Tapet udenpå filt?

Jeg søger et godt råd vedrørende hvad man kan og ikke kan gøre ved vægge, hvor der er filt på. Vi er ved at istandsætte det kommende børneværelse i vores lejlighed og skal i den forbindelse have filt på væggene, sat op efter alle kunstens regler (vi kender efterhånden proceduren lidt for godt ). Nu har jeg fået den fikse idé, at der i et indhak i værelset skal tapetseres med et eller andet flot tapet for at give lidt liv. Og min kæreste blev vist lidt grøn i hovedet ved tanken om, at det nyopsatte filt skulle udsættes for mit dekorationsprojekt; han er bange for, at det vil være umuligt at fjerne tapetet igen uden at beskadige filten.

Derfor er mit spørgsmål ganske enkelt: hvis man sætter tapet udenpå filt, kan man så fjerne det igen uden at beskadige filten? Og i så fald hvordan?

Håber der er nogen, der kan besvare spørgsmålet; svar der falder ud til min fordel vil selvfølgelig blive modtaget ekstra positivt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt, at du ikke er min kvinde!! Du må have spist søm, uden at have bidt hovederne af!!
Det vanvid ville du ikke komme igennem med her på matriklen. Du kan næppe fjerne det tapetbras igen uden alt ødelægges, med helt vilde reparationer til følge.
Kan du ikke bøjes med at male i en eller anden åndssvag farve, hvis helhedsindtrykket absolut skal ødelægges? Sorry!

Kan sgu godt forstå at manden fortvivles.

Med venlig hilsen
ktm

 

Av, den var værre... Men hvis det er fakta, så bøjer jeg mig for overmagten selvfølgelig for overmagten - så sjovt er det heller ikke at sætte filt op, at jeg vil øve vold mod den med det samme.
Tak for svaret - også selvom det ikke var i min favør ;-)
Hvis du gerne vil have lidt kulør, så er der et smart lille trick jeg har lært (som er blevet billigere med tiden):

Køb/lån/lej en overhead projektor. Find det mønster eller billede du vil have på området. Print det ud på transparanter og vis det i projektoren på området. Mal herefter området (først kanter, og så laver man en "paint-by-numbers").

Vil du bruge tapet, så gør det på en HEL flade. Så kan man nemlig let sætte ny filt op efter fjerning af tapeten. Dvs. ikke på halvdelen af væggen eller lign. HELE væggen eller ingenting. Dvs. har du en alkove, så kan du sagtens tapetsere den og så sætte filt op igen senere uden at det går ud over den øvrige filt. Når det så er sagt, så er et par lag maling jo en god garant for at du slet ikke kan SE som der er brugt tapet eller filt nendenunder, så man kan ofte bare male over tapeten når man er træt af farverne.
Tak for tipsene! Jeg tror, at mine maletalenter er utilstrækkelige til at lave tricket med overheadprojektoren, men det lyder ellers smart.
Der er tale om et indhak i væggen, der er afgrænset fra resten af væggen til alle sider, så måske kunne tapetet alligevel lade sig gøre... Overvejer det lidt, filten er ikke engang oppe endnu - og hører stadig gerne om flere erfaringer!
Jeg ville lade være med at sætte filt på den væg og så bare smide det tapet op i stedet for:)

Hvis I vælger at sætte filt op først, og tapet derefter så kan man MÅSKE godt få det af med lidt god vilje, uden at beskadige filten for meget. Du kan, hvis den tid kommer det op, bløde det godt igennem med varmt vand og bruge en 15 cm spartel og skrabe det forsigtigt af. Men ville nok bare vælge kun sætte tapet op:)

Tapet kan være en god måde at skabe noget andet på, end bare male på en kedelig hvid filt væg.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også