Klinge til buskryder

Jeg har en MTD 790 buskryder som køre godt.

Jeg har lidt problemer med at finde det rigtige hovede til den som virker optimal til mig.

Jeg har meget hyben og brombær jeg skal igemmen , jeg syntes snoren hele tiden springer og at den 4 kløver der følger med er for rå.

Motor MTD
Motortype 2-takt 31 ccm
KW/HK 0.7 / 1.0
Længde 180 cm
Vægt 7.5 kg
Tankkapacitet 0.44 liter

Jeg har en MTD 790 buskryder som køre godt. Jeg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ok....finders der ikke en refaktometer som man fx måler olie i kølevand til metalfabrikker ??

En af mine kolegaer siger hvis det er noget godt 2 takt olie er 2% ok til det hele ?
Jeg er meget sikker på at der ikke findes et refraktometer til det.

Din kolega har helt ret 2% er fint til det det hele. Brug færdigblandet 2-takts benzin, det er bedre for både dig og din maskine og så er det lagerfast. Det giver udstødningsgasser der ikke er nær så belastende at indånde.

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

VIl det sige Niels at du er sikker på 2% dur til det hele ???
Hvórfor skriver de 4 % på noget ??
Er det ok bare med noget olie fra Thansen ??
Din MTD maskine er fra USA og de befinder sig stadig i fortiden på visse områder. Ja jeg er sikker på de 2%.

Ja THansen olien er fin. Men mit råd er stadig færdigblandet benzin. Det er både bedre for din maskine og dig. Den færdigblandede benzin er desuden tilsat farve så du ikke er i tvivl om hvorvidt den er blandet eller ej. Du er sikker på kvaliteten af olien af benzinen og blandingsforholdet. Den ENESTE ulempe er prisen - men helt ærligt hvor mange liter 2-takts benzin bruger om året?

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

HEj..

Niels jeg syntes det er dyrt at betale 30 kr pr liter , jeg kan bruge 5 liter på en god dag.
Jeg mener ikke det er så vigtig for os amatør der måske bruger saven 20 timer om året.

Ang de 2 % olie vil du også mene min sav fra P. Lindberg kan nøjes med det, ???

http://www.p-lindberg.dk/?ArticleID=59821

Allround motorsav, der er CE- og GS-godkendt. Leveres med sværd og kæde.

Specifikationer:
2,4 HK.
Kæde: Oregon, type 21 BP.
Sværdlængde: 16" (40 cm).
Benzintank: 0,55 liter.
Blandingsforhold, benzin / olie: 4%.
Smøreolietank: 0,26 liter (vi anbefaler motorsavsolie fra Statoil).
P. Lindberg fører et stort reservedelsprogram til saven, bl.a. tændrør, oliepumpe, kædestrammersæt m.m.


Annonce
Ja jeg vil helt klart mene at den sav fra P. Lindberg kan nøjes med 2%, faktisk mener jeg at den vil sode mindre og dermed køre bedre på 2% end 4%

Og jeg mener at 30 kr er giver godt ud selv for en amatør. Det er dyrt ja - men til gengæld undgår du hovedpine og kan arbejde i længere tid uden at du er nødt til at have en pause bare for at kunne trække vejret.

Jeg rejser til USA en gang om året for at deltage i verdens største mtorsavsskulptør træf. Jeg er ved at kaste op de første to dage hver gang på grund af udstødningsgas fra deres L....Benzin.
Jeg mener ikke at jeg har et valg - selvfølgelig synes jeg at det ville være fedt hvis der ikke var en prisforskel, men den benzin der sælges fra tankstationer er så giftig at indånde (specielt fra en 2-takts motor) at der ikke er et valg (efter min mening). Jeg bruger selv ca. 200l af stadset hvert år, hvor meget bruger du?

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Ja, miljøbenzinen er nærmest lugtfri og det er jo en fordel hvis man ikke kan lide lugten af to-takts røg, personligt elsker jeg duften af en varm motorsav, blandet
med duften af skov og nysavet træ..
Nu saver jeg med stihl og ifølge instruktionsbogen siger de, 2 % olie hvis man bruger stihl`s egen olie og 4 % hvis man bruger et andet fabrikat.
Jeg bruger 4 % Texaco 2-taktsolie, den er rigtig god og soder ikke, min ældste sav er næsten 20 år og stadig på toppen.

Med hensyn til miljøet forurener miljøbenzin næsten ligeså meget som almindelig benzin, ifølge teknologisk institut.
Desuden har jeg hørt nogle rygter om at det skulle være mistænkt for at have nogle sundhedsskadelige forbindelser, men jeg har ikke kunnet goggle
mig frem til noget.

Jeg ved ikke med andre mærker, men stihl laver også nogle modeller med katalysator, det tror jeg mere på end det der miljøbenzin.

Hilsen ame
Hej ame

Ja og Husqvarna skriver 2% med deres olie og 4% med andre olier (stihlolie) og Jonsered skriver 2% med deres olie og 4% med andre olier (stihlolie og husqvarnaolie) så hvad mon konklusionen er??????

Jeg vil meget gerne se den rapport fra teknologisk institut, har du evt. et link til den?

Der er mere end 200 forskellige kemiske forbindelser i tankstationsbenzin og under 20 i Aspenbenzin, blandt andet er alt Benzen og næsten alle aromatiske forbindelser fjernet, ligesom der slet ikke er crackede elementer i. Benzen ophobes i kroppen og giver leukemi og det er fjernet fra Aspenbenzin!!

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hej SaveNiels

På ingeniøren og så søger du bare på miljøbenzin.

Ja, jeg var næsten klar over at andre mærker har den samme ide´med at sige 2%af deres egen olie eller 4% af en anden olie og jeg er heller ikke i tvivl om at hvis jeg skulle pine den sidste effekt ud af mine save så hed det 2% olie og en lidt strammere justering af hovedskruen !!!

Men nu lever jeg ikke af at save med motorsav, så det er fint med mig med en lidt lavere ydelse, men til gengæld en meget lang levetid.

Jeg kender utallige eksempler på folk der har brændt deres sav af, lige ærgerligt hver gang synes jeg, at se et godt stykke værktøj ødelagt på grund af uvidenhed.

Bare se hos forhandlerne når de kører de der tilbud med at man kan få x antal kr. for sin gamle sav ved køb af en ny.
Der står mange fine "bytte" save imellem og blandt andet med smadrede motorer.

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke at folk ikke køber en maskine med katalysator istedet for at købe miljøbenzin i dyre domme.

Hilsen ame

det kunne vel ikke prøve at køre på rapolie eller "grill" olie.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis