Omfang af vådzone

Hej

Badet er 7kvm, skal renovere og huset er 50 år gammel.  har læst forskellige meninger om vådzonen...

- Er området bag, ovenpå og siden af håndvasken vådzone? Nogle siger ja og andre nej
- Skal have en brusevæg af glas med forhæng - Hvor højt op går vådzonen? Hvor meget ud af ved bruseforhænget skal vådzonen gå? Hvis brusevæggen er 80 dyb; nogle mener +50.... andre 0 (0 gælder vel kun for helt lukkede brusekabiner? vi skal have en side med glas og den anden af forhæng og de to resterende af fliser


kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej Badet er 7kvm, skal renovere og huset er 50... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lovkrav er at badeværelset skal være tæt og kunne modstå de belastninger som det udsættes for.
Citat afsnit 4.6 BR S-98:
Stk. 1. Baderum, wc-rum med gulvafløb og andre vådrum skal opfylde følgende krav:

Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.
Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte.
I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbelastede del af rummet have fald mod afløbet.
I den vandbelastede del af rummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.
Vægge- og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.
Stk. 2. Til vandtætning af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal flisesystemer og fugefri belægningssystemer, som påføres i flydende form, udføres i overensstemmelse med vilkårene i Boligministeriets godkendelse af de enkelte fabrikater.

Det er så op til dig at bevise at lovkrav er overholdt....det nemeste er at følge SBI anvisninger, som hvis de følges anses at overholde lovkrav.
På Statens byggeforsknings institut kan de læse om hvordan du overholder SBI 200, bl.a.
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/figur-1
som viser hvad som regnes for vådrum - som jeg læsser dette, så er en håndvask ikke nødvendigvis lig en vådzone (i store badeværelser over 3.25m2 o g med større brede end 1.3m) - det er kun bruse området som udgør vådzonen - denne udbreder sig 50 cm længere væk end forhæng/afskærmning i hele væggens højde.
(bemærk at et toilet rum uden bad, som også har håndvask jo ikke er vådzone)

ifølge dette skema
http://www.sbi.dk/download/pdf/anv200_tabel_4.pdf
kan man ved "lav belastning" (småhuse) udemræket "nøjes" med en vandafvisende malebehandling når den bagvedliggende væg er af beton/tegl - sågar helt til gulv - dette tolker jeg som om at der ikke er noget i vejen for at bruge malet glasfilt - blot den er vandafvisende.

når dette er sagt, ville jeg selv stadig benytte en membran løsning + fliser - og jeg ville gøre det også omkring vasken - det koster kun få hundrede kroner ekstra - lov krav er det dog ikke.
I brusekabinen har jeg også brugt fliser, men bag ved spabadet (der jo også er defineret som vådzone i anvisningerne) har jeg lagt en gummimembran og så lagt glasfilt ovenpå og malet det. Det var der ingen problemer i og det er derfor jeg ikke helt forstår problemet med at bruge glasfilt i vådzone - blot det ikke er den der udgør den vandtætte membran.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også