ABS defekt

Hejsa

Jeg var til priodisk syn med min polo fra 97. Den dumpede på defekt ABS system. Kontrollampen har ikke lyst, men den kan jo være defekt eller pillet ud. Fejlen var at bilen skrider ud på højre baghjul. Hvad kan årsagen være?

Jeg har selv overvejet om det kan være fordi at sensoren måske er defekt og så kobler den abs systemet fra.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er meget tæt på, det er sjælnet at en ABS: ryger, det kan ske, men sjælnet.

Alle hjul har en ABS: føler og det er nok din føler der er røget, eller en ledning på føler er knækket.
Ja, jeg håber da også selv at det er følerne. :-) Hvordan kan jeg tjekke om min kontrollampe er i stykker? Hvis en af følerne er defekt så skulle den jo lyse.. Men jeg undersøger lige følerne/ledningerne.
Tak for den hurtige tilbagemelding.

hovsa...Hvis en af følerne er defekte kobler den så abs-systemet fra?
om hvorvidt ABS: systemet kobler fra, tror jeg ikke, andet end at en blokering på hjulet, hvor føler ikke virker, kan ske, når du sætter tændning på, lyser din ABS: lampe og denne slukker når du starter bilen, hvis der ikke er lys i din ABS: lampe ved tændning, virker lampen ikke.

prøv at se det link her

her står beskrevet hvordan du måler dine hjulfølere igennem
nu står der ikke noget om polo i linket men du bruger bare det der står om golf3 for det er stort set det samme

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=109

jeg tror du har to problemer
1 selve abs problemet
2 at din abs kontrollampe ikke virker
for den skal lyse i to sekunder når du sætter tændningen til

Hej igen.
Yep-min kontrollampe er defekt. Denne er skiftet og lyser. Jeg har prøvet at måle følerne igennem og fik et lidt forvirrende resultat. Jeg opdagede yderligere at jeg har et defekt hjulleje på venstre forhjul. Her er data: Forhjul: højre-26000 Ohm venstre 120000 Ohm. Baghjul: højre-1030 ohm venstre 34000ohm

Umiddelbart er der kun 1 føler der ligger imellem 1000-1200 ohm. Jeg synes bare det lyder vildt at der skulle være 3 defekte følere. Jeg lagde også mærke til at forhjul og baghjul på venstre side blokerer, men jeg kunne ikke se hjulene på højre side. Jeg har så en kollega der mener at hans søns Polo blokerede ABS'en da han havde 1 defekt føler...
Jeg har også prøvet at træde bremsepedalen sindsygt hårdt i bund og der var intet tilbageslag. Er der ikke en måde man kan aktivere ABS-pumpen for at se om den kan arbejde?

Ihvertilfald skulle der så være 3 defekte følere.
Giv gerne tilbagemelding.

MVH
Annonce

jeg tror du ha fået pillet lidt ved dit måle apperat og derfor kommer op på de der vilde tal

højre forhjul skriver du 26000 jeg tror mer på at den rigtige værdi er 2600 ohm og der er meget normalt for en defekt føler

venstre forhjul er nok det samme

12000 ohm skal nok være 1200 ohm = ok

højre baghjul 1030ohm = ok

venstre baghjul er også defekt

du skal også ha skiftet det defekte hjulleje da slør i lejet kan resultere i at afstanden imellem føleren og kransen på navet bliver for stort

du kan ikke konkludere om følerne er defekte eller ej ved at se om hjulene blokerer
er der fejl på bare en føler er hele abs systemet sat ud af funktion

NYT NYT

Jeg har lige opdaget at samtidig med at abs kontrollampen lyser så lyser det også i instrumentbrættet - en rød cirkel med en streg imellem - normalt aktiveres denne når håndbremsen bliver aktiveret. Men når så jeg trækker håndbremsen slukker abs kontrollampen og den røde cirkel med streg imellem lyser kraftigt. Når jeg så slækker håndbremsen lyser abs kontrollampen igen og den røde cirkel med streg lyser almindeligt...

Nogle ideer til hvad det kan betyder?
hehe..jeg er elektriker og mit måleapperat justerer selv om det er ohm, kOhm, mOhm osv osv. Den er helt sikker. Den svingede i værdi men den var deroppe af. Det var kun det ene hjul der var stabilt.
Men er det normalt at der kan ryge 2-3 følere? Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor lang tid kontrollampen har været defekt, men det er jo kun 2 år siden den blev synet..

Du kan evt. i fejlsøgningnes hellige navn "erstatte" en eller alle føler med en ohmsk modstand på 1 Kohm.

ABS følene vil tro at der er en "normal" føler uden fejl - dog vil den  naturligvis ikke kunne se om hjulene køre.
Det vil sige at i det øjeblik du sætter tænding på tror ABS bloken at dine hjul holder stille og alle følere er ok = lampen skulle slukke

Når du har konstateret at dette lille trick virker efter hensigeten er det blot at koble dine følere på en ad gangen og du kan så se om/hvornår lampen igen lyser op når du sætter tænding på - derved kan du præsist vurdere hvilke følere som er deffekte og hvilke som ikke er.

Jeg er dog ikke helt sikker på om det er muligt at lave ovenstående idet det også er muligt at designe kontrol kredsløbet som en svingnings kredsløb med følerens induktive spole - hvilket ikke har noget med ohm at gøre, men dens induktive værdi (måles i mH)...ohm værdien fortæller kun at der er gennemløb og ikke om dette sker igennem en korrekt spole eller andet...

men det er da et forsøg værd

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis