Peugeot 306 fra 1996 bruger MEGET olie.

Hej alle,

Min mor har en Peugeot 306 som bruger ca. 1 liter olie hver 10. dag, hvis det kan gøre det. Ud over det lugter den forfærdeligt når den holder stille, en blanding af kraftig udstødning, måske med lidt benzin i. Nogen der ved hvad der kan være galt med den? Det ser ud som om, at pakningen ved topdækslet(hvis det hedder det - der hvor ventilerne sidder) er utæt, den er i hvert fald fugtig i den ene side. Det virker underligt da den fik skiftet denne pakning for et halvt år siden.

Takker :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det er olietyvene der skal skiftes, spørg din mekaniker.
Den er formodentlig meget slidt i cylindre og stempler, således kompressionen slår ned i bundkarret. Prøv at tage oliepåfyldningsdækslet af medens motoren er driftsvarm og går tomgang og fornem om der kommer meget "luft" op der. Lyt også til motorens gang og fornem om den ændrer omdrejninger idet du tager låget af.
Det er det man kalder underkompression, altså kompressionen går under stemplerne og sætter tryk i bundkarret og motoren iøvrigt, hvor der ikke må være tryk. Dette tryk presser olien ud ved alle pakninger og pakdåer, hvilket forklarer oliesvineriet.
Når der er for stor tolerance mellem cylindre og stempler kan olien let komme op og bliver forbrændt, som du oplever med det store olieforbrug.
Miseren kan være opstået, hvis motoren har manglet meget vand og stemplerne har "revet", dvs der har været så meget varme på at der er sket en mindre nedsmeltning eller sammenbrænding.
Alt i alt en trist situation.
Det kan også skyldes at motoren har kørt 1 mulliard kilometer.
Overvej at finde en anden motor, hvis den har underkompression i kraftig grad.

Med venlig hilsen
ktm

 

Bilen har næsten kørt 200.000km, er det meget i sådan en bil?
Det vil jeg bestemt ikke mene.
Har du prøvet det med olipåfyldningsdækslet?
Solen skinner, så ud med dig og se efter!!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej. Det er en fin beskrivelse ktm har lavet!! Jeg har kørt i 405 (Ved ikke om den kan samlignes med 306) den brugte sørme også meget olie ( det gør sådan nogen fættere), men nok ikke så meget som din!! men jeg fik taget en test på kompressionen og det var fint. Dvs, at det nok hos mig havde været paraplyerne som var hårde, det kunne være det samme hos dig!! Pakningen til ventildækslet ville jeg bare skift for den er nok blevet hård, sådan var det hos mig!! Derudover havde min 405 problemer med kondens i den slange hvor man fylder olie på (løber uden på motoren), den har forbindelse til bundkaret, som jo har til opgave at tage overtrykket i bundkaret. problemet er så om vinteren fryser slangen til is pga. kondens ( kan klares ved at rense alle slangerne nogle gange her om vinteren.....Jeg pakede min ind i isolering om vinteren....altså slangen!! det hjalp også), derved kommer der overtryk i bundkaret og den har således tendens til at sætte olien ud ved det svageste led!!.....him
Ktm.. Kan han ikke teste bilen ved at køre i for høj gear og træde pedalen i bund, det må da givet en masse røg, hvis det har noget med cylinderne at gøre.......bare en tanke!!
M.V.H
Alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Nu nævner spørgeren i indgangsbønnen ikke noget specifikt kmtal på de angivne 10 dage, hvilket gør sagen en smule diffus, men er det 2-300 km om dagen er det vel ikke så slemt.
Peugeot har ry for fine motorer men lige hvor længe de kan køre uden olieforbrug af betydning ved jeg ikke. Det har også meget med kørestilen at gøre.
Uanset hvordan overtrykket opstår, er det helt rigtigt som du, Alte, beskriver, så kommer det ud i det svageste led, ligesom kølevand ved en defekt toppakning komme vandet ud det svageste sted.
Derfor er det en dårlig ide at lappe på symptomerne, frem for at kurere sygdommen.
Den med frossen kondens havde jeg ikke hørt før, men lyder da meget rigtig og naturlig.
Jeg tror egentlig ikke man vil få nogen særlig røgudvikling i udstødningen ved at lade motoren sejtrække, hvis den ikke tændingsbanker ved samme lejlighed. Men kunne du se ned i oliepåfyldningen, ville der utvivlsomt komme sager op der.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hold da ferie - man skal da nærmest være professor :) Jeg checker lige de nævnte ting så vender jeg tilbage.

Takker indtil videre :)
I min 405 sad der en lille ståluldsfilter i propen til oliepåfyldningen, den havde forbindelse til luftfilteret. Når så der var frost sad der is i stålfilteret og motoren havde svært ved at komme af med ovendeskyende luft samt at i slangen ned til bundkaret blevet til sidst fyldt op med kondens/olieslam. Jeg fandt så på at isolere hele oliepåfyldningen det hjalp på slammet i slangen og iset i oliepropen.
Torben

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis