Motor hakker

Hej igen!!
Jeg har jo stadig problemer med min gamle ford 1.8  16v fra 1997, men det bliver da bedre og bedre.

Mit problem er nu, at den ikke tager gassen når jeg træder hårdt til den især når jeg køre i et for højt gear. Kommer jeg fra første over i anden osv kan den godt tage gassen især hvis man ikke træder for hårdt på pedalen men følger lidt med. Indimellem kommer den også med et enkelt udfald!!

Er der nogle gode bud på dette!!!!
M.V.H
Alte

<p>&#160;</p>
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen det er da såre simpelt, din motor har ikke kræfterne til at du jogger klampen i bund i højt gear. Det er en ret unormal måde at kører bil på, vil du akselerere så ned i gear, på den anden måde overbelaster du bare motoren og hælder en masse af de dyre dråber lige ud i rendestenen.

Du har måske fundet dit kørekort i en pakke havregryn

Tja så nemt er det nu ikke fordi, der er altså noget galt! Den kommer jo også med en hak i ny og næ....det med at træde til den, handler om fx kommer kørende bag ved en bil tager gassen af for ikke at komme for tæt på. Træder jeg så på gassen igen evt med lidt mere pedal end før hakker den voldsomt. Det er altså ikke normalt. Jeg kan også se, at den har en lille lille smule udfald når den køre i tomgang ikke meget lidt har den. Jeg har lige været ved min mekaniker, han mente ikke han kunne gøre mere for han havde målt alt igennem. Derudover kunne han ikke komme ind i computeren for at se fejlkoder.
Jeg har en ide om at ford skal lave en test på den, men spørgsmåle er om det hjælper!!
M.v.h
Torben

<p>&#160;</p>

Det er dog det værste sludder jeg længe har hørt fra håndværkeren, samt en meget useriøst begrundelse.

Der er selvfølgelig noget galt med bilen når den ikke vil tage gassen på den måde som du beskriver.

En af de hyppige fejl er luftmængdemåleren som trænger til at blive renset eller i værste fald udskiftet ( ca 2000 kr ), det gøres nemt med lidt rensebenzin ell. kunne også være stepmotor som er slit ( den som regulerer tomgang )

Der er flere muligheder bla. gaspjældspotentiometer som kunne være  defekt, tændrørskabler som er defekte eller strømfordeleren. Mulighederne er mange, men fælles for dem alle er at det nødvendigvis ikke er noget som kan aflæses når bilen bliver testet hos ford.

Prøv dig lidt frem, da jeg er overbevist at fejlen ligger i ovenstående. Har selv haft nøjagtig samme problemer som du beskriver ( dog i en vectra 2.0 16v ) Den gik røv elendigt men vi kunne ingen fejl aflæse, og problemet viste sig at være en defekt luftmængdemåler samt tilstoppet benzinfilter.

Held og lykke !!

Jeg har jo lige fået skiftet flowmeter(er det den du kalder luftmængdemål) Jeg har jo lige sat en anden top på pga, den havde smidt toppakningen, men samtidig kunne jeg konstatere at den havde brændt gods væk mellem to indsugningsventiler på cylinder 3 og op under den ene ventilsæde. Derfor fik den en anden top på. Det der bekymmer mig, vil det ske igen...toppen har jo været for varm sansynligt fordi den ikke har fået bezin nok eller den rigtige blandingsforhold, det er grunden til at det er vigit for mig at få den til at køre rigtig elles kunne nok godt leve med hvordan den køre nu!!

stepmotoren jeg har jo lidt problemer med at den holder lidt på omdrejningerne fx når jeg skifter gear eller træder koblingen ned så holder den gassen lidt. Det er dog blevet bedre siden jeg har fået ny flowmeter på. Jeg har skiftet kabler og tændrør for symtomerne virker som om det er noget tændingproblem måske skulle jeg kigge lidt på spolen. Kan den godt have udfald engang imellem og havde svær ved at lever strøm nok når den får gassen....det lyder som to forskellige fejl. gør det ikke??

Jeg vil prøve, at undersøge nogle af de ting du nævner!!
M.v.h
Torben

<p>&#160;</p>
Jeg har skaffet mig et tilsvarende problem på nakken med min 2.0 Mondeo fra 1995. Det kom helt klart efter jeg så flittigt skiftede tændrør.
Jeg var doven og kontrollerede ikke gnistgabet, som skal være 1.0 mm, og motoren kunne slet ikke trække bare nogenlunde ordentligt, men satte helt vildt ud ved den mindste belastning. Ud med stifterne igen og justerede dem til 1,0 mm. Det hjalp en hel del, men ikke tilfredsstillende som før jeg begyndte med mit idioti. Så stillede jeg gnistgabet ned til 0,9 mm, som tog næsten det hele. Nu er det kun ved decideret sejtræk, at den sætter ud.

Ved nøjere eftersyn, viser det sig, at jeg har fået nogle rør med lidt forkert glødetal, ikke fordi jeg tror det har den helt store betydning, men jeg har så sent som her i formiddag været ude og købe endnu et sæt af disse dyre tændrør, af et andet mærke og med korrekt glødetal, håber jeg. Burde jo nok også skifte tændkablerne.

Hele denne smøre for at vise, at disse Zetec-motorer åbenbart er meget sensible mht tændrør.

Og hvad kan jeg så lære af dette? Hold nallerne fra noget der virker!!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror faktisk det har hjulpet, at lave gnistafstanden mindre på tændrørene. Det virker som om den er blevet mere kvik (Kan det passe) og den hakker ikke så meget når jeg lader den køre i lidt for høj gear. Men men den hakker lidt endnu (skal lige prøve at køre noget mere i morgen)......
Jeg kunne se (over fra spolen) cylinder 1 og 3 var helt lysegrå og 2 og 4 var mere "sodet" til......skulle de ikke se ens ud??

Ktm: hvilken tændrør har du købt, og har det hjulpet??

Måsk kunne jeg få uddybe hvad præsis gaspjældspotentiometer gør -er den med til at styre/blande benzin mængden på en givede tidspunkt set i forhold til hvor meget gas den skal have??




M.V.H
Torben

<p>&#160;</p>
Jeg har ikke sat de nye stifter i endnu, og der går også yderligere 14 dage, idet kvinden er taget på børnebørnspasning i små 2 uger, medbringende bilen! Så uden for opsigt, står den på afslapning!

Det er 770 NGK PTR5A-13, købt ved Mekonomen, men det er jo til en 2.0. Jeg ved ikke om det er det samme til 1,8.

Jo alle  tændrør skulle gerne være ens, men prøv nu at køre noget mere, som du selv er inde på.

Med venlig hilsen
ktm

 

I instruktionsbogen står der, at jeg skal køre på motorcraft avrf 22 pp med en gnistafstand på 1,3. Det er jo lidt af en anden afstand end din 0,9.
Torben

<p>&#160;</p>
Det var dog sært. I min bog stod der 1,0, men din motor hører vel også til 2. generation, så det kan være der ligger nogle forskelle der.
Men hvis den og min kører bedre med mindre gnistgab, kunne man fristes til at tro tændspole og kabler måske har set deres bedste tid.
Men som sagt er mit problem lidt på afstand!! :)
(Jeg vil så koncentrere mig om min gamle Land Rover i stedet for!)

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis