Råd om Husbådkøb

Kære Kloge bådfolk

Min kæreste og jeg overvejer at investere i en båd vi kan bo i. Vi har forelsket os i følgende model på DBA:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58479712

Men vi er meget grønne og ved ikke så meget om det hele. Jeg har dog læst alt hvad jeg overhovedet kunne om glasfiberbelagte træbåde. Vi har fået at vide, at der ligger et meget tykt lag glasfiber på. I tykkelse som store glasfibersejlbåde.

Derudover er der udluftning under dørken året rundt. Vi har ikke set det originale træ endnu, men har fået fortalt at det ser sundt ud.

Jeg ved der er mange af jer der fuldstændig stejler over glasfiberbelægning på træbåde. Men objektivt set behøver det vel ikke være noget problem?

Ang. prisen, så må vi nok regne med at vi også lægger nogle penge for pladsen i Sydhavnen, da det ikke bare lige er til at komme til der med en ny båd. Der er lang venteliste osv. Vi kan dog få overdraget pladsen ved et køb iflg. vedtægter i bådelauget der er dernede. Men er prisen helt urimelig. Båden er temmelig nyrenoveret og nuværende ejer har smidt rigtig meget arbejde og penge i båden. Bla. nyt toilet/bad, køkken og sovepladser i stævnen. Det hele ser meget solidt og proff. ud i mine øjne.

Vi går efter en båd vi umiddelbart bare kan flytte ind i. Vi bryder os ikke om både der er indrettet som campingvogne, men vil gerne have noget originalt og noget med personlighed. Det synes vi denne båd har, men hvad synes I ? Er det totalt hul i hovedet at investere i sådan en? Og JA! Vi har tænkt på at vi nok skal op i klubhuset og bade, og at der er meget lidt plads i sådan en båd. Det synes vi er en del af charmen.

Vi er også i tvivl om, om vi overhovedet kan komme af med sådan en båd igen. Er det overhovedet muligt eller findes der nok drømmere derude, som vil give penge for den slags? Altså vi er jo selv faldet for den, så nogen må der vel være.

De bedste hilsner

Den romantiske husbådsdrømmer

54 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo en ting man kan spørge sig selv om, hvorfor er det mig, som er ved at købe båden, svaret er, der er ikke andre, der har villet, selv om båden har været til salg i lang tid. Dette har intet at gøre med bådens kvalitet, men en glasfiberbelagt båd, som jeg selv har, kan være meget svær at sælge igen, og spørgsmålet er også, kan den forsikres / belånes ?. Man kan også anskue det på denne måde, hvad er min husleje i dette tilfælde, er den så lav at, der er en god økonomi i det ? , selv om jeg skulle tabe en del ved evt. senere salg. Og tør jeg ta' chancen med en ikke forsikret båd ?. I betragtning af at, du ikke har erfaring i at bo i båd, og måske har overromantiseret lidt, og måske efter et stykke tid, ikke lige synes det ligner drømmen, du havde, og vil på land igen, ville jeg nok anbefale en mere  " normal " båd til eksperimentet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Selvom det måske fylder meget lige nu, så se bort fra om der er glasfiber på - ingen betydning, så har du bare en mere tæt båd - (og kryds så lige fingre for, at der ikke er steder hvor fugten "sejler" - med råd til følge).
Desuden er de penge du smider ud på din drøm bare hvad andre har tabt på deres huse i det sidste år - med andre ord, beløbet er ikke mere astronomisk, end med "7 år for Rachel" har i nok betalt dem tilbage igen - uanset resultatet.
Så gå hellere mere i dybden "med det romantiske", hvor sjovt det er i snestorm, at balancere ned af en glat bådebro, for at få et morgenbad, inden arbejdet skal nåes. Hvor sjovt det er, hvis noget svigter, at vand osv. fryser, - om havnen er det miljø i ønsker - (nogle steder skal man ikke ligefrem være "Blå Kors" - og hvis det er jeres fortøjningspæl "de glade gæster" bruger til at pisse på, kan stanken være ulidelig). Brug sælgeren - hvorfor gider han ikke mere? han har jo haft samme drøm som du - hvad slukkede den?
Men ellers ud fra billederne ser det da lækkert ud - og husk - som Lynæs også skriver mellem linierne - så er det købers marked - så når i har været flinke, at komme og se, og være interesseret - så er flinkeskolen slut, og pres TÅLMODIGT prisen ned - jo længere ned, jo mere taber i ikke.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

lige den båd du har linket til ville jeg nok holde fingre fra den er både dyr og grim prøv at kikke på den svenske side blocket der er nogen rigtig fine både til en helt anden pris . den du har linket til burde i mine øjne ikke koste meget over 100.000
køge boatcenter har også en rigtig fin bo båd til salg et tidligere fiskeriinspektionsfartøj i stål som er indrettet til helårsbeboelse og stadig ligner et rigtigt skiw så den er til at sælge igen den koster godtnok 700.000 men lur mig om den ikke er til at presse et par hundrede ned i disse krisetider.hilsen en der selv er i gang med at realisere samme drøm

der er altid solskin bag skyerne

Skrevet af nieller den 06-02-2009 22:58
Kære Kloge bådfolk

Men vi er meget grønne og ved ikke så meget om det hele. Jeg har dog læst alt hvad jeg overhovedet kunne om glasfiberbelagte træbåde. Vi har fået at vide, at der ligger et meget tykt lag glasfiber på. I tykkelse som store glasfibersejlbåde.

Derudover er der udluftning under dørken året rundt. Vi har ikke set det originale træ endnu, men har fået fortalt at det ser sundt ud.



Hvem der end har fortalt jer at det er et meget tykt lag glasfiber der bliver lagt på gamle både af træ, har været fuld af løgn. Der skal et rimeligt lag på, men mange amatører klasker to tre lag på og syntes det er fint. Mange af "vi gamle" kan hører hvor tykt et lag der er på ved at slå på glasfiberen, samtidig kan vi hører om glasfiberen stadig hænger ved træet.
Hvis du ikke har set træværket kan du ikke stole på at det har det godt. Og netop det at i er totalt nybegyndere/grønne betyder at i skal have en kyndig med for at besigtige båden, her tænker jeg på en proff. bådebygger, og skulle i give en tudse for at få ham til det så er det en god måde at sikre sig på.
Hvis jeg selv skulle ud og investerer i en beboelses båd, ville jeg aldrig købe en glasfiber belagt træbåd.

V.h.  Håndværkeren
Lige lidt flere oplysninger:

Lige ang. glasfiberbelægningen, så er det lavet proff. på et værft, og indtil videre har jeg ingen grund til ikke at tro på sælger. Jeg ved man skal være skeptisk, men der må også være grænser.

Ang. Dyr og grim, så er det nu bare en del af charmen synes jeg. Og det med at være grim er vist også mere en smagssag end en objektiv vurdering. Hvis vi skal investere i en båd i Sverige, så skal vi altså også finde en plads i Kbh, og det har jeg hørt er meget meget svært hvis man vil bo året rundt.

Den har været landgangsfartøj for det tyske krigsskib "Prinz Eugen" under 2. verdenskrig. Derfor ser den måske lidt aparte ud, fordi den er blevet lavet til beboelse i mellemtiden.

Originalen kan ses her: http://www.collectrussia.com/sBoot/PG/Details37.jpg

Den er lavet i eg på eg under glasfiberen, som blev pålagt i midten af 90'erne.


mvh

Husbådsdrømmeren



Annonce
mod forelskelse kæmper man jo altid forgæves men du bad om råd og jo det kan godt være du er blevet charmeret men va nu hvis den skal sælges igen .så hvis du ikke kan leve uden så køb den og lad være med at spørge os andre vi har jo betalt vores lærepenge og er blevet lidt mere forsigtige - fornuftige og sikrer os med både livrem og seler

der er altid solskin bag skyerne

Kikker man lidt på de 2 billeder, er det da lidt svært at forestille sig at det skulle være identiske . Den i stropperne ser da ud til at være rundspantet, og med buet agterspejl, men den, du har kik på, er flad i agterspejlet og de spantet, som kan ses er lige og byggemetoden med de gennemgående stringer'e tyder på en knækspantet båd, men jeg erkender billederne af drømmebådens skrog, er lidt svært at se.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Igen

Tak for de gode råd fra de "gamle i gårde"..

Vi har lige været nede og kigge på dyret igen. Der er kommet et par ting frem, som skal ordnes. Mest af kosmetiske årsager. Bla. et nyt tag på styrhuset som havde overlevet sig selv.

Jeg tjekkede under dørken der hvor vi umiddelbart kunne komme til at se det oprindelige skrog. Træet var absolut ikke råddent, men bjælkerne var fugtige. Der var ikke synlig kondens eller søer rundt omkring, så bjælkerne sejlede ikke i fugt. Som jeg skrev tidligere var båden oprindeligt lavet EG på EG. Sælger har fået at vide, at en træbåd aldrig må tørre helt ud og at der altid skal være lidt fugt i træet så det ikke sprækker og eventuelt knækker. Mit spørgsmål er så om sælger er blevet fejlinformeret, eller om der er en tilladelig minimumsværdi for konstant fugt i det oprindelige træskrog? Træskibe er vel heller ikke totalt fugtfrie i bunden? (Jeg vedhæfter lige billede af skroget som det så ud over det hele, eller der hvor jeg kunne kigge.)

Der er god udluftning under dørken, med ventilator på året rundt.

En anden køber havde fået gennemgået båden af en kyndig kender, som har udarbejdet en rapport om skrogets tilstand. Vi har ikke set den rapport, men fik af sælger at vide, at han havde været imponeret over glasfiberarbejdet på båden efter at have været hele vejen rundt og banke på skroget for at tjekke om glasfiberen havde sluppet træet. Han havde også målt fugt og klima i båden og havde tilsyneladende sagt god for båden. Det skal dog tilføjes at vi ikke har set den rapport.

Og ja. Det er jo stadig en drøm, og som sagt leder vi efter noget vi kan bo i, som ikke ligner en campingvogn indeni, og som vi kan sætte vores eget præg på.

kh

Husbådsdrømmeren
OK. Måske der er synlig kondens når jeg lige nærstuderer billedet. Men spørgsmåkel er om det gør noget.
Angående om det er den båd på det gamle billede eller ej, kan jeg oplyse at alle 6 originale ko-øjer findes endnu, og at der i stævnen stadig sidder de gamle øjer til ophænget på krigsskibet.
Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også