Gulv i værksted

Hej Allesammen.

Står og skal til at hakke det gamle og meget dårlige gulv op i mit værksted og støbe nyt. Da det gamle er hult neden under og der er lidt rotte aktivitet dernede, så min rottefænger siger det vil være det klogeste

Det er jo intet problem at hakke det gamle op, men hvad fremgangsmåde skal jeg så bruge når jeg vil støbe det nye? Skal der armaringsnet i eller kan jeg undvære dette?
Havde tænkt mig det færdige gulv bare skal males med noget gulvmaling som afslutning, så ingen fliser eller noget.

Håber der er nogen der vil hjælpe lidt.

Mvh
Philip
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet nogle tilsvarende gulve og er lige ved at skulle lave et til.
Jeg retter af med stabiltgrus, lægger en plasticdug ud, rionet 6 mm, hævet3-4 cm og ca 10-12 cm beton lavet af støbegrus, altså uden sten. Ved at være lidt omhyggelig med at glatte efter, er det blevet støbt ud i en arbejdsgang, dvs ikke noget slidlag.
Overvej nu alligevel fliser, i stedet for maling. Det er ikke billigt at købe maling, og min triste erfaring er at der skal bruges ca. dobbelt så meget dyr maling, som opskriften foreskriver, plus du skal vente i meget lang tid, til gulvet er tørret helt, fuldstændigt igennem, før du kan begynde maleriet.
I mit værksted, troede jeg også, det var hurtigere og billigere at male, men jeg blev klogere. OK for 14 år siden kostede slidstærke gulvfliser en formue, men i dag, hvor man kan få fliser meget billigere, kunne jeg ikke i min vildeste fantasi drømme om at male.
Det malede gulv slides voldsomt hurtigt, når det bruges hårdt, bliver grimt og ser altid snusket ud. Nu er det desværre ikke til at overskue at lægge fliser, idet der står faste borde, reoler, lifte oma som skal flyttes ud ifm en evt. fliselægning, men det er mig til daglig sorg, at det ikke blev fliser dengang, hvor jeg kunne have gjort det lige så let. Det er nemlig slet ikke så nemt at male gulvet, hvis det skal gøres forskriftsmæssigt, som det umiddelbart lyder.
Jeg fortryder virkelig meget hver dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Nu melder historien jo ikke noget om størrelsen på gulvet, men jeg prøver med et forslag:

Udgrave til bæredygtgt underlag (al muld væk)
Efterfylde med vibreret sand
15 cm kapillarbrydende lag (vasket grus 16/32, eller coatede lecanødder)
Polystyrenisolering eller mineraluld isolering i rette trykstyrke og ønsket isoleringsværdi
Opklodset 5 mm rionet
Beton 10 cm
Flydespartel/selvnivellerende
Slibning
Priming
Maling

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For at gøre det mere besværligt for rotterne, ville jeg bruge shingles sten i stedet for grus i bunden.

Ellers er jeg meget enig i Orla opbygning.
Skal det males , så kan det godt betale sig at spartle det, og få det slebet.
Giver et meget pænere resultat.

Hej

Kan gulvet holde hvis man kun støber det med støbegrus helt uden skerver i?

 

Mvh

Philip

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Orla, hvis der er sten i betonen, kræver det vel egentlig et slidlag ovenpå?
Støber man det i støbegrus 0-4 kan man rette af, så man får en acceptabel overflade til værkstedsbrug, synes jeg, og hvor mange basseører koster nogle poser cement mere ift bøvl og udgift til slidlag?

Sand er noget børn leger med i en SANDkasse!!

Hvad det kan holde til uden slærver/sten, komme noget an på, hvad du skal bruge gulvet til, og skulle der komme en revne, går verden vel ikke til grunde af den årsag?

Jeg fik en revne i et gulv som følge af, at en vognmand tabte en palle med 960 kg træpiller 10-12 cm lodret og rent ned på gulvet. Sikke dog et drøn!!
Det vil jeg ikke klandre gulvkonstruktionen for, når det handler om en ordinær garage. I det andet gulv, stod der 16 tons træpiller, stille og roligt, uden en eneste revne efterfølgende, og det var også støbt uden skærver/sten i ca 10-12 cm tykkelse men med rionet uden isolering.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ikke nødvendigvis.
Hvis eller overfladen er godt afrettet/glittet og evt. spartlet som forslået.

Laves det kun i grus og cement er det jo 1 til 3 i cement.
Laves det i grus og sten er det jo 1-3-5 hvilket er 1 til 8 i cement.

Så lidt mere end et par poser mere der skal bruges..;)
Skrevet af Orla Nautrup den 07-02-2009 10:10

Dette blot for at øge forvirringen



Ja... men pyt.

Vi er jo generelt enige, selvom der måske er lidt sprog vanskeligheder... he he

OT:

Orla hvordan har du fået din signatur til at virke ?
Kan ikke se hvordan jeg kunne undgå at den selv sætter BB coderne ind i signaturen, men det er da lykkedes dig.
Så længe man ikke roder med sin signatur, der har været lagt ind under det gamle system, så sker der ikke noget, men så snart man piller, kommer alle de der sære koder.
Havde selv en "ren" signatur, men så skulle jeg lige pille, og derefter havde jeg det der skrammel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også