Hvordan laves vandpåfyldning af gulvvarme ?

Davs

Jeg døjer helt vildt med luft i mit gulvvarme (ca. 200m, fordelt på 3 plan, 1 shunt i kælder og en på øverste etage). Problemet er måden jeg fylder vand på. Det foregår i min VX2000, hvor jeg lukker vand ind i kredsen, og ud igen af sikkerhedsventilen.

Er der nogen der kan forklare hvordan jeg laver det så det virker ordentligt ??

Jeg havde tænk på at sætte:

1 TEE, under VX2000, på fremløb til gulvvarme, Herpå sætte en hane, hvor jeg kan lukke vand ind i kredsen, og skylle igennem (vand fra koldt vand), (naturligvis en kreds af gangen)

1 TEE, under VX2000, på retur, til gulvvarme. herpå sætter jeg også en hane som går ned i afløbet.

Er det den bedste måde, eller hvor ledes kan jeg ellers gøre det?,

----

Når jeg plejer at sætte vand på anlæget, er det varmt vand, via vx2000, og det tager jo en krig at skylle det hele igennem (aka. det bliver dyrt). Jeg har prøvet at slukke for fjernvarmen, men det resulterer i at veksleren siger "KAAADUUUUNK" når jeg sætter  varme på igen, så tror næppe det er så smart.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere tråde om det herinde, men jeg har haft stort held med at starte med at fylde en flaske flydende opvaskemiddel i den vandslange jeg fylder vand på med. Således det "skydes" ind i systemet. Det "æder" luften. Når du så er igang så en dunk kølervæske i på samme måde, det smøre ventiler i systemet.
Men jeg ser det er fjernvarme, er det adskilt fra husets installation med en veksler, så du har "eget" i et lukket system?
Mit anlæg er et lille fyropvarmet system, med 110m2 guldvarme i 2 plan.
til cln du glemte lige at næve noget der også kan være godt for sådan et sytem er nelliker det vil lukke evt små utætheder hvis da der er sådan nogle
måden du vil lufte ud på er udmærket men hvad med at sætte et par aut udlufter på sytemet det burde også kunne klare det

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja jeg har en veksler (vx2000), derfor inddirekte system. Der er aut. udlufter på i toppen af kredsen.(1.sal)


Alt det der med opvaskemiddel og kølervæske, kan jeg se på når jeg får lavet det ordentligt med vandpåfyldning.
men virker aut udlufter der kan sommetider komme til at sidde lidt skidt i udlufter og så virker den ikke før at man renset den.Det kan osse være at du skal have en aut udlufter nede ved din veksler på gulvvarmekredsen heller en udlufter for meget end en for lidt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja den øverste auto udlufter virker fint. kan godt ske jeg skulle sætte en på nede i kælderen også.
Der er 2 ting du skal gøre for at få de udluftere til at fungere.
1
Skru automatudlufteren af, åben et vindue og smid det skrammel langt væk.
2
Monter en 1L luftpotte med en finger skrue udlufter ovenpå. Luftpotten kan akkumulere en masse luft der er nem at fjerne ved at åbne den manuelt.

Det er en dårlig ide at bruge overtryksventilen til at udlufte med da den kan blive utæt.
I stedet indskydes 2 påfyldningshaner med en lukkehane imellem på fremløbet. brugsvand presses ind i den ene påfyldningshane via en slange, lukkehanen lukkes og vandet i gulvvarmerørene "tvinges" rundt i systemet og aftappes igen ved den anden påfyldningshane. Derved presses/tvinges luftlommerne med ud. Under normal drift er de 2 påfyldningshaner lukket og lukkehanen åben.

/John

/John Jensen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis