ideelt til børnene at forme sandslot!

Jeg har talt med en der har været igennem sammen operation, også kun en tilføjelse af 30cm, og han vendtede kun een dag mellem grundstøbning og opfyldning af de sidste 5cm.
Det er måske lidt hurtigt, men jeg tror jeg tør gå videre efter to dage.


 

Annonce
En god tommelfingerregel er at betonen skal være så tør at den ikke flyder sammen hvis man laver et hul med skovlen. Du kan roligt fortsætte to dage efter, beton har ca. halv styrke efter 3 dage. Hilsen Aksel

@akselj

Jep - er jeg godt klar over. Netop derfor jeg henviser til Portland - for omvendt er en jordfugtet beton heller ikke sagen til en kældervæg

Er selv tilbøjelig til at bruge for meget vand, så har gjort det til en god vane at have en god "måleskål" ved hånden.


Mvh.

Jan R.
Hvis du alligevel kun tager lad os sige 1-2 meter ad gangen, og du ikke tager dem FORTLØBENDE, dvs, at du tager dem hhv, i nordlig side af huset, dagen efter sydlig, så vestlig ect. Så vil du underalle omstændigheder have så tør beton at den sagtens kan nøjes med en dag til at tørre før du smider ekspansionsbetonen på. Omvendt, hvis du derimod tager 2 meter om mandagen, og så tager de næste to meter ved siden af om tirsdagen, SÅ vil jeg mene at der er tale om en opskrift på problemer. Så ville jeg nok vente min. to helst tre dage efter jeg lagde ekspansionsbetonen før jeg ville turde tage stykket ved siden af.
Så spørgsmålet er vel mest om du har travlt eller ej. For du kan sagtens tage to forskellige steder i kælderen to dage i træk, men arbejder du alligevel kun i weekenden, så kan du jo lægge beton den ene weekend, så ekspansionsbeton næste weekend plus betonen for næste stykke. Det kan jo så godt tage et års for et hus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis