Påhængsmotor - checkliste mv.

Tja, jeg har en del spørgsmål og en del undren...

Først og fremmest undrer jeg mig over at der ikke er ret mange der ved hvor
gamelt deres udstyr er, eller rettere ikke kan huske det, brugs anvisninger
er en by i rusland, bådens strømforbrug... ja jo...det går jo meget godt...
o.s.v. sagt på en anden måde, det er blevet min opfattelse at der ikke er
ret mange der ved hvad de har... og endelig, er det blevet fuldstændig yt at
føre logbog, samt at notere hvornår man har udført f.eks. bundmaling sidst,
og nedskrive hvilket produkt og type der er brugt...

Men her kommer lige et par ?

1 er der nogen som sidder inde med en "Check" liste til en sejlbåd med
påhængs motor... altså en liste med et udkast til, hvad man skal huske og
hvad man skal checke/udføre inden man sejler ud. og ligeledes en checkliste
som bør udføres når man kommer i havn, så man husker det hele.

2 er der nogen der har en fremgangsmåde til eftersyn af motoren, eller bør
man overlade det til et værksted?

3 er der nogen gode forslag til behandling af alu masten, udover at smøre
den ind i maste pleje.fra Hempel.

Jeg håber på mange gode svar, samt en god debat.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
> 3 er der nogen gode forslag til behandling af alu masten, udover at smøre
> den ind i maste pleje.fra Hempel.

Frit fra den sunde fornuft kommer en betragrtning:
Aluminium danner selv en utrolig bestandig overflade, idet det øverste
lag oxyderer og beskytter det underliggende. Det burde således slet ikke
være nødvendigt at behandle det. Anderledes er det med jern, hvor en
oxydering giver en flot ræverød farve...;-)

--
Simon Pape

Hej Jan

Du har ret i det med manglende brugsanvisninger når man overtager en brugt
båd - pisse irriterende. Og det ville også være enormt rart hvis en
tidligere ejer ligesom kunne sandsynliggøre hvornår han har købt og gjort
hvad ......

I forhold til tjeklister ved afgang og ankomst synes jeg det er ren
rutine. Men det afhænger måske af hvor meget du sejler. Jeg er på vandet
min. 3 gange om ugen i den varme tid - så for mig er der ikke grund til
tjeklister eller lign.
Min båd (RJ 85 spec.) er altid sejlklar så det tager mig 5 minutter at
rigge til og komme afsted og ca 15 min at rigge af.
Det er noget jeg prioritere HØJT. Det skal være nemt, bekvemt og hurtigt
at komme ud. Jeg forstår ikke dem der rigger alting af hver gang de har
været ude - for hele lortet skal jo rigges til igen næste gang de skal ud
........... og så er det jo lidt besværligt...... og tager tid...... og
det skal jo også rigges af igen........ osv osv.......... og lige
pludselig er det sgu nemmere bare at blive i havn og nøjes med at drikke
en bajer i cockpittet - men sådan er vi jo så forskellige.......*<;-)
>
På en påhængsmotor er der ikke meget at tjekke når du går fra borde. Vip
den op af vandet, rig benzinslangen af eller luk for ventilen, luk for
udluftningsskrugen - slut. Det er anderledes vigtigere at tjekke at der
sprøjter kølevand ud af den når du starter.
Mht til eftersyn af motoren er det rimeligt nemt hvis det er en totakter
(simple) men det kræver næsten at du har en udførlig manual (smøre-steder,
intervaler osv), hvis ikke du er fortrolig med motorer.
>
>
Mvh
Jens
http://www.rj85.mobilixnet.dk/index.htm
Tjek RJ klubbens hjemmeside
Hej Jens...

Tak for dit svar... Hmm.... selv har jeg bompresenning, så jeg har nu ikke
tænkt mig at rigge det hele af hvergang, men jeg kan dog se en rimelighed i
at f.eks benzin tilførelsen bliver afbrudt eller rigget af.

Men rutine kan være en farlig ting, jeg mener, hvor ofte checker du at
f.eks. din påhængsmoter stadig er monteret ordentligt på holderen inden du
tager ud? om strømforsyningen fungerer, og om der er strøm på batteriet? har
dine skøder været i klemme, med risiko for brud ude på havet? o.s.v. Jeg er
privat pilot, og som sådan vant til at bruge "checklister" og jeg kan
fortælle at de fleste ulykker der sker med fly, er folk der mener at være
rutineret, og dermed ikke mener de har brug for en liste. hvilket til tider
resulterer i ubehagelige oplevelser. det tager ikke lang tid at checke
udstyret, listen hjælper dig blot til at huske det hele.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Hej Jan

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger omkring rutiner. Jeg er selv
fhv. sømand og ved at grejet skal være iorden, og at faste tjekrutiner er
vigtige - så for mig er det "ren rutine" løbende at tjekke mit grej og
holde det tip top. Jeg er nemlig også lidt af en pendant der får spat af
at ting ikke fungere optimalt ........... *<;-) ......... så jeg har en
masse nyt grej og ikke særligt mange penge i banken....*<;-(

Jeg tjekker tit at min motor sidder ordentligt fast og den er sikret med
en wire fastgjort ombord (en af mine venner "dumpede" sin motor på dybt
vand for et par år siden). Strøm er lidt et nyt kapitel for mig så her
er/vil jeg være meget forsigtig.

Jeg tror at søfart og luftfart ligner hinanden en del når det kommer til
sikkerhedsmæssige procedure. Nu kender jeg intet til luftfart men jeg vil
da antage og håbe at procedurene er MINDST lige så gennemarbejdede som de
er på skibe. På skibene er vi jo vant til vagthold, rundering, at holde
øvelser, at tjekke grej og udstyr i en uendelighed osv. Og når det går
galt er det netop som du siger,- enten for meget rutine eller misligholdt
grej (eller en skide trussereder der presser sine kaptajner, som vi bl.a
så det med Scandinavian Star)

Mvh Jens Juul http://www.rj85.mobilixnet.dk/index.htm
Tjek RJ klubbens hjemmeside
Annonce
Hej Bjarke...

Tja... det er noget i den retning som du har lavet på "maximalt" jeg ønsker
noget mere af. jeg bemærkede lige i denne nyheds gruppe at der var en der
søgte hjælp til en Silva log 2200, blot fordi han ingen manual har. Kort
sagt mener jeg at kunne spare megen tid ved at lave "checklister" over
tingene, det højner også sikkerheden, om man har checket at alle ting er som
de skal være og at de fungerer. Du har oven i købet skrevet part. numrene op
på de stumper du skal bruge til din motor, så er det jo lige til .

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

I stedet for dyr mastepleje kan du udmærket bruge lampeolie. Smør ind, tør
efter!
Georg

Hej Georg

Tja... det lyder da lovene, og billigere. Men er lampe olie syre frit?
Ja, det er syrefrit!
Georg
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis