El - installationer

Hej

Jeg står for at skulle renovere el-installationerne i min båd og har et
par spørgsmål i den forbindelse.
Først - jeg aner ikke meget om strøm, men det er en sejlbåd og har ikke
noget specielt avanceret elsystem ombord.
Der er 2 akkumulatorer og en dårlig lader. Disse skal føde tre lamper (der
sjældent benyttes), lanterner, log/ekkolod og en navigator.

Ledningsnettet ser fint og veldimmensioneret ud (siger en kender) så jeg
har tænkt mig at skifte akkumulatorerne og laderen og så er jeg nød til at
skifte sikrings/afdryder relæet ud da det er tæret op.

Mit spørgsmål er så - hvor køber man den slags (relæet) auto-tilbehør
??........ eller ?? og hvad koster den slags ?? Og er der nogen der har
gode råd ellers.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Jens
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enhver velassorteret bådudstyrsforretning har el-tilbehør. Prøv f.eks. http://www.baadservice.dk.
Ellers - som du selv skriver - prøv en autoforhandler.
Men gennemgående skal du altid være forsigtig med dimensioneringen. Du
kan ikke sammenligne ledningner hjemme fra stuen med dem i båden. Det
skyldes, at spændingen i båden jo er på blot 12V og derhjemme er den
230V. En 20W pære i båden vil således trække mere strøm end en 20W pære
derhjemme og det stiller krav til ledningstykkelsen. Det er jo sådan, at
når spændingen er næsten 20 gange mindre, så er strømstyrken tilsvarende
20 gange større for den samme effekt.
Så vidt jeg husker, kan man trække 16A i et 1.5mm2 kabel, 32A kræver
2.5mm2 medens 63A helst skal trækkes i 16mm2.
Men i alle tilfælde, tjek dimensionern, inden du laver noget om. Laver
du fejl, er der stor fare for brand og ulykker.

--
Simon Pape

Nørre Allé 75, vær. 344 Mail: [email protected]
2100 København Ø. Tlf.: 8232 0344
ICQ : 33084482 Mob.: 2672 0344
Hej Simon

Tak for dit svar, jeg prøver at kigge på linket.
>
>
>Men gennemgående skal du altid være forsigtig med dimensioneringen.
Ja det var også det jeg havde hørt og fik derfor en til at kigge på det da
jeg købte båden sidste år (det var før relæet stod af) og han sagde god
for dimensioneringen.
>

Mvh

Jens Juul
Firmaet Kjøller i København handler med alle slags el-artikler til
både, heriblandt moderne skillerelæer (Septor) og opladere (Tystor).
Kjøller har også et par udmærkede gratis brochurer: "230 V el i både og
biler" og "Strøm i båden", hvor der står netop det du leder efter.
Kjøller har telefonnummer 35 82 95 00, og de kan findes på http://www.kjoeller.com

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Hej.

Det lyder spændene jeg lavede for 2 år siden nyt ledningssystem i min
daværende båd og da jeg heller ikke havde/har forstand på sådanne noget
søgte jeg oplysninger mange steder bla. i køllers små A4 sider, de er meget
gode bla. til lednings m3 og opbygning af systemet.

Deres tyster lader er åbenbart gammeldags, selfølgelig ikke hvis du spørger
dem.

jeg valgte at købe en DACON swits mode lader på 15 amp. hos lynetten
bådservise. da sådanne lader batterierne helt op selvom der kun er 180 v til
rådighed, og så kan den lade 3 uafhængie batterikredse op samtidig.
Umidelbart fungere det perfekt ( det er svært med strøm, du kan ikke se om
det er supert eller bare virker rimeligt godt )

Jeg syntes at det var svært at købe et odentligt elpanel uden at det koster
en bondegård, jeg måtte lave et selv.

så lige et sikrings/afdryder relæet hvad er det sådanne havde jeg ikke.

og så lige hvis der er nogen der har nogle arfaringer/viden om elsystemer
kunne det være rart at få lidt fiduser for jeg skal på den igen med min nye
båd.

MVH.

Palle Klintrup

Hej!
Min lokale lokale bådeelektrikker har et par regler, som han altid nævner.
Dem får du efter hukommelsen:
1. Batteri i egen kasse med udluftning (har set en båd blæse toppen af pga.
knaldgas)
2. Kun vhf og lænsepumpe før sikringstavlen - opdel herefter i kredse a'
over 10 A-sikringer.
3. Rød pol langs den ene side, sort pol langs den anden side,
4. intet mindre end 4kvadrat ledning i lystbåde under 10m (alt andet giver
overflødigt spændingstab), bortset fra fødestik på under en meter,
5. samlinger ved lodning, dækket af krympeplast.
6. tystorlader (impuls-lader)
7. ikke startbatterier til forbrug - ikke forbrugsbatterier til start
8. jævnlig kontrolmåling af syrestand - resultater i en logbog
9. jævnlig kontrolmåling af ladespænding fra motor - evt.
tystorladeregulator, hvis strækningen er forlang.
10. ordentlige dimention på forbindelse fra lader til batteri - "mindst det
dobbelte".

--
Venlig hilsen
Svenn.
Husk at fortælle ungerne om sejlsportens glæder..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis