Hej Jan
Du har ret i det med manglende brugsanvisninger når man overtager en brugt
båd - pisse irriterende. Og det ville også være enormt rart hvis en
tidligere ejer ligesom kunne sandsynliggøre hvornår han har købt og gjort
hvad ......
I forhold til tjeklister ved afgang og ankomst synes jeg det er ren
rutine. Men det afhænger måske af hvor meget du sejler. Jeg er på vandet
min. 3 gange om ugen i den varme tid - så for mig er der ikke grund til
tjeklister eller lign.
Min båd (RJ 85 spec.) er altid sejlklar så det tager mig 5 minutter at
rigge til og komme afsted og ca 15 min at rigge af.
Det er noget jeg prioritere HØJT. Det skal være nemt, bekvemt og hurtigt
at komme ud. Jeg forstår ikke dem der rigger alting af hver gang de har
været ude - for hele lortet skal jo rigges til igen næste gang de skal ud
........... og så er det jo lidt besværligt...... og tager tid...... og
det skal jo også rigges af igen........ osv osv.......... og lige
pludselig er det sgu nemmere bare at blive i havn og nøjes med at drikke
en bajer i cockpittet - men sådan er vi jo så forskellige.......*<;-)
>
På en påhængsmotor er der ikke meget at tjekke når du går fra borde. Vip
den op af vandet, rig benzinslangen af eller luk for ventilen, luk for
udluftningsskrugen - slut. Det er anderledes vigtigere at tjekke at der
sprøjter kølevand ud af den når du starter.
Mht til eftersyn af motoren er det rimeligt nemt hvis det er en totakter
(simple) men det kræver næsten at du har en udførlig manual (smøre-steder,
intervaler osv), hvis ikke du er fortrolig med motorer.
>
>
Mvh
Jens
http://www.rj85.mobilixnet.dk/index.htm Tjek RJ klubbens hjemmeside