Nyt badeværelse i andelslejlighed

Så skal man til at være "ejer" for første gang. Har tidligere boet i 5 lejelejligheder, hvoraf jeg i fire af dem har lagt såvel nye gulve som malet og tapetseret. Den sidste lejlighed var så nybygget - og usædvanligt charmeforladt. Nu skal vi så til at overveje, hvad der skal gøres ved den nye lejlighed. Og mest presserede er - badeværelset!

Badeværelset er forholdsvis stort, for et københavner badeværelse at være - men fliserne er forfærdelige (på gulv såvel som på vægge) - og så vil vi gerne have sænket loftet lidt, for så at kunne få opsat nogle spots og samtidigt undgå, at rummet virker så smalt.

Vi er generelt ikke meget til fliser, men vil opsætte fliser i brusenichen samt på gulvet. De områder, som ikke er "våde", vil i stedet få pudsede, malede vægge(evt. med filt eller glasvæv).  Sådan som vi har forstået det, så er vi desuden nødt til, at få sat fliser op omkring håndvasken(?).

Det, der skal laves, er sænkning af loft, udskiftning af fliser på gulv og dele af væg samt opbygning af bruseniche i porebeton - evt. skal der også laves nyt "gulv" under fliserne, vi ved endnu ikke, hvad der er under de eksisterende fliser, men tvivler på, at det er et betongulv. UPDATE: Ifølge tidligere ejer, som er vokset op i lejligheden, så er der et terrazzo-gulv under fliserne... Skal terrazzo-gulvet så også pilles op?

Det første vi vil gøre er at rive de gamle fliser ned fra væggen - men hvordan kommer vi så videre derfra? Hvad ville være smartest.

Sådan som jeg ser det, så ville det smarteste være, at få sænket loftet først, derefter opbygget brusenichen i porebeton og så endelig få sat fliser op.

<p>For første gang ejer af egen bolig - så skal det sgu gøres ordentligt ;-)</p>
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke lige hvorfor du føler dig forpligtet til at sætte fliser op ved din håndvask ?

Herudover, så hvis der er tale om en andelslejlighed, skal du være MEGET opmærksom på hvorvidt der er en generel tendens i bebyggelsen til at der er gamle nedslidte badeværelser, for hvis der er, så kan du risikere at du får en tvungen udskiftning ved lejlighed hvis der vedtages en generel udskiftning, og så er dit arbejde "spildt".

mht. Terazzoen, så SKAL den ikk epilles op, og lidt afhængig af alder, så kan det også være lidt problematisk at gøre, ikke midst fordi du skal lave en membran hvis du udskifter gulvet. Lægger du et nyt gulv ovenpå det eksisterende, så er du ikke underlagt de samme regler. Du BØR dog under alle omstændigheder lægge en vådrumsmembran i hele vådzonen på badeværelset (pr gældende BR) under alle omstændigheder.

Herudover, hvis du laver både en ny bruseniche OG et nedsænket loft, så kan jeg varmt anbefale at få monteret lidt lys i brusenichen. Især i lidt mærke badeværelser er dette meget behageligt.
Twist> Nogle steder skal man sætte fliser op ved håndvasken ifølge ejendommens regler......hvorfor?? tjjaaaa

Har sågar været ude for at skulle vådrumssikre over køkkenbordpladen i en ejendom????

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Du BØR dog under alle omstændigheder lægge en vådrumsmembran i hele vådzonen på badeværelset (pr gældende BR) under alle omstændigheder.


Forstår jeg det korrekt, at jeg således bedst lader den eksisterende terrazzo ligge, og påfører den vådrumsmembran inden de nye fliser lægges? I øvrigt, tak for svaret. :-)

Er nogen i øvrigt klar over, hvordan man opfylder kravet om, at våd zone skal sikres 10 cm op på væggen, når de fleste af de fliser, man kan få til formålet, er 5-7 cm høje? Vådrumsmembran et stykke længere op end fliserne?

<p>For første gang ejer af egen bolig - så skal det sgu gøres ordentligt ;-)</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også